Oslo Runway: Ekspertpanelet anmelder visningene fra dag 1

Den femte sesongen av Oslo Runway er i gang. I dag tidlig samlet mote-Norge seg og var klar for tre dager fylt med visninger med fokus på klesdesign signert personer i vårt langstrakte land.

Den første dagen av Oslo Runway bød på det aller tetteste programmet, og startet med luksuriøs bonderomantikk av byTimo på Theatercafeen. Utover dagen fikk vi være vitne til alt fra et catwalk med breakdancing og 90-talls trance, til modeller i solnedgang.

Melk & Honning ønsker å ta den norske motebransjen på alvor. Vi har derfor satt sammen et ekspertpanel som kommenterer majoriteten av visningene. Vi mener at motekritikk er med på å heve nivået, og noe som må til hvis den norske bransjen skal vokse og markere seg i internasjonal sammenheng.

I og med at motebransjen er utrolig liten og stort sett alle kjenner alle, holdes panelets meninger likevel anonyme for å åpne opp for en mer ærlig tilbakemelding.

Melk & Honnings ekspertpanel består av: Caroline Krager som er tidligere redaktør for Melk & Honning og nå moteskribent for D2, Alexandra Sætran som er motejournalist i Finansavisen Fashion og Costume, tidligere innkjøper på Høyer og blogger Annabel Rosendahl, stylist i Pudder Agency Sunniva Hartgen, samt Min Mote representert gjennom Min Mote-leder Thea Roll Rakeng eller motejournalist Elise Alexandra Gulbrandsen.

byTimo

byTimo ledet av Tine Mollatt fikk æren av å åpne Oslo Runway denne sesongen. Visningen foregikk på Theatercafeen og man fikk servert snitter og makroner før showet sparket i gang. Mollatt har som tradisjon å ikke spare på kruttet – tidligere har blant annet levende duer og falsk snø fløyet over hodet til publikum. byTimo ble startet opp i 2003 og har i løpet årene vært å finne i over 700 butikker rundt om i verden. Sesong etter sesong leverer Mollatt romantiske plagg med blomstermønster og 70-tallsvibber. Mollatt henter inspirasjon over hele verden – og samler på vintage-skatter fra alt fra Paris til Tokyo. byTimo har vist under Oslo Runway siden oppstarten i 2015, og forrige sesong avsluttet hun motefesten med en kolleksjon prydet av blomster, blonder og fløyel. Denne sesongen var det mye i kjent byTimo-stil, det vil si flagrete blomsterkjoler og lange versjoner i blonder.

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– Timo leverte som forventet en feminin kolleksjon bestående av det de er best på – kjoler. Dette blir definitivt en hit for neste års bryllupssesong. De viste muligens litt for mange looks, og kunne heller konsentrert seg om de aller beste. Kolleksjonen var ikke revolusjonerende, men fin og kommersiell. Kommer til å fungere godt ut i butikk!

– Den sedvanlige relishen av blomster, men bra booking av freshe modeller gjør noen av de litt mer tantete kjolene hakket mer unge og moderne. Men, litt påtatt flørting med publikum og småjente-aktig gange. Blondekjolene er den store vinneren her, men i det store og hele savner jeg noe nytt. Print-manien de siste årene har gjort blomsterkjoler supertrendy, men ByTimo bør tenke på å utvikle repertoaret neste sesong for å ikke stagnere i blomsterbedet.

– Utrolig fin lokasjon, og et stort pluss at modellene smilte. Mote er gøy, og det vi driver med her hjemme er tross alt ikke på nivå med Milano og Paris. byTimo er dyktige på det de driver med, og har definitivt de peneste sommerkjolene her til lands. Ett antrekk skilte seg ut, det med beige bukser og rød genser? Synes også visningen var hakket for lang, men den siste delen fikk opp stemningen igjen. Luksuriøs bonderomantikk.

