Presses norske motestudenter for hardt?

– Jeg har flere ganger tenkt på å gi opp og slutte.

I forrige uke kom nyheten om at en elev ved den anerkjente moteskolen Royal Academy of Arts i Antwerpen hadde begått selvmord. Det var en tredjeårsstudent fra Sør-Korea som tok livet sitt midt i arbeidet med den endelige bachelor-oppgaven. Motenettstedet Business of Fashion var blant dem som omtalte saken som satt psykisk helse for motestudenter på dagsorden.

Nå har flere stått frem med historier om ekstreme krav fra lærere, manipulering og kritikk, på en skole som ifølge noen kan virke som en sekt. Enkelte påpeker også at det hender at elever må ty til narkotiske stoffer for å hanskes med arbeidsmengden, og at mange møter veggen og også dropper ut av studiene.

Her hjemme kommer vi tett på motedesignstudenter i det som er NRKs første motesatsning noensinne. I dokumentar-serien «This Is It» følger vi sju avgangsstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) i tiden før bachelor-prosjektet skal leveres i sesong én, og i tiden etter skolen i sesong to.

– Må ting virkelig føles så vanskelig

Blant dem er Elnaz Gargari, som vi trakk fram som et av «Norges nye designtalenter» i fjor. Hun er for tiden er masterstudent ved KHiO.

Elnaz Gargari – Fotograf: Sara Angelica Spilling/Stella Magasin

– Når jeg leser det som er skrevet om Antwerpen, og hva studentene sier, tenker jeg at det tross alt ikke er like mye stress for oss som går på KHiO, selv om det er et høyt nivå av press på oss også. Mange i avgangskullet jobber nå fra kl.9 om morgenen til midnatt, når skolen stenger, forteller hun til Melk & Honning.

– Men én ting som er veldig fint når det gjelder vår skole, er at alt skjer der; det er ingen av elevene jeg vet om som tar med seg arbeidet hjem.

I NRK-dokumentarserien får vi flere ganger se Gargari filme seg selv i det som virker å være håpløse stunder – med tårer i øynene. 

– Å studere mote er jo noe alle vet at innebærer press, og vi forventer ekstremt mye av oss selv.

– Jeg tenker at om ting er for enkelt, så gjør jeg noe feil. Men så lurer jeg samtidig på; må ting virkelig føles så vanskelig? Jeg har flere ganger tenkt på å gi opp og slutte. Det hender man føler seg veldig alene. Det finnes jo psykologer i SiO-systemet som du kan henvende deg til, men jeg vet ikke om så mange gjør det. Jeg er for eksempel ikke en som liker å snakke om problemene mine med andre.

Plukket fra hverandre

En som har erfaring fra det å studere mote i utlandet er stylist Marte Dahlgren. Nylig figurerte hun i spalten «Min karrierevei» der hun blant annet snakket om da hun studerte klesdesign på Esmod i Paris, noe hun beskriver som «voldsomme tak for psyken».

– Det var hardt. Det lengste jeg var våken i strekk var rundt 52 timer fordi jeg satt med hjemmelekser, fortalte Dahlgren.

Hun påpeker at det å bli «plukket fra hverandre» var tøft, og at hun én gang ble skjelt ut foran hele klassen.

– Han [læreren] har kommet til meg i ettertid og sagt at han var ekstra streng med akkurat meg fordi han så et potensiale. Hadde jeg visst det da, hadde det kanskje gjort ting litt lettere. Likevel er det jo et kjempekompliment jeg har klart å ta til meg i ettertid.

Dahlgren tror at kreative studier tærer ekstra mye på en, siden arbeidet man gjør er så nært og personlig.

Marte Dahlgren. Foto:

– Det er jo din egen visjon som blir kritisert og hakket på, så selvtilliten kan få seg et stort slag i trynet, sier hun til Melk & Honning.

Selv valgt hun etterhvert å flytte over fra Esmod i Paris til Esmod i Oslo. Forskjellen var enorm.

– Jeg vet ikke om jeg burde si dette høyt, men det var så mye chillere på skolen her. Mengden skolearbeid og viben på skolen var en helt annen. I stedet for å være ute etter å ta deg, prøvde de heller å hjelpe studentene i riktig retning.

