Her er den siste kolleksjonen til Phoebe Philo for Céline

– En genistrek å få henne med på laget.

Vi er ved slutten av et tiår med parisienne Phoebe Philo (45) i sjefsstolen hos Céline. Årets pre fall-kolleksjon er den siste fra Philo for det franske luksusmotehuset før hun gir stafettpinnen videre til tidligere Saint Laurent-designer Hedi Slimane som tar over som kreativ direktør.

Etter ti år som kreativ leder og sjefsdesigner hos Céline har Phoebe Philo blitt en favoritt blant kvinner verden over. Sesong etter sesong har hennes kolleksjoner blitt hyllet av det som må sies å være en samlet motepresse. Og grunnen? Philo skjønner hva kvinner vil kle seg i.

Philos uttrykk er særegent og rent. Det minimalistiske og relativt androgyne designet har gjort at hun ikke bare har styrket det franske motehusets posisjon ytterligere, men også gjort det høyst relevant. Og når vi nå står ved enden av en æra står en hel motebransje i kø for å hylle henne.

Moteprofil og Envelope-redaktør, Celine Aagaard.

–Det var en genistrek å få Phoebe Philo med på laget hos Céline. For de aller fleste har Phoebe Philo vært synonymt med Céline, og det er ingen tvil om at hennes jobb som kreativ direktør hos motehuset i over ti år har hatt en enormt stor betydning – om ikke helt avgjørende for suksessen- og ikke minst for hvordan vi har kledd oss, sier Celine Aagaard, moteprofil og grunnlegger av Envelope til Melk & Honning.

– Dronningen av minimalisme snudde det glamorøse motehuset med en estetikk kvinner verden over elsket. Ikke bare har hun gjort merket til en stilren suksess der selv it-vesker ikke har gått av moten, hun har skapt trender som ingen andre, og har formet en hel generasjon kvinner med sine minimalistiske, skulpturelle, delikate, eksklusive og volumiøse skreddersydde plagg med detaljer ingen andre har tenkt på der maskulin møter feminin med fokus på komfort.

I tillegg til sitt design er kommunikasjonen og kanskje spesielt kampanjene for det franske motehuset noe av det Philo har fått oppmerksomhet for. Sistnevnte som et slags møte mellom fotokunst og reklame.

– Céline og Philo har gjerne brukt hester, kvinner i alle aldre, interiør, basseng, planter og trapper i sin kommunikasjon, hvor andre kun har brukt antrekk. En estetikk som har vært gjenkjennbar, men samtidig alltid like god – sesong etter sesong.

At Philo har gjort suksess med sin design, og 17 runway-kolleksjoner, ser vi ikke bare på catwalken, men også hos både kjedebutikker og high street.

– Philos ton-i-ton-antrekk fra hennes første visning i 2010 med t-skjorter i skinn og matchende beige bukse kunne vært tatt ut fra catwalken i dag. Det samme kunne hennes visning fra 2014 hvor hæler var byttet ut med slip-ons. Det samme med off the shoulder-trenden, og den ene øredobben. De siste årene har «mismatch» vært et fokus – der skoparene har sett ut som de er puttet feil oppi esken. Rød og hvit. Gul og svart. Da alle gikk i skinny jeans, laget Philo og Céline vide jeans. Hun designet for den moderne kvinnen, og gjorde funksjonelle plagg til mote med en tvist, sier Aagaard, som har følgende å si om Philos aller siste kolleksjon for Céline noensinne;

– Denne kolleksjonen er mer street-inspirert og edgy enn tidligere. Vi så tendensen med logoprint-teppet høsten 2017, men personlig synes jeg for mange har gått denne veien den siste tiden. Selv om kolleksjonen er rå, er den mer lik Balenciaga og Vetements. Noen har ment at hun ikke engang står bak denne.

Se bildene fra Phoebe Philos siste kolleksjon for Céline her: 

Tilbehør fra Celine pre-fall 18-kolleksjon. Celine pre fall 18

 

Celine pre fall 18 Celine pre fall 18 Celine pre fall 18

 

Alle bilder via Juergen Teller for Céline 

Les også: Saint Laurent må betale dyrt etter Slimane-exit