Pelsoversikten: Disse designerne sier nei til pels – og disse fortsetter å bruke det

Stadig flere designere og motehus dropper pels. Her er oversikten over de som gjør det – og de som ikke gjør det.

Forrige uke annonserte kreativ leder for Versace, Donatella Versace, at det italienske motehuset ville slutte å bruke pels i sine kolleksjoner innen 2019. I et intervju med 1843 magazine forklarte hun:

– Pels? Jeg er så over det. Jeg ønsker ikke å drepe dyr for å lage mote. Det føles ikke rett.

Med det føyer Versace seg inn i rekken av merker som i løpet av de siste årene har annonsert nettopp at de går bort fra bruken av pels.

Denne uken ble det også annonsert at byen San Fransisco i California forbyr pelssalg.

– Salg av pelsprodukter i San Francisco er uforenlig med byens etos om å behandle alle levende vesener, mennesker og dyr, med godhet, sa San Francisco distriktssjef Katy Tang i en pressemelding.

Forslaget kom allerede i desember, bare noen få måneder etter at Gucci annonserte sitt pelsforbud. Andre byer som også har forbydt pels e Berkeley i California, São Paulo i Brasil og større deler av India. San Franciscos forbud trer i kraft i januar 2019, men gjelder ikke for brukt pels (med mindre de er fra truede arter), fåreskinn og lammeskinn.

Designeren bak det norske merket Mardou & Dean, Ingrid Bredholt har fulgt pelsdebatten lenge. Merket står på Dyrebeskyttelsens liste over merker som kun bruker skinn/pels fra matproduksjon.

Hvorfor tror du at stadig flere motemerker sier nei til pels?

– Jeg vil tro det er fordi de merker et vist fall i populariteten, og at presset fra ansatte og kollegaer blir for stort, forteller Bredholt til Melk & Honning. 

Tross den tilsynelatende trenden om å droppe pels, er det fortsatt designere som hver eneste sesong sender modeller i nettopp pels nedover catwalken. Melk & Honning har laget en oversikt over hvilke merker som har sagt nei til pels – og hvilke som fortsetter å bruke det.

Disse bruker ikke pels:

Calvin Klein

Allerede i 1994 kunne New York Times annonsere at Calvin Klein ville slutte å selge pels. Designeren sa til avisen at avgjørelsen kom av «mine egne refleksjoner om den menneskelige behandlingen av dyr» og «det faktum at pelsproduksjon i vår virksomhet ikke lenger passet til vår bedriftsfilosofi». Med det avsluttet Cakvin Klein en 17 år lang avtale med en av verdens største pelsmakere, Alixandre Furs.

Armani

For to år siden kunne det italienske motehuset Armani annonsere at de ikke lengre ville produsere plagg med pels.

– Jeg er glad for å kunngjøre at Armani-konsernet har gjort en fast forpliktelse til å avskaffe bruken av pels i sine samlinger, sa designer Georgio Armani selv i en uttalelse.

– Teknologiske fremskritt har gitt oss alternativer som gjør bruk av grusom praksis unødvendig med hensyn til dyr. Etter å ha fulgt den positive utviklingen, tar selskapet mitt nå et stort skritt fremover, noe som gjenspeiler vårt fokus på å beskytte og ta vare på miljø og dyr.

Gucci har frem til i år brukt mye pels på catwalken. Alle bilder fra SS 18 via Vogue

Gucci

Det italienske motehuset Gucci annonserte i oktober 2017 at «pels ikke lenger er moteriktig» og at merket ikke lenger vil designe med pels.

– Gucci vil ikke lenger bruke, markedsføre eller publisere pels fra dyr fra og med vår/sommer 2018-kolleksjonen. Som en forpliktelse og takket være et langsiktig partnerskap med LAV [en italiensk dyrerettorganisasjon, red.anm] og The Human Society, går Gucci til Fur Free Alliance, som fokuserer på deprivasjon og grusomhet som pelsbærende dyr både i viltfangst og industriell pelsbruk, sa merket i en pressemelding

Michael Kors

Nesten som en julegave til motefolket kunne Michael Kors i desember i fjor annonsere at hele bedriften ville bli pelsfri.

– På grunn av teknologiske fremskritt, har vi nå muligheten til å skape en luksuriøs estetikk som bruker ikke-pels, sa designeren i en uttalelse.

Ralph Lauren

Da Ralph Lauren visste frem sin vinterkolleksjon for 2015 i februar samme år var nesten alle modellene ikledd pels – men det var ikke pels fra mink, ulv eller andre pelsdyr – alle pelsplaggene var laget i saueskinn fra matindustrien.

– Ralph Lauren har en langvarig forpliktelse til ikke å bruke pelsprodukter i våre klær og tilbehør. Alle pelslignende plagg i kolleksjonen er laget av saueskinn, stod det på en lapp til alle som så visningen.

Merket er blitt hyllet av PETA for sitt etiske pelsbruk.

