cathrine hammel

Oslo Runway ettersnakk

Dette inntrykket sitter motepersonlighetene igjen med.

Det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, er over for denne gang etter tre dager med visninger både on og off schedule. Det var Cathrine Hammel som åpnet den norske moteuka tirsdag før Bik Bok Runway Award avsluttet on schedule-programmet torsdag.

I forkant av sesongens Oslo Runway pratet vi med et knippe motepersonligheter om deres forventninger til moteuken. Nå oppsummerer vi med ekspertene.

The Cool Girl-redaktør Hege Aurelie Badendyck

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter denne sesongens Oslo Runway? 

Hege Aurelie Badendyck
Hege Aurelie Badendyck

– Det skal sies at jeg ikke fikk vært med på så mange visninger som jeg skulle ønske, men på bakgrunn av de visningene jeg så synes jeg fremdeles at gjennomførelsen av Oslo Runway er veldig bra.

– Jeg opplevde dog at det var lite nytt på catwalken denne sesongen. Muligens er årsaken at fordi vi er en voksende industri her til lands safer mange av kommersielle grunner og tenker først på salg og kunden, før kreativiteten. Balansen mellom det kreative og det kommersielle er viktig for at et brand skal fortsette å ha relevans, utfordre og vekke interesse hos pressen, samtidig som innkjøperne skal være tilfredsstilt.

Var det noen designere du følte utmerket seg? 

– Michael Olestad var for meg i en helt egen klasse denne sesongen. Han er den beste vi har akkurat nå, og mestrer å fylle tomrommet mellom de svært kommersielle merkene, og de som operere i kunstsjiktet. Han utfordrer samtidig som han klarer å tenke kommersielt. Showet var også upåklagelig godt gjennomført.

– Vinnerne av Bik Bok Runway Award, Haik W/, var også i særklasse og en av mine favoritter denne sesongen. Presentasjonen til Cathrine Hammel og visningen til Moiré var også noe jeg skulle ønske jeg fikk tid til å dra på. Begge deler så veldig fint ut.

cathrine hammel
Cathrine Hammel ss19. Foto: Ignat Wiig

Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter denne sesongens Oslo Runway? 

Ida Elise Eide Einarsdóttir

– Aller først må jeg si at jeg synes Bankplassen 4 er den kanskje beste venuen Oslo Runway har hatt til nå. Ikke bare er det en fantastisk bygning, men jeg liker hvordan kunst, kultur og mote møtes. Et tankekors også for andre kulturinstitusjoner som for eksempel Astrup Fearnley, det nye Nasjonalmuseet og også Oslo Rådhuset som jeg vet arrangørene bak Oslo Runway har ønsket seg lenge. Det er på tide å åpne øynene for at mote er noe mer enn bare klær, og å se det som en fenomen som griper inn i både kunst, kultur, politikk og økonomi.

– Visningsmessig synes jeg det var et relativt godt spenn i programmet med både gjengangere som byTiMo og Iben og mer eller mindre nye navn – i Oslo Runway-sammenheng riktignok – som Cathrine Hammel, Moiré og Michael Olestad på plakaten i tillegg til et gledelig gjensyn med Bik Bok Runway Award. Det er litt sånn børs og katedral, selvsagt, men den norske moteuken trenger begge deler. Når det er sagt tror jeg at enkelte med fordel kunne vurdert behovet for en visning eller i det minste strammet det hele inn litt spesielt når det kommer til antall looks på catwalken.

– Ellers synes jeg det er interessant at det virker som om off schedule-programmet bare vokser og vokser med høydepunkter som Karine Næss, Bror August og Kit Wan. Og ikke minst at det virker som om stadig flere kaster seg på trenden med mote til folket ved å åpne opp visningene sine. En slik demokratisk tankegang tror jeg virkelig er veien å gå.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Cathrine Hammel er nærmest for en veteran i den norske motebransjen å regne, så at hun leverte en sterk visning var knapt noen overraskelse. Men dette var virkelig saker. Det er ikke bare bare å skulle åpne hele ballet, men å gå bort fra det tradisjonelle visningsformatet var en genistrek. Noen mener nok at all «staffasjen» gjør at man glemmer selve kolleksjonen, men jeg tror at det bare tilfører det hele en ekstra dimensjon i møtet mellom mote og kunst. Jeg vil igjen også trekke frem Alexander Norheim i Team som stod bak castingen – han har et helt eget øye for dette.