Samtidig er hun takknemlig for at lærerne i Paris har gjort at hun er motstandsdyktig nå.

– Det var sånn«They wanna tear you down to build you up».

– Akademiet er ikke tyranni.

Jon Amund Søfferud, motelektor og vikarierende pedagogisk leder på Esmod i Oslo, ble selv uteksaminert med en master fra Royal Academy of Arts i Atwerpen i 2012.

Jon Amund Søfferud.

Han kjenner godt til miljøet som beskrives av blant andre Business of Fashion. 

– Jeg kan bekrefte at det er et tøft utdanningsløp. Den smale utvalgsprosessen fra år til år, den offentlige opplesingen av karakterene dine foran alle studentene, den lange og harde arbeidstiden. Det er en påkjenning for kroppen.

Samtidig ønsker han å påpeke at årsaken til denne tragedien ikke er klar.

– Det bør ikke bare kokes ned til å handle om press fra akademiet. Ja, det er høye forventninger, for kun halvparten av studentene går videre hvert eneste år. Det er likevel drøyt å sette det i sammenheng med selvmord, mener han.

– Akademiet er ikke tyranni. Jeg har ikke selv opplevd eller hørt om maktmisbruk. Du får klar beskjed hvis arbeidet ditt ikke er godt nok, men noe annet ville vært en bjørnetjeneste. 

Han mener det også stilles høye krav i Norge.

– Jeg tror kanskje bare vi er flinkere til å følge opp studentene i hverdagen. Jeg opplever at norsk moteutdanning har sterkere forankring i pensum og krav fra NOKUT (Nasjonalt Organ for Kvalitet i Utdanning). Ved Esmod har vi også helsesøstertilbud, og inkludere spørsmål om trivsel i spørreskjemaet til studentene to ganger årlig. Klassene er også av en slik størrelse at lærerne har god tid til å følge opp den enkelte, forteller han til Melk & Honning.

– En viktig påminnelse

Motedesigner og føresteamenuensis ved KHIO, Peter Løchstøer, figurerer også i NRK-dokumentarserien «This Is It». Han forteller til Melk & Honning at de på KHiO bare tar opp 12 nye studenter på bachelornivå og åtte på masternivå i mote hos seg hvert år. Dette, mener han, fører til at man kan se hver eneste elev og deres behov.

Peter Løchstøer

– Vårt mål er 100% gjennomføringsprosent samt å gi alle studentene som tas opp til studieprogrammene faglig trygghet som profesjonelle, utøvende og skapende kunstnere og designere. Vi er opptatt av at det ikke finnes bare én måte å jobbe med klær på, og som utdanning skal vi bidra med et mangfold av designere på høyt nivå, som kan jobbe selvstendig og som kan bidra til å utvikle feltet for fremtiden.

Løchstøer mener at for å kunne gi håpefulle studenter med drømmer og ambisjoner en god utdanning, erfaring og kompetanse, forsøker de å finne en balanse mellom kravene og forventningene de stiller og den støtten og kompetansen de kan gi dem. Han innrømmer at de også hos seg har opplevd at studenter av ulike grunner har møtt veggen og har måttet ta en pause eller også velger å hoppe av studiene.

– Jeg tror at studenter i de fleste utdanninger opplever stress, tvil om studievalg og føler på forventninger fra lærere, medstudenter og egne ambisjoner. Klesdesign er et krevende yrke, og derfor krever studiet mye av både studenter og lærere.

– Siden KHiO er så tett på studentene i undervisningen er muligheten for å fange opp de som har store utfordringer med høyt press eller sliter på andre måter godt tilstede. Skolen har ved slike tilfeller både tilbud, rutiner og retningslinjer.

– Det som skjedde i Antwerpen er rett og slett en viktig påminnelse om hvor nødvendig det er å hele tiden jobbe med velferd og trivsel, samtidig som man jobber mot høye mål om status og anerkjennelse, avslutter han.

 

Les også: Her har de internasjonale motedesignerne studert