Chanel-veske

Nå øker prisen på disse tidløse Chanel-veskene

– Nesten bedre enn å kjøpe aksjer.

Det er ingen tvil om at Chanel-vesken er en udødelig klassiker. Med karakteristiske detaljer som gullenken og de doble C-ene utgjør den for mange en god investering i garderoben, bokstavelig talt. Nå høyner nemlig Chanel prisene med hele seks prosent på tre av sine klassikere, nemlig modellene 2.55, Boy Chanel og Timeless Classic, ifølge Business of Fashion.

Bakgrunnen for det heftige prishoppet skyldes visstnok økte produksjonskostnader og materialer, samt sterk etterspørsel etter de eksklusive veskene. Tidligere har Chanel ofte økt prisene sine kun i Asia, men denne gangen skjer det globalt. Dette betyr at asiatiske turister ikke trenger å ta turen til eksempelvis Skandinavia for å gjøre et kupp på luksusveskene.

Gunn-Helen Øye, sosialantropolog og trendforsker, forteller til Melk og Honning at det er en grunn til at prisene økes globalt.

– Det at de skal ha samme pris i hele verden signaliserer at denne vesken faktisk koster det den koster. Den kommer aldri til å være på salg, for prisen og alt rundt besmitter merket Chanel og veskene. Så du skal kunne gå til den nærmeste Chanel-butikken og kjøpe den. 

Det er vanlig at luksusmerker høyner prisene sine to ganger i året. Men med hele tre prisøkninger på ett år kan man lure på hva som er luksusmerkets strategi. Chanel valgte nemlig å høyne prisene sine i mai og juli i år også. Kan det tyde på at merket føler at de er underpriset, og derfor ønsker seg en høyere verdi?

 – Spisser salget ved å øke prisen

Velouria Vintage
Åsa Formark driver Velouria Vintage på Grünerløkka. Foto av Sara Johannessen

Åsa Formark, eier av Velouria Vintage i Oslo forteller til Melk og Honning at hun ikke er overrasket over prisøkningen.

– Chanel har sendt ganske tydelige signaler i flere år at de føler at merket er underpriset i forhold til andre store luksusmerker som eksempelvis Hermès. Kanskje synes de at det har vært for tilgjengelig, og at man ønsker å gå opp et par hakk i luksusmarkedet, sier hun og legger til;

– Det som derimot er overraskende er at de gjør så store prishopp på bare ett år. Det henger nok sammen med den globale situasjonen med handelskrigen og at man ønsker å skru opp prisene på grunn av det asiatiske markedet som har vært dyrere. Dette er nok en utheving på globalt nivå.

Arne Nygaard, professor på Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon ved Høyskolen Kristiania forteller til Melk og Honning at prishoppet kan ha noe å gjøre med at Chanel ikke ønsker å være bare et luksusmerke.

– Man må anta at de har tenkt mye rundt dette, særlig ettersom de bryter kutymen med å heve prisen to ganger i året. Det finnes forskjellige grader av luksusmerker. Hvis man ønsker å regulere status oppover i markedet, så må prisen følge med. Da kan det være fornuftig å gradvis gå oppover, og ikke øke hele prisen med én gang.

Gunn-Helen Øye tror dette er et strategisk grep fra Chanel sin side for å miste visse kunder med vilje.

– Pris er en del av den totaliteten som man ønsker å formidle til kunden, og da ser man ikke på kvalitet. Noen er slik at de ser på hvilken kunde de vil ha. Chanel spisser salget sitt ved å øke prisen. Noen har kanskje råd til en veske til 30.000 kroner, men ikke 35.000. Da mister merket de kundene som sparer til 30.000, sier hun.

Chanel-veskene øker i verdi
Foto via Grazia Daily

Et statussymbol

Formark mener veskene signert Chanel er verdt prisøkningene.

– Når man kjøper en Chanel-veske så kjøper man ikke bare en veske, man kjøper en del av en drøm. Det er et statussymbol. Så kan man jo diskutere om det er verdt det. Jeg synes det er verdt det på grunn av kvaliteten, og det er noe ikonisk du kan ha hele livet. Jeg synes det er en bedre investering enn andre vesker.