– Jeg er helt sikker på at jeg snakker på vegne av mange når jeg sier at jeg gledet meg stort til Michael Olestad sin visning. For første gang står han helt på egne ben i Oslo Runway-sammenheng etter åpningsvisningen han vant gjennom Bik Bok Runway Award tidligere i år. Jeg er også sikker på at flere med meg fikk forvetningene innfridd og vel så det når Olestad inntok catwalken onsdag. Dette er hans sterkeste kolleksjon til nå – gjennomarbeidet, profesjonell og interessant – i møtet mellom kunst og kapital. Det er noe Admir Batlak-ish over ham som gjør at han at stiller i en helt egen klasse, og som gjør at jeg gleder meg stort til å følge han videre. Også Moiré imponerte blant annet med castingen. De viste at mangfold hører hjemme på catwalken, men også at det kan sies helt naturlig gjennom for eksempel valg av modeller og ikke nødvendigvis med plakater og slogans. Det samme må forøvrig kunne sies både om Bror August og Bik Bok Runway Award-vinnerne HAiKw/ – jeg gleder meg allerede til sistnevntes åpningsvisning neste år.

Var det noe eller noen du savnet? 

– Jeg føler vel egentlig at halve mote-Norge allerede har sagt det, men både Tom Wood og Admir Batlak savnes på programmet. De er begge opplagte navn på plakaten, men har nok begge sine grunner til hvorfor de ikke viser denne sesongen. Jeg savnet også F5 og Veronica B. Vallenes – også håper jeg at Holzweiler neste sesong kommer hjem igjen.

haikw/
HaikW/. Foto: Ignat Wiig

KK-redaktør Ingeborg Heldal

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter denne sesongens Oslo Runway?

Ingeborg Heldal

– Som helhet var Oslo Runway en veldig fin opplevelse. Det var fine locations, god logistikk, godt tilrettelagt for pressen og det var stor og god variasjon blant dem som viste.  Det har blitt en fin og profesjonell arena for norsk mote. Jeg synes også dekningen i pressen har vært god. Selv Vogue.com har rapportert fra catwalken på Oslo Runway i år.

Var det noen designere du mener utmerket seg? 

– For meg er det tre kolleksjoner som utmerket seg spesielt. Jeg ble helt betatt av Moire. Plaggene og måten de ble presentert på gjorde skikkelig inntrykk. Jeg elsker at de er så subtile i måten de hyller mangfold på. Show, don’t tell! Jeg likte også godt Ibens Pippi-hyllest. Også må jeg trekke fram Cathrine Hammels nydelige, mørke, filmatiske presentasjon, som jeg tror ga mange et helt nytt syn på klærne hennes.

Var det noe eller noen du savnet? 

– Jeg savnet litt mer mat. Det blir mye vegan, laktosefritt, glutenfritt, karbofritt og kalorifritt. Jeg er journalist, ikke modell og ønsker meg litt mer kanelboller.

Modellagent ved Team Models Alexander Norheim

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter denne sesongens Oslo Runway?

alexander norheim
Alexander Norheim. Foto: Melodie Jeng

– Jeg er jo litt «biased» siden jeg er involvert i deler av modell-castingprosessen til noen av årets designere. Dermed blir jeg glad og ydmyk for å ha vært involvert i deres visning.

– Det er vanskelig å vise presentasjon, da modeller ikke alltid er vant til dynamikken eller det er større sjanse for at detaljer blir lagt merke til. Men det er akkurat derfor jeg synes Cathrine Hammel skiller seg ut så ekstremt. Kolleksjonen var sterk, stylingen var helt ‘in tune’ og alt hadde preg på hvem Cathrine er som kvinne og designer. Visningen er ment å være «The Morning After» eller ‘dagen etter den store jubileumsfeiringen ‘og med en «morning after» som var så levende så hadde man nesten litt lyst å se hvordan selve feiringen også var.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Michael Olestad er jeg så heldig å kjenne som venn og ikke bare som designer. Men jeg vil ikke noen skal tro at jeg jobber med ham på grunn av vennskap. Tvert imot, det er hans ambisjon og visjon som jeg synes alltid bærer ham til toppen. Denne kolleksjonen kunne lett ha vist i en av de store metropolene, nivået var såpass høyt. Jeg liker at han tenkte litt mer kommersielt på noen av pieces, det her er jo business, men at man likevel fikk se magien i draperingen. Det var delikat, men sterk samtidig.

