Prada gjør comeback

Prada gjør «comeback»

Har gjort feil helt fra starten av, mener ekspert.

Misforstå oss rett. Det er ikke det at Prada har vært helt borte fra radaren. Vi snakker tross alt om et av verdens fremste luksusmotehus.

Men det er ikke nødvendigvis slik lenger at de gamle er eldst.

For med et marked i endring, og nye kundegrupper med andre referanser, krav og forventninger blir både merker, designere, motehus og luksusgrupper tvunget til å tenke nytt om kolleksjonene og både hvordan de presentereres og markedsføres.

Se bare på Balenciaga som nå er luksusgruppen Kerings raskest voksende merke, og det mye takket være millennials.

«Det er ingen hemmelighet at Prada har snublet de siste årene», heter det i en kommentar på motenettstedet Business of Fashion signert storbank BNP Paribas luksusvaresjef Luca Solca.

Han mener det italienske luksusmotehuset har gjort feil fra starten av blant annet ved å posisjonere seg i high end-delen av markedet med priser i samme sjiktet som Hermès og Chanel. Men uten å ha en såkalt prispyramide som i tillegg til klær og skinnprodukter gjerne også inkluderer både smykker, kosmetikk og duft.

Det, skriver Solca, har gjort det vanskelig for Prada, som i tillegg har kuttet i sortimentet noe som får veskene til å fremstå som overpriset.

Samtidig entrer stadig flere luksusaktører veskemarkedet, og Prada taper terreng for merker som Furla, Longchamp og Michael Kors.

Heller ikke på skofronten har Prada gjort det spesielt sterkt.

«Ta luksusneakers som eksempel. Du tenker på Balenciaga. Ikke Prada», skriver Solca, som mener det italienske luksusmotehuset ikke har lansert nok produkter som appelerer til millennials – målgruppen som utgjør hele 60 prosent av luksussalget på verdensbasis.

Det er imidlertid i ferd med å forandre seg. For det kan virke som om Prada-ledelsen nå forstår at noe må gjøres.

Grep er allerede tatt de siste 12-18 månedene, skriver Solca. Blant annet med introduksjonen av nye veskemodeller og et noe lavere prispunkt med nylonveskenes comeback. I tillegg skal ledelsen ha tatt distribusjonsproblemer på alvor samt strammet inn prisdisiplinen. Det pluss et større fokus på opplevelser i butikk, blant annet ved hjelp av pop-ups, for ikke å snakke om en stadig større tilstedeværelse online har gjort at Prada skal være «back in business».

Hovedbilde via Indigital Images

Les også: Luksusgruppene har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem