Oslo surfer på en bølge av DIY og kunst-merch

Kunst og mote knytter stadig tettere bånd i et Oslo der kreativiteten spirer og gror. Melk & Honning utforsker kunst-merch og DIY-følelsen i hovedstaden vår.

Tidligere denne uken kalte amerikanske Vogue Oslo for det unge søskenet til København og Stockholm. «Men de kreative miljøene i byen brygger for fullt, staker ut kursen og er i ferd med å finne sin egen stemme», skriver deres utsendte.Vi har på mange måter lenge vært en «underdog», og luksusen ved det å operere litt under radaren er at man verken er bundet av forventning eller tradisjon.

Nå svaier det en energi i vinden over vår norske metropol. Du ser det på galleriene Rod Bianco og Schloss. Hos en del av designerne som har vist i forbindelse med Oslo Runway. Gjennom fronting av kunst-merch på instagram-feeden til bytryner fra Generation Z, og i miljøet rundt Recens Paper grunnlegger Elise By Olsen. Det kan virke som om noen plutselig har lagt en stor kampestein over janteloven.

– Det er en sterk skapertrang hos folk i Oslo om dagen, blandet med en tro på at man kan gjennomføre prosjekter uavhengig av hva slags budsjett man har. Man ser sterke tendenser til eklektiske blandinger av mote og kunst, samarbeider på tvers av felt og samarbeidsprosjekter som trosser landegrenser, sier Rumi Baumann, kunstfotograf og ansatt ved Fotokunstskolen, til Melk & Honning.

Han mener det er tydelig at både nye og mer etablerte aktører benytter seg av samarbeid og DIY nå om dagen: De mer etablerte aktørene bruker det på en bevisst måte, fordi det vil gi det resultatet de er ute etter, og de unge og nyetablerte kunstnerne og moteskaperne fordi de må det ettersom de økonomiske midlene ikke er til stede, men de likevel har troen på at resultatet vil bli interessant.

– Kunstnerduoen Trollkrem har hatt kreative DIY-prosjekter der begrenset budsjett har vært med på å forme resultatet. For eksempel da de lagde en internasjonal performance-festival der de ikke hadde råd til å fly inn kunstnere, så hele festivalen ble utført på Skype og prosjektert på veggene i galleriet, forteller Baumann.

Kollasj med forskjellige eksempler på kunst merch
F.v: Admir Batlak-skjørt via @tableaushop, kunst-merch via @oschlosso, kunst-merch via @rumi.baumann, kunst-merch via @mariabrinch

– En jakke kan jo henge på stueveggen som et maleri når den ellers ikke er i bruk, kan den ikke?

Tove Sivertsen grunnla Tableau Paper i 2013 – et magasin som hele tiden har befunnet seg i krysningsfeltet mellom det som regnes som kunst og mote. For kort tid siden åpnet Sivertsen Tableau webshop og en tilhørende butikk full av design, kunst, kunsthåndtverk og kunst-merch; mer tilgjengelige arbeider og produkter direkte fra norske kunstnere. Hun opplevde nemlig at det manglet et ledd mellom kunstner og kjøper som var mer tilgjengelig enn galleriene.

Blant sortimentet finnes badedrakter med silketrykk fra Marianne Hurum, som i hovedsak jobber med maleri, sølvringer fra Victoria Duffee, kaffekrus fra designerne i Haikw/, Admir Batlak plagg, og ørepynt fra Maria Brinch som ellers lager veggtepper.

– Jeg føler at flere og flere er blitt interesserte i å kjøpe det unike fremfor det masseproduserte. Vi har laget Tableau Shop for å tilby et alternativ som gir alle mulighet til å kunne starte en liten kunstsamling, forteller Sivertsen.

Maria Brinch er som nevnt en av kunstnerne som figurerer i Tableau shop og en del av Tableau-crewet, i tillegg til å samarbeide med den unge, lovende moteskaperen Bror August Vestbø.

Hun mener det virker ganske opplagt velkomment i våre dager å ha plattformer der man ser både brukskunst og fashion i selskap med billedkunst, og særlig en miks av de to i form av kunst-merch.

Bilde av smykke- og tekstilkunsten til Maria Brinch
Maria Brinch kunstverk

– En jakke kan jo henge på stueveggen som et maleri når den ellers ikke er i bruk, kan den ikke?, sier Brinch.

Selv forholder hun seg veldig organisk til disse tingene – printer egne snapshots av klær på veggteppene sine før hun maler på de, eller spikker små objekter til kroppen – ofte kalt ørepynt. Også sønnen er med i prosessen.

– Helt fra han var liten har vi sittet og valgt ut tegninger han har laget og printet disse på klærne hans. En krussedull på en shorts og en drage på t-skjorte. Alt etter hans ønske, forteller kunstneren.

– En slags «Palette cleanser» etter en lang «slick» periode.

Ida Falck Øien er en av de tre grunnleggerne bak Haikw/, et norsk klesmerke som har som konsept å gå inn i prosjekter med ulike kunstneriske samarbeidspartnere. Møtet mellom kunst og mote er en helt fundamental del av hennes tilnærming til den kreative prosessen.

– Tingene vi skaper er alltid veldig integrert med kunstneren vi samarbeider med, og vi vil alltid jobbe med levende kunstnere som vi kjenner. For meg er det utrolig viktig at det er en dialog der. At man undersøker og bygger opp noe sammen, forteller hun.

For tiden jobber Haikw/ sammen med kunstneren Torild Johannesen. De tar utgangspunkt i stoffer hun har brukt i installasjoner i gallerirom og museer, designet og produsert i Ghana, og lar de få liv utenfor dét gjennom en kleskolleksjon. Resultatet ble vist fram hos Rod Bianco i august i fjor, og i morgen skal det hele lanseres i en pop-up shop i Storgata, som vil være åpen fram til lørdag.

Bilde av haikw/-designeren Ida Falck Øien
Ida Falck Øien – via practicestudies.com

Falck Øien mener den energien som befinner seg blant unge mennesker i Oslo i dag, når det gjelder kunst, mote og DIY, handler mye om den teknologiske utviklingen. At man gjennom få taster kan kjøpe, modifisere, bruke og selge igjen. Det har gitt en frihetsfølelse, nå som man ikke lenger trenger en høy grad av ekspertise for å være en del av gamet.

– Samtidig tror jeg det dreier seg mye om en stor reaksjon på en «slick» periode. At dette er en slags «palette cleanser» i likhet med normcore-bølgen. Det føles litt som «the ultimate punk». Helt siden 70-tallet har hele moteverdenen, alt av reklame og magasiner kommunisert akkurat det samme; for å bli lykkelig trenger du disse og disse produktene. Den yngre generasjonen går ikke med på det lenger. De ser tvers gjennom det. Så de lager ting selv. Skriver DIOR eller GUCCI i tusj på t-skjorter og sånne ting, forteller Falk Øien. 

Hun håper både dette med kunst merch, DIY og samarbeid ikke er en trend, men mer et tegn på at vi har forandret oss.

– Jeg håper alt dette handler om en ny måte å agere med klær og kunst på, konkluderer Haikw/-grunnleggeren.

 Les ogsåHer er den norske moteindustriens bakmenn