– Tine Mollat holder seg til suksessoppskriften – romantiske, flagrende kjoler. Showet i dag inneholdt flere looks en tidligere, og det ble derfor litt vanskelig å skille kjolene da mye virket likt. Når det er sagt – showpiece-kjolene i svart og hvitt var en fantastisk overraskelse som mange sikkert vil ha kloa i.

IBEN

IBEN ble startet opp i 2014 av gründer Anh-Marthe Storheil. Med fokus på komfortable og uanstrengte klær av høy kvalitet skaper IBEN kolleksjoner inspirert av reise og en urban livsstil. Merket vil representere sterke og moderne kvinner – gjerne med en androgyn touch. IBEN har vist flere ganger under Oslo Runway, og denne gangen foregikk det under solen utenfor Deichmanske Bibliotek. Kolleksjonen var mye preget av denim.

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– Wow, imponerende! Jeg hadde ikke så høye forventninger da jeg ikke var så imponert over fjorårets kolleksjon. Stylingen var også veldig kul.

– Dette er nok den sterkeste kolleksjonen til IBEN så langt. De har absolutt kommet et godt stykke på vei siden den første visningen, som dessverre ikke imponerte. Identiteten kom godt frem denne gangen, og den røde tråden var synlig. Ekstrapoeng for venuen, som var veldig riktig, og løftet visningen et par hakk.

– Veldig bra valg av location! Hakket for mye basic antrekk som blir kjedelig å se på en catwalk i lengden, blant annet et helblått antrekk med fløyelsbukser og strikkegenser. Enkelte tilfeller av interessante snitt, blant annet plaggene med råkant. Double-denim i form av lang olashorts over olabukse er min personlige favoritt av det som ble vist, men jeg føler samtidig at denne normcore-looken ikke passer helt inn i IBEN sitt univers. Vinneren er en kimono-liknende kåpe i et materiale som ser ut til å være sydd av et tykt, grovstrikket sofatrekk. Den pekte tilbake på Iben-kolleksjonen som ble vist i Hvelvet på Sentralen, der det mest karakteristiske var plaggene i liknende materiale.

– Dette er det beste jeg har sett av IBEN til nå. Stylingen var ok. Det jeg ikke likte var at mange av klærne så ut som de var av dårlige kvaliteter. 

Moods of Norway

Moods of Norway ble grunnlagt av Peder Børresen og Simen Staalnacke i 2003. Med kolleksjoner preget av rosa traktorer, vafler og norsk natur markerte de seg ikke bare hjemlandet, men også på det internasjonale motekartet. Etter hvert la hypen om de maksimalistiske og humoristiske dressen seg, og designerne har i de siste årene prøvd å finne fram til en ny identitet, men som fortsatt har spor av deres livlige fortid. Kolleksjonen som ble presentert forrige sesong i samme lokale bar et casual preg med elementer fra 80-tallet, accessoirer vi har sett mye av de siste årene som chains og flashy, sporty sneakers og en mini-hyllest til Anette Stai. Denne gangen var det en enda mer minimalistisk kolleksjon på catwalken, med unntak av store statement-øredobber som tok mye oppmerksomhet. Dresser dominerte kolleksjonen på herresiden, men også damene hadde en del «power suits».

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet: 

– Moods holder seg til en kommersiell og trygg linje. Vi har sett blomstrete silkeskjorter en god stund allerede, og ser ikke helt at Ola Nordmann vil kle seg i dem. Det virker som om Moods prøver å please et eksisterende marked i stedet for å utforske med denne kolleksjonen. Det er lite wow-faktor, selv om øredobbene var ganske extra.

– Jeg fikk litt sånn «julebord møter Gran Canaria»-følelse. Men så er jo Moods litt lekne i stilen. Kanskje det var det som var meningen. Gøy at de fortsatt er med på Oslo Runway. Personlig liker jeg herrekolleksjonen best.