Det blir bare enda bedre når den anerkjente stylisten Mattias Karlsson faktisk vil komme å jobbe med Michael. Det er bare tegn på at han gjør noe bra og som er verdt internasjonal oppmerksomhet.

– Sist men like viktig, Tonje Plur. Jeg synes hun har vært «the underdog» og beviste at når man har mot, så får man ting til. Blandingen av print med strikk med spennende kombinasjon av materialer og print var en absolutt fryd å se på. Eller som Laird Borelli-Persson fra Vogue US sa da hun så en av de modellene som gikk forbi: «Oh, that was beautiful».

Var det noe eller noen du savnet? 

– I disse dager når Oslo er så innmari på opptur når det gjelder det meste innenfor kunst og kultur, synes jeg det er viktig å være en del av felleskapet. Så istedenfor å savne så åpnet jeg øyne for nye designere som kommer i horisonten, bl.a de fra Bik Bok Runway Awards, Tonje Plur og Kit Wan.

kit wan
Kit Wan. Foto: Ignat Wiig

Alexander Marthinsen ved F5

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter denne sesongens Oslo Runway?

alexander marthinsen
Alexander Marthinsen

– Jeg fikk sett litt flere visninger enn jeg vanligvis rekker, og det meste leverer på et tilfredsstillende nivå. Noe langt over. Alt i alt har jeg er godt inntrykk av arrangementet som helhet. Det virker som om Ditte og gjengen bare blir proffere og proffere, ettersom Oslo Runway vokser og utvikler seg.

Var det noen designere du mener utmerket seg? 

– Alle som viste under Bik Bok Runway Award. Det var virkelig magisk!

– Ellers vil jeg trekke frem Karine Næss, som leverte en vakker og subtil presentasjon. Venue og musikk på Idioms første visning var veldig effektfull, selv om kolleksjonen var litt tynn. Jeg ville gjerne sett mer, og håper på det neste sesong.

– Cathrine Hammels presentasjon var vågal, men fungerte utmerket fordi gjennomføringen var så god. Jeg er også glad for at Anne Karine Thorbjørnsen valgte å vise i Oslo, selv om hun tidligere har snakket om at hun ikke ser noe stort poeng i det. Det er fint for byen!

Var det noe eller noen du savnet denne sesongen? 

– Ikke direkte, men vi [f5] hadde en slags plan om å kanskje vise noe selv nå i august, så det hadde jo vært gøy såklart. Men da ville jeg ikke fått sett så mye annet, så jeg er også litt glad for at vi valgte å skyve på vår neste kolleksjonsvisning.

– Ellers synes jeg denne runden av Oslo Runway har vært kjempefin, og jeg glder meg som alltid til neste runde. Ta en titt i bakspeilet og se hvordan Oslo er som moteby nå, sammenlignet med bare 3-4 år siden. Det er jo en helt fantastisk utvikling!

akt
Anne Karine Thorbjørnsen SS19. Foto: Ignat Wiig

Costume-redaktør Kine B. Hartz

kine b hartz
Kine B. Hartz

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter sesongens Oslo Runway?

– At norsk mote bare blir mer og mer relevant i et internasjonalt perspektiv, og at Oslo Runway er et fantastisk, godt gjennomført arrangement.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Jeg elsket Michael Olestad. Dette var hans beste kolleksjon så langt. Moiré debuterte på Oslo Runway til strålende karakter. Jeg elsket også hvordan Cathrine Hammel viste sin romantiske, feminine kolleksjon på en helt ny og innovativ måte – og at Haikw/ vant Bik Bok Runway Award var så fortjent. Jeg gleder meg til å følge dem videre.

Var det noe eller noen du savnet?
– Ja, jeg skulle ønske Tom Wood og Edda Gimnes hadde vært en del av Oslo Runway.

michael olestad
Michael Olestad ss19. Foto: Ignat Wiig

MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter sesongens Oslo Runway?