Nygaard mener Chanel mest sannsynlig har tenkt priskonkurranse i forhold til andre merker i luksusmarkedet.

– Pris er en veldig viktig faktor i et slikt marked, nettopp fordi dette skal være dyre produkter. Jo dyrere de er, dess større signalverdi har de. Dette handler om det den norsk-amerikanske økonomen Thorstein Veblen snakket om, nemlig conspicuous consumption, altså prangende forbruk, sier han og legger til;

– Du kjøper ikke et produkt for en bruks- eller kvalitetsverdi direkte, men for å vinne respekt og signalisere makt og status. Hvis prisene blir lavere, så forsvinner denne statuseffekten, sier han.

Nettopp dette med status mener ekspertene er et sentralt element ved veskene signert det franske luksusmotehuset. Trendforsker Gunn-Helen Øye mener det handler om hvilket image og hvilken verdi man tillegger veskene.

– Det har egentlig ikke noe med vesken å gjøre, det har med hvilken historie vi har puttet inn. Selv dronningen vår har gått med vesken sin i mange år. Med en Chanel så signaliserer man verdier som god smak, tidløshet og et ‘ja, jeg har råd til denne’, sier hun og legger til;

– Designet betyr jo ingenting, for vi har skapt den til å bli veske nummer én. Den kommer foran Hermès sin Birkin Bag etter min mening, og kommer til å stå sterkt i femti år til.

Coco Chanel med sin Chanel-veske
Gabrielle Coco Chanel med sin ikoniske veske. Foto via Eluxe Magazine

Blomqvist i Oslo driver kunsthandel og nettauksjon, og er en av landets fremste eksperter på verdivurdering. Stine Elisabeth Johansen er senior ekspert i kunst og antikviteter, og forteller til Melk og Honning at det handler om motehusets historie.

– Det er noe med at Chanel er et ikonisk motehus, og at Coco Chanel selv på mange måter var et feministisk forbilde. Hun bygget rett og slett opp en bedrift på egenhånd. Det er jo enormt inspirerende. Det er ikke sikkert det damer som skal kjøpe 2.55 først og fremst tenker på, men det er en viktig del av pakken. Når man kjøper en slik veske så har man faktisk muligheten til å selge den igjen uten å tape penger på den, særlig de klassiske modellene.

En god investering?

Hvem kan vel glemme Carrie Bradshaw fra «Sex & singelliv» sin: «I like my money right where I can see it. Hanging in my closet». Kanskje er det ikke så langt fra sannheten.

Åsa Formark fra Velouria Vintage mener en veske signert Chanel er nettopp en god investering.

– Det som er så magisk med Chanel er at det øker i verdi hele tiden. Det er en veske som har holdt seg stødig, og det er nesten bedre enn å kjøpe aksjer. Det er i hvertfall bedre enn å kjøpe dyre biler, høytalere og lignende som gjerne er sosialt akseptert at  menn kjøper. Ofte rynker man på nesen av det kvinner kjøper. Men jeg vet om svært få menn som kan kjøpe en dyr bil og bruke den aktivt, for så å selge den med økt verdi, sier hun og påpeker;

Keira Knightley for Chanel
Chanel bruker jevnt og trutt skuespiller Keira Knightley til å fronte leppestifter, smykker og parfyme. Foto via Harper’s Bazaar

– Men framfor alt så skal man ikke kjøpe en Chanel-veske fordi det er en investering, men fordi man drømmer om den.

Formark forteller at det er mange ting som gjør veskene så udødelige og tidløse.

– Det er ikke bare en veske, men også en markedsføringssuksess. Det handler om historien til Coco Chanel og at de har gjort det ultimate ved å bygge et brand. De har hatt en visjon hele tiden og holdt fast ved den. Jeg synes det er ekstremt fascinerende at de over så lang tid har hatt en rød tråd, og hvordan man kompromissløst har designet noe som kan vare over så lang tid, sier hun og legger til;

– Det finnes jo også mange jenter som ser vesken, men som kanskje ikke har råd til å leve i sus og dus. Men så kan man ha akkurat den vesken og en liten bit av drømmen om luksus.