Stella McCartney

Stella McCartney har lenge vært en forkjemper for miljøvennlig og etisk mote. Hun har aldri brukt pels i sine kolleksjoner, men i 2015 avslørte hun den mest innovative og realistiske fuskepelsen noen gang sett på catwalken. Materialet ble kaldt Fur free fur

Målet til McCartney skal være å «bevise for både kunden og bransjen at du ikke trenger å gå i ekte pels».

Versace er altså det siste merket som nå sier nei til pels. Andre merker som også har gått bort fra å bruke pels er Givenchy, Hugo Boss og Diesel.

Stella McCartneys Fur Free Fur via Vogue

Disse bruker fortsatt pels:

Fendi, Chanel, Karl Lagerfeld

– Det er veldig lett å si: ‘ingen pels, ingen pels, ingen pels’, men det er en industri. Hvem skal betale for arbeidsledigheten dersom pelsindustrien forsvinner? (…) Så lenge folk spiser kjøtt og bærer skinn, skjønner jeg ikke poenget, har designer Karl Lagerfeld sagt om sitt pelsbruk hos Fendi.

To ganger i år presenterer merket en haute couture-kolleksjon som nesten utelukkende består av antrekk laget i pels, og hver gang hagler kritikken. Fendi har en lang historie med å bruke pels i sine kolleksjoner, og da merket ble lansert allerede i 1925 var det et rent pelsmerke.

Ingrid Bredholt fra Mardou & Dean mener Fendi som merkevare godt kan trekke seg tilbake fra pelsindustrien, til tross at de m ener detdefinerer merket.

– De vil jo miste noe av sin gamle identitet, men å være en merkevare betyr å være i utvikling. Jeg tenker heller at det kan styrke dem som merkevare å vise at de moderniserer og tenker fremover og sprer kunnskap.

Karl Lagerfeld bruker også pels i sine andre merker, både Chanel og merket han driver under ege navn, Karl Lagerfeld.

Fendis pelsantrekk fra F/W 17 via Vogue

Marc Jacobs

I 2013 var designer Marc Jacobs i hardt vært da det ble annonsert at store deler av hans fuskepels egentlig kom fra den kinesiske dyrearten Racoon Dog, eller vaskebjørn-hund. Jacobs har ikke kommentert avsløringene selv, og fortsetter å sende ned både ekte pels og fuskepels ned catwalken.

Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana har aldri lagt noe skam i å bruke pels i sine kolleksjoner. I 2015 lanserte de et headset dekket i revepels som kostet 8000 dollar. I begynnelsen av dette året dukket også Rihanna opp på Instagam i en fargerik pelskåpe fra merket.

Saint Laurent og Dior

Rihanna er også ansvarlig for å ha gjort sosiale medier oppmerksom på pelsbruken til Saint Laurent og Dior. Begge merkene sender ofte jakker og tilbehør i pels nedover catwalken.

Da Rihanna gjestet Dior sitt Cruise 2018-show i Los Angeles i mai 2018, gjorde hun det iført en pelskåpe fra merket. Hun var også en av de første til å bruke Saint Laurents nærmest ikoniske hjerteformede røde pelskåpe. Begge ganger har hun fått kritikk for å fremme pels.

I etterkant av Dior-showet skrev dyrevernsorganisasjonen PETA et åpent brev til aristen der de oppfordret henne til å donere all pelsen sin etter oppstyret i sosiale medier. Samtidig sendte de henne en fuskepels til å erstatte hennes ekte pelser. Hun har enda ikke svart på brevet og fortsetter å bruke pels på sosiale medier.

F.v. Rihanna i pels på Dior, i Dolce & Gabbana-pels på Instagram og Saint Laurents hjertepels. Bilder via Instagram

Andre merker som bruker pels i sine kolleksjoner er Alexander Wang, Balenciaga, Burberry, Hermes, Louis Vuitton og Valentino. Flere av disse merkene, som Alexander Wang, holder seg til å bruke pels kun til tilbehør og ikke i plagg. 

Men vil moteindustrien noensinne bli helt pelsfri?

Bredholt mener det fortsatt er greit å kjøpe plagg med pels dersom man er bevisst på hvordan materialet er produsert.

– Jeg mener debatten i stor grad omhandler massekonsumering. Vi bør bruke få og bedre produkter gjennom alt vi gjør om det så er mat, klær, interiør og så videre. Jeg mener at vi alltid skal ta utgangspunkt i at vi skal konsumere med måte. Å drepe et dyr er for meg ikke problemet i seg selv, det er måten det gjøres på og at det er blitt del av et stort maskineri, og masseproduksjon er ofte ikke veldig pent når du går det etter i sømmene. Siden skinn omhandler dyr er det viktig å vite at man kjøper skinn fra land hvor produksjon som involverer dyr er nøye overvåket og hvor kravene til vedlikehold er strenge. Jeg ville valgt skinn produsert i Europa, avslutter hun.

På spørsmål om moteindustrien noen gang vil bli helt pelsfri, sier hun:

– Det er vanskelig å si om forbrukeren slutter å etterspørre det.

Hovedbilde: PETA

Les også: Er pels moteriktig?