Oslo Runway: Ettersnakk

Mote-Norge oppsummerer moteuken som gikk.

Sjette sesong av den norske moteuken, Oslo Runway, er vel overstått. Med to hektiske dager bestående av seks visninger hver, alle spredd rundt på ulike steder i hovedstaden, i tillegg til én dag med «off schedule»-visninger – ble moteuken for første gang holdt til en helg.

Vi har pratet med flere av landets moteprofiler om hva de mener om denne runden med motearrangementet. Gikk alt som det skulle, var det fornuftig å legge visningene til en helg og presterte designerne og arrangørene?

Jorun Sofie Fallmo Aartun – Journalist i DN og forfatter av boken «Avkledd»

Hva er dine tanker rundt designerne og kolleksjonene vi fikk se under Oslo Runway? 

– Jeg har sett flere gode visninger denne sesongen. Mikael Olestad, ESP, Iben og Tom Wood hadde fine visuelle presentasjoner på hver sin måte. Det er også gledelig at FWSS har funnet formkurven igjen. Klesmerket hadde en presentasjon med en rød tråd. Selv om merket ikke akkurat drar motebildet i en ny retning, vil mange av plaggene garantert treffe mange stilbevisste Oslo-jenter.

– Stas er det også at DNs Gaselle-vinner Tom Wood viser at det er mulig å forene god design med økonomisk inntjening. Pia Tjelta viser at hun kan lage feminine kjoler med assosiasjoner til Zimmermann like bra på egenhånd.
En generell utfordring til flere merker som holder under Oslo Runway er å klare å fortelle en historie gjennom plaggene de presenterer visuelt.

– Når det er så mange kommersielle kolleksjoner er det viktig at stylingen er god og at man ikke faller for fristelsen å vise absolutt alt man har laget for sesongen. Resultatet kan fort bli at kolleksjonene fremstår som sprikende og pregløse og at visningene minner mer om en katalog enn presentasjon som bidrar til å kommunisere merkevaren.

– At designerne har valgt å presentere kolleksjonene på forskjellige steder av byen drar derfor opp. Jeg synes også det er fint at mindre kommersielle designere, som den uhyre sterke formgiveren Admir Batlak og en ny generasjon norske talenter som Black Rat, By BvB, By Mari Norden, Cindy Roee, Flesh, Hernude, Lars Terje Gudem Hansen, Mocrystals og Aleksander Sahr får vise seg frem.

Fungerte det å legge moteuken til en helg, eller burde den holdes til ukedagene? 
– Det synes jeg var særdeles positivt.

Hvilket inntrykk sitter du igjen med nå som moteuken er over? Hvordan var denne sesongen med Oslo Runway sammenlignet med tidligere?

– Jeg synes Oslo Runway-arrangørene fremstår som mer profesjonelle enn noen gang. Det praktiske rundt visningene gikk sømløst og det fortjener gjengen en stor applaus for!

– En viktig del av jobben fremover vil nok være holde et solid grep om influencerne samtidig som man klarer å gjøre innsalg til etablerte medier. Det ligger mange gode historier bak merkevarenes gründerprofil, strategi og økonomi  som kan aktualiseres gjennom et slikt motearrangement – helt  uten et instagramfilter.

– Når det gjelder forbedringer så skulle jeg gjerne sett flere politikere, investorer og andre maktpersoner på stolradene.

Marianne Theodorsen – Influencer og ansvarlig for PR og digitale medier hos Høyer

Hva er dine tanker rundt designerne og kolleksjonene vi fikk se under Oslo Runway? 

– Jeg synes programmet var meget sterkt i år, med flere av de beste aktørene vi har her i Norge. Hurra for det!

Bilde via Instagram @Marianne_Theodorsen

– En fin blanding av kommersielt og mer konseptuelt var det også – synes det er utrolig fint at det gjøres plass til begge deler. Ikke minst er det fantastisk å se at det som vises jevnt over holder høy kvalitet – Gudene vet at øynene mine har blødd mer enn én gang siden jeg begynte å gå på visninger i sånn 2010 en gang.

Fungerte det å legge moteuken til en helg, eller burde den holdes til ukedagene? 

– Her er jeg faktisk usikker – selv foretrekker jeg ukedagene rett og slett fordi helgene ofte fylles opp med andre ting som er viktigere (gisp!), og vil tro det er sånn for mange. Sånn sett er det kanskje vanskeligere å engasjere publikum i helgene?

Hvilket inntrykk sitter du igjen med nå som moteuken er over? Hvordan var denne sesongen med Oslo Runway sammenlignet med tidligere?

– Jeg synes Oslo Runway blir sterkere for hver sesong, og nå begynner de virkelig å finne formen. Et stort pluss at de denne gangen beveget seg vekk fra Sentralen og valgte å bruke hele byen – det er ingen tvil om at merkenes DNA kom mye tydeligere fram når de alle hadde individuelle locations. Jeg synes jevnt over vi fikk se svært sterke kolleksjoner også – det virker som om flere av merkene nå er sikrere på seg selv og hvem de vil være. Tommel opp fra meg!

Elise Alexandra Gulbrandsen -MinMote-leder

Hva er dine tanker rundt designerne og kolleksjonene vi fikk se under Oslo Runway?

Elise Alexandra Gulbrandsen. @Elisealexx

– Jeg syns jevnt over det er mye bra, og det er gledelig å se, men som på alle moteuker er det varierende kvalitet også her. Jeg elsker å se at flere mener alvor med det de viser, dette er ikke noe de gjør for moroskyld, det er beinhard business!

Fungerte det å legge moteuken til en helg, eller burde den holdes til ukedagene?

– Dessverre betyr ikke det å legge visningene til en helg at det kommer mer folk. Jeg har forståelse for at det er en kabal uten like å få det til å klaffe sammen med de andre moteukene, men her trakk Oslo Runway et relativt kort strå. De som er gjester på visningene, for det er fortsatt holdt til en liten gruppe mennesker, jobber stort sett med mote og prioriterer visningene i jobbhverdagen. Fritiden er jeg ikke like sikker på om like mange vil ofre.

Hvilket inntrykk sitter du igjen med nå som moteuken er over? Hvordan var denne sesongen med Oslo Runway sammenlignet med tidligere?

– Helhetsintrykket er mye av det samme som tidligere: Jeg finner fortsatt mye av sponsingen og de innflydde gjestene merkelig, men jeg har også forståelse for det. Jeg likte møtet mellom kunst og mote vi fikk se flere steder, men skal det fungere optimalt må tidsflyten være enda bedre. Det er mye venting, venting og atter venting, og det gagner hverken visningene, designerne eller publikum. Oslo og de norske it-jentene har definitivt markert seg internasjonalt, og jeg håper og tror det vi ser nå er bare starten.

Hovedbilde: Cala & Jade før presentasjonen på Vigeland-museet. Foto: Silje Skarra
Les også: Oslo Runway: Ekspertpanelet anmelder visningene fra dag 1