– Den røde tråden i Moods kolleksjoner forblir dressene som har gått fra å være overstrødd av traktorer, til å bli strippet ned til noe intetsigende som ikke skiller seg noe nevneverdig fra Dressmann. Modellene løfter helhetsinntrykket betraktelig. En av de største trendene fra moteukene for menn for AW’17 internasjonalt var silkeskjorter, og de ser vi også i flere versjoner her hos Moods. Blomsterprintet de har valgt befinner seg helt i grenselandet mot å føles umoderne og lett traust, det samme gjelder det kamuflasje-liknende printet på dressene. Ingenting som ble vist pekte i retning av at Moods får en ny internasjonal vår enda.

– Fin kolleksjon til å være Moods. Litt mer edge enn vi har sett før. Stylingen var skuffende for min del, jeg skjønner ikke helt greia med tilbehøret. Stemningen var litt for «strippeklubb», med det røde lyset, og det ble litt for tungt og langt fra det de har gjort tidligere. 

– Det er et smart «move» av de å vise «see now buy know» når de er i gang med å snu imaget sitt. Over det hele er det ikke mye nytt, men to looks – som den blomstrete silkeskjorten til herre og blomstrete kjolen med kappe til dame – skilte seg ut.

Fam Irvoll

Fam Irvoll har utdannelse Esmod og Central St. Martins og startet sitt eget merke under studietiden i London. Hennes design er fargerikt, morsomt og rikt på håndlagde mønster. «Mannen i gata» har muligens vanskeligheter med å tre på seg hårbånd med kake på hodet, men det har vært til glede for stjerner som Rihanna, Lady Gaga og Katy Perry som alle har brukt Fam sitt design på scenen. Dette er første gangen Fam Irvoll viser under Oslo Runway, men hun har tidligere trukket mange kjente fjes til første rad under forgjengeren Oslo Fashion Week. Fam Irvoll byr alltid på show med stor S. Denne visningen var intet unntak. Til scooter og «bli hos meg» med Dina gikk kjendiser som Ulrikke Falch, Else Kåss Furuseth og Henrik Thodesen ned catwalken. Plaggene var preget av trykk som «botox», «restylane» og «drømmedama» som tydelig var et rist på hodet til det økende (plastiske) skjønnhetspresset.

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– Fam er et friskt pust under en ellers stiv moteuke. Jeg digger at hun holder seg tro til sin egen identitet som designer, selv om det ikke er noe som når ut til de store massene. Botox-t-skjortene kunne passet en hvilken som helst Instagrammer med ironisk distanse. Kan heller beskrives som gøy enn high fashion, men det må da være lov? Jeg synes også det er bra at Fam tar et tydelig standpunkt og bruker merkevaren sin til å ta avstand fra usunne idealer.

– Fam Irvoll var i sin tid kjent for gjøgleri, for å fylle første rad og catwalken opp med kjendis-vennene sine, og for sine nærmest kostyme-aktige kreasjoner. Da hun plutselig dukket opp på Oslo Runway-programmet denne sesongen var nok mange nysgjerrige på hva hun kom til å vise – var det en mer minimalistisk og seriøs kolleksjon i vente? Var farger og sirkus blitt begravet i fortiden sammen med kakestykke-hårbøylene? Svaret er nei. Irvoll presenterer en show-pakke som inneholder 90- og tidlig 2000-talls favorittene Scooter og norske Dina, sistnevnte i lys levende versjon på catwalken, sammen med minst like mange kjendiser som tidligere, forsøk på breakdancing, latter og ablegøyer. Man skal være en ganske stor grinebiter for ikke å trekke på smilebåndene når Else Kåss Furuseth i hvite, Kurt Cobain-solbriller rocker løs til musikken. Men dette er ikke Torsdag kveld fra Nydalen. Det er et event der klesdesignernes kreative evner og prestasjoner med nål og tråd bør stå i første rekke, og klærne Fam presenterte minnet mest om noe en 14-åring muligens vil ha på seg, og dele på Instagram. (Hei millennial pink!) Det har ingenting å gjøre på Oslo Runway.