– Det er derfor luksusmerkene har nettopp nøkkelringer og leppestifter som lokkemidler, så du kan få den lille dråpen. Avhengigheten øker, så sparer du for å kjøpe et skjerf eller en veske, så blir du en del av akkurat det universet, sier trendforsker Gunn-Helen Øye.

Ny eller vintage?

Til tross for at Oslo stadig vokser som motedestinasjon med luksusmerker som popper opp som paddehatter over hele byen har Chanel foreløpig ingen butikk i Norge, men derimot i både København og Stockholm.

Åsa Formark forteller at hos Velouria Vintage forsøker de å hele tiden ha vesker fra Chanel i butikken på Grünerløkka. Da går det som oftest i 2.55 Classic Flap i forskjellige størrelser og Mini. Av og til får de også inn Wallet on Chain, Boy Chanel og lommebøker. Formark forteller videre at når folk kjøper Chanel i Norge, investerer man ofte en Chanel Classic Flap i sort eller beige.

– Man er nok ikke tunet inn på å kjøpe Chanel-vesker som er mer spesielle enda. Det norske markedet drømmer fremdeles om den klassiske Chanel-vesken.

Chanel-vesker hos Velouria Vintage
Velouria Vintage selger vintage Chanel. Foto av Johanna Siring

Men er det vintage eller ny man bør investere i?

– I dag ser vi også en stor etterspørsel etter vintage Chanel, blant annet fordi det er klassiske modeller med et uttrykk som fungerer i veldig mange settinger. De har fått til et generasjonsløst design hvor både eldre og yngre kvinner kan bruke veskene, sier Stine Elisabeth Johansen i Blomqvist og fortsetter;

– Det er også et samlermarked for Chanel, hvor man samler på limited edition-vesker som har spesielle låser, farger eller skinnkvalitet.

Formark mener det er smak og behag, for verdien er der uansett.

– Det er det som er med Chanel-vesken- den ser helt lik ut og er en god investering uansett hvordan du kjøper den, forteller hun, men påpeker likevel at det er viktig å være nøye med hvor man kjøper vesken, sier hun.

Hun forteller videre at det lages gode kopier og forfalskninger, så man må være sikker på hvor og hvem man kjøper den av, og at det finnes gode garantier.

– Pris blir noe billigere i en vintagebutikk. Kjøpte du en vintage Chanel for ti år siden, så kan du selge den dyrere i dag, med forutsetning om at du har tatt vare på den, sier hun og legger til;

– Hos oss starter prisene på rundt 25.000 kroner for en vintage Chanel-veske. Det er viktig å merke seg at Chanel skal være dyrt. Hvis noen prøver å selge deg en billig veske, så bør man være skeptisk til om den er ekte eller ikke. Prisen er et verifiseringspunkt i seg selv. Mange tenker at man skal gjøre et kupp på Chanel, men det finnes ingen kupp. Hvis det virker for godt til å være sant, så er det det.

Johansen mener det handler om tilbud og etterspørsel, og poengterer at en del av veskene har lange ventelister som strekker seg over flere år.

– Når det kommer til de store motehusene, særlig Chanel og Hermès, så er veskene blitt samleobjekter. Begge merkene har en helt fantastisk kvalitet som de har hatt siden dag én. Det er derfor man har klart å bygge opp en merkevare. I dag ser vi at eksempelvis en vintage Hermès Birkin Bag i noen tilfeller vil være mer verdt enn ny, sier hun og fortsetter;

– Det kommer selvfølgelig an på modellen og ikke minst slitasjen, men hos oss begynner Chanel-veskene på 12-15.000 kroner, og de kan gå langt over det. Vi er et auksjonshus og vil alltid starte litt under prisen som vintagebutikkene har, ettersom vi vil få igang en budrunde. Men en pen 2.55 i en mellomstor og stor størrelse vil gå for 20- 25.000 kroner.

Hovedbilde via Evening Standard
Les også: Nå lanserer denne norske vintagebutikken egen kolleksjon