Slik selger du mest effektivt klær på nett

Hvordan blir man kvitt klær som noen andre kan ha glede av?

De siste årene har det poppet ut apper og nettsider hvor du kan selge egne klær på hvert virtuelle hjørne. Finn, Tise, Sphock, 2nd Edit og Letgo er eksempler på steder hvor du kan selge klær som du selv ikke bruker lenger, men som kan være til glede for andre.

Tise kan regnes som det største appen her til lands. De lanserte for et drøyt år siden med seg gjenbruks-dronningen Jenny Skavlan på laget og teller nå rundt 280 000 brukere.

– Velkomsten har vært utrolig bra. Vi er overveldet over all den positive tilbakemeldingen vi har fått siden vi lanserte i September 2016. Det er samtidig veldig gøy å se at så mange engasjerer seg i å bidra til et bærekraftig klesforbruk generelt, forteller Eirik Frøyland Rime som er CEO på Tise.

Positivt for lommeboken og miljøet

Å selge klær, sko og tilbehør videre har mange fordeler. Både lommeboken og miljøet har godt av at man både selger og kjøper brukte klær.

– For det første sparer det miljøet å handle brukt i stedet for nytt. Å kjøpe en bukse brukt i stedet for ny vil i gjennomsnitt spare miljøet for om lag 18kg CO2, en halv kilo kjemikalier og 2500 liter vann. I tillegg sparer det lommeboka. Mange av merkeklærne du finner på Tise er nesten ikke brukt, men er 80% nedsatt i forhold til nypris, forklarer Rime.

Nettsiden 2nd Edit spesialiserer seg på å selge brukte designerplagg. Martine Rieck som representerer 2nd Edit i Norge, forteller at nok en fordel med å handle brukte klær på nett er at man slipper å betale fullpris, men likevel får kvaliteten. Hun poengterer også at man kan få tak i skatter som ikke finnes i butikkene lenger og som ikke mange andre har, men som passer sin egen stil godt.

– Vi i The 2nd Edit liker også at et plagg eller en veske bærer historien til den forrige eieren, det kan hende at det ble brukt for eksempel da personen var på intervju til drømmejobben, eller på den beste konserten i sitt liv. Velger du å kjøpe sko er det også deilig at noen har gått de inn for deg, så slipper du gnagsår, sier Rieck.

Å ta fine bilder av varene er viktig for å få det solgt. Foto: Tise

Bildene er alt

Engasjementet er der tydeligvis. Men hvordan får man egentlig solgt unna tingene sine? Det er tusenvis av fantastiske plagg der ute som bare venter på å få ny eier.

– For å få solgt plaggene sine på nett er det først og fremst viktig å ta gode bilder, forklarer Tise-sjefen. 

På appen sin hjemmeside har de laget et guide til hvordan man tar best mulig bilder av produktene du skal selge. For eksempel burde man få noen andre til å ta bildet av deg mens du har på deg plagget slik at man får et bedre inntrykk av passform og snitt. Man burde også ta bilde av plagget man vil selge i naturlig lys slik at de rette fargene kommer fram, og unngå å ta bilder på kveldstid med blits. Bildene burde også være klare og bli tatt i fine omgivelser som inspirerer kjøperen.

I tillegg til å ta fine bilder er det viktig å sette en lav nok pris. 

– Selv om plagget kanskje har en affeksjonsverdi for deg, vil ikke en kjøper ta med denne i beregningen. Ta heller en litt lavere pris, og tenk på at plagget da heller vil komme noen andre (og miljøet) til gode, forklarer Rime.

Les også: Her kan du leie årets julebordkjole

Kvalitetsikring

2nd Edit er en dansk motenettside som fokuserer på å selge luksusvarer og nylig har startet opp i Norge. De vet at det kan være en utfordring å selge brukte klær og vesker og at mange ikke har tid til å ta fine bilder, lage gode beskrivelser av produktet og snakke med potensielle kjøpere. De har derfor spesialisert seg på en slags «concierge service» hvor de gjør denne prosessen for deg.

En av utfordringene ved å kjøpe brukte varer på nett er å vite om at en merkevare er ekte eller ikke. Derfor kvalitetssikrer 2nd Edit alle varene og forsikrer seg om at det er ekte.

– Vi vil at kundene våre skal føle seg trygge på at de får det de betaler for når de handler hos oss. Derfor er det viktig å kvalitetssikre alt vi legger ut for salg. Det kan være vanskelig for den alminnelige kjøper å se forskjell på en fake og en ekte Chanel-veske, da det er ganske små detaljer som avgjør forskjellen. Man skal vite hva man skal se etter. Derfor er det betryggende at en profesjonell kjenner kan gå god for den varen du skal investere i. 

2nd Edit sitt mål er å gjøre second hand-shopping like enkelt som «first hand».

– Vi er nøye med å beskrive mangler eller slitasje på produktene, slik at ikke kunden blir skuffet over hva de får. Dette bidrar til større tillit, og forhåpentligvis setter det også press på at andre skal gjøre det samme, slik at vi blir kvitt kopiene på markedet. 

På 2nd Edit har du mulighet til å kjøpe brukte klær fra kjente skandinaviske influencere. Foto: Skjermdump

Unngå fellene

Tise-sjefen poengterer at det kan være noen utfordringer ved å handle brukt på nett. En av ulempene er at det er lavere forutsigbarhet enn i fysiske butikker hvor kjøp og salg foregår på samme tidspunkt på samme sted.

– Derfor er det viktig å være tydelig i kommunikasjonen. Avtal gjerne spesifikke akseptfrister for bud for eksempel, og sørg for at varen faktisk blir sendt før man betaler dersom det skal sendes i posten. For selger er det tilsvarende viktig å forsikre seg om at kjøper faktisk kommer til å betale om det sendes i posten. Alternativt kan man bruke budfunksjonen i Tise – da vil alt dette taes hånd om automatisk.

Rieck fra 2nd Edit påpeker også at en av utfordringene ved å kjøpe klær på nett er at det kan være vanskelig å få byttet vare.

– Det kan være lurt å høre med selger om mål på sko eller klær. Undersøk gjerne markedsprisen på produktet i forkant hvis dette er mulig, slik at du ikke betaler for mye, avslutter Rieck.

Foto hovedbilde: Tise

Les også: Slik finner du den perfekte vintagevesken