– Gøy med skikkelig 90´s rave party, særlig for oss norske som kjenner igjen Dinas «Bli hos meg». Det ble ikke så mye klær i fokus med musikken, dansen, stylingen, kjendisene og Dina sin opptreden, men ironiske statements som «botox» og «hårfjerning» fanget oppmerksomheten. Dette er gøy, og også forventet av Fam som alltid gjør sin greie.

– Hva skjedde her? Dette er det dårligste jeg har sett noen gang. Flaut. 

– Veldig gøy at Fam beveger seg ut på catwalken igjen. Fortsatt samle gamle gøyale showet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker så mye av plaggene som ble vist. Fokuset havnet på dansen, grimasene og «Bli hos meg».

Tom Wood

Tom Wood ble startet av Mona Jensen i 2013 med utgangspunkt i kraftige ringer i sølv. Det norske merket ble fort en hitt i Japan, og poppet opp i 40 butikker i landet i løpet av kort tid. I 2015 lanserte de sin første kleskolleksjon for både kvinner og menn, og i fjor åpnet de sin første flaggskipsbutikk i Oslo. Forrige sesong viste de for første gang under OR hvor de presenterte en minimalistisk kolleksjon preget av denim, japanske «influencers» og workwear. Dagens visning foregikk på SALT langs langkaien i solnedgangen. Tom Wood fokuserer med denne kolleksjonen enda mer på denim en tidligere, og workwear-vibben sitter fortsatt i.

Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Dette mener ekspertpanelet:

– Tom Wood er tro mot sitt brand. Selv om jeg synes de burde ta litt flere sjanser både stylingmessig og når det kommer til showpieces, var det tommel opp for bra venue og modeller. Dagens høydepunkt.

– Denim all over og overalls, hehe. Jeg synes det er bra at de har funnet sin nisje og fokuserer på denim. Det gir mening til merkets identitet! Visningen var fin, men ikke revolusjonerende når det kom til styles. Men i blant kan det være greit også for de fikk frem kvaliteten og passformen i plaggene. Det syntes at det er lagt mye krefter bak dette, som tross alt er ekstremt viktig når det kommer til jeans.

– Jeg tror nok Tom Wood har en del «good will» fra folk i utgangspunktet, etter å ha skapt it-ringer som har nådd både kule Japanere og kjendiser i Hollywood. Vi er stolte. Det føles som om alt fra street wear-lovers til dollete fashionistas allerede har bestemt seg for at de digger det de gjør, og at Tom Wood dermed flyter litt på det. Med sitt andre moteshow noensinne viser de fram det de er gode på, nemlig å skape plagg som er enkle og rene, men likevel ikke kjedelige. Denimplaggene de presenterer følger ikke, som så mange andre, den nåværende anti-fashion ledestjerna, men beveger seg heller i et ganske tidløst territoriet. Fortsetter de å beholde den tydelige identiteten de har hatt så langt, har jeg troen på at Tom Wood kan nå langt utenfor landegrensene våre.

– Tom Wood skal ha honnør for at showet ser skikkelig gjennomført ut og at klærne er virker godt laget. Jeg er fortsatt mest glad i tilbehøret, men det er absolutt flere plagg som ser kule ut og faktisk kan brukes. Estetikken er beholdt og stilen sitter i fingerspissene.

– Teamet bak Tom Wood har funnet sin nisje – og det funker. Sesong etter sesong. Nå som denim er på plass har de virkelig funnet sitt DNA, og det har løftet norsk mote generelt. Lite å pirke på, annet enn at magetoppen kanskje ikke var min favoritt. Tommel opp for tidenes location. Fungerte som hånd i hanske.

Se også: Streetstyle fra Oslo Runway #1