Elise Alexandra Gulbrandsen
Elise Alexandra Gulbrandsen

– Jeg sitter igjen med følelsen av at man kan være stolt av den norske moteuken og det som vises på catwalken. Den viser at moteuken har kommet en lang vei, og at norsk mote er her for alvor. Det er en god miks med alt fra kjendisfest med kjoler som kan falle i smak hos kvinnen i gata, og mer high fashion som biter fra seg. Det er flere sterke visninger og looks, samtidig som det også er noen som raskere kommer til å gå i glemmeboken.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Jeg ble mest tatt på sengen av Cathrine Hammels nydelige presentasjon. Uventet, vakkert og forfriskende med årets gåsehudøyeblikk!

– Michael Olestad later til å ha knekt koden mellom kommersielt og kunst, og dette er nok moteukens sterkeste visning. Jeg syns også Moiré viste veldig mange fine plagg, som også kommer til å funke utenfor catwalken. De har funnet sin stemme kjapt, så jeg tror dette kan bli en av de nye, store norske.

Var det noe eller noen du savnet?

– Jeg tenker at nå er det på tide å virkelig gå inn i hva man ønsker å presentere. Flere show trenger å kutte ned på utvalget, for å la de beste looksene skinne. Jeg skjønner at det skal produseres materiell, men er usikker på om det er nødvendig å gjøre det med halve influencer-Norge til stede. Med litt mer strømlinjeformet utførelse og litt mindre venting, så er vi der!

moire ss19
Moiré ss19. Foto: Ignat Wiig

Motejournalist Madeleine Holth

madeleine holth
Madeleine Holth. Foto: Martine Stenberg

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter sesongens Oslo Runway?

– Jeg er kjempefornøyd med årets Oslo Runway. Jeg føler at nivået har vokst og det er godt å se så mange talentfulle designere både på on schedule og på off schedule-kalenderen. Det var også en mye sunnere og bedre stemning i luften denne sesongen, alle var positive og gjorde sitt beste.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Michael Olestad for meg var høydepunktet. Han beviste at han er Norges beste designer etter min mening, jeg skulle ønske jeg kunne bruke ett døgn i hodet hans så jeg kunne se hva som foregikk der – han blandet kaos med glam på en måte som bare han kan.

Var det noe eller noen du savnet? 

– Jeg savnet Tom Wood, Batlak og Elisabeth Stray Pedersen. Jeg skulle også ønske vi hadde noen flere herredesignere on schedule som virkelig satte en norsk standard for guttene i landet.

A Style Journey-grunnlegger og influencer Katarina Petrovic

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter sesongens Oslo Runway?

– Inntrykkene er blandede. Jeg setter pris på den fremdeles gode organiseringen under moteuken, samt at det

Katarina Petrovic
Katarina Petrovic

ble testet ut moderne måter å vise på, blant annet Cathrine Hammel, som er en av de eneste jeg kan huske har lykkes med en scenisk presentasjon. ‘Morgenen etter’ var en riktig måte for Hammel å vise på, og ser frem til at flere brands – som kanskje kommer bedre frem ved hjelp av en annen type presentasjon  – fremover tørr å teste ut nye, moderne og teknologiske måter å nå publikum med.

Var det noen designere du mener utmerket seg?

– Som nevnt over er jeg imponert over endelig å ha sett en sterk presentasjon – som har overbevist meg om at det faktisk er en god platform å bruke dersom det gjøres riktig – samt Epilogue sin tidløse og klassiske, men fremdeles moderne kolleksjon

– I tillegg fortsetter både Michael Olestad og Anne Karine Thorbjørnsen og stjele oppmerksomheten min med sitt håndverk og nye takes på historie, trender og stereotypier gjennom både ready-to-wear pieces og mer eksperimentelle og konseptuelle looks og plagg.

Var det noe eller noen du savnet? 

– Admir Batlak. Jeg fortsetter å drømme meg bort i en kolleksjon jeg mest sannsynlig aldri kommer til å se, hehe. Men det er lov å drømme, og spennende å følge med på hvilken retning kunnskapen og talentet hans kommer til å ta.

epilogue
Epilogue ss19. Foto: Ignat Wiig

Hovedbilde fra Cathrine Hammels presentasjon. Foto: Ignat Wiig

Les også: Ryktebørsen: Nyåpninger og nedleggelser