Riccardo Tisci avslører ny Burberry-logo

Er dette slutten for de ikoniske rutene?

Den tidligere Givenchy-designeren Riccardo Tisci ble utnevnt som ny kreativ leder for Burberry i mars i år etter at Christopher Bailey takket for seg etter 17 år. Og det er ingen tvil om at italieneren har store planer for det erkebritiske motehuset.

Tidligere i sommer kom nyheten om at Tisci lanserer en samarbeidskolleksjon med Vivienne Westwood og Burberry som vil bestå av videreutviklinger fra den britiske designerens eget arkiv.

Samarbeidskolleksjonen med Westwood er  bare en liten del av en større plan med eksklusive drop fra det britiske motehuset som blant annet skal inkludere en limited-edition capsule-kolleksjon som en del av Tiscis debut i september. Det melder motenettsiden WWD.

Torsdag kunne Tisci også avsløre et nytt motiv og logo for merket. Og Burberry-rutene er ikke synlige.

Tisci tok til sine personlige Instagram for å avdekke den nye logoen og motivet. I motsettning til Baileys tradisjonelle logo er Tisci sin renere og mer moderne. Motivet er fortsatt rutete, men knytter inn en hvit «B» i hvert krysningspunkt. Fargene er dog i tradisjonell Burberry-stil; beige og rød.

Se hvordan det nye designet ser ut ved siden av det gamle nederst i saken

Logoen og motivet er utviklet i samarbeid med den anerkjente britiske kunstdirektøren og grafisk designer Peter Saville – best kjent for å lage cover for Joy Division, og senere hans arbeid for Calvin Klein under Raf Simons. Merkets nye logo er inspirert av Tiscis besøk til husets arkiv, «spesielt en logo fra 1908 og et Thomas Burberry-monogram», skriver Business of Fashion.

Riccardo Tisics debut for Burberry er 17. september i London.

Bilder: Burberry

Les også: Her er Victoria Beckhams Reebok-kolleksjon