– Det norske markedet er ekstremt viktig for oss

Copenhagen Fashion Week er godt i gang. Tidligere denne uken viste det norske merket Holzweiler, og i går var det danske Ganni som sto på programmet.

Ganni har i de siste årene markert seg i det norske markedet. De har åpnet flere flaggskipsbutikker i vårt langstrakte land, og det er ikke mange bryllup uten minst én blomsterkjole signert Ganni tilstede. Kreativ leder Ditte Reffstrup forteller til Melk & Honning at nordmenn har tatt godt i mot det danske merket.

– Det norske markedet er ekstremt viktig for oss. Nordmenn er nokså like som dansker, og vi elsker landet og føler oss veldig hjemme der. Og vi er så heldige at norske kunder liker kolleksjonene våre! Butikkåpningene vi har hatt er en refleksjon av det, forteller Reffstrup.

Kolleksjonen som ble vist under den danske moteuken i går kveld har fått navnet «Global Citizen». Designeren har blitt inspirert av de mange reisene hun har gjort verden rundt.

– Denne sesongen var jeg inspirert til å lage en kolleksjon for en ekte verdensborger. Den feirer mangfoldighet med sterke farger og en miks av materialer og stoff. Jeg reiser veldig mye, og det jeg ser på gatene rundt om i verden inspirerer meg alltid. Vi vil fange denne store smeltedigelen – Globan Citizen-temaet representerer det beste av overalt, sier Reffstrup.

Sjefdesigneren forteller at hun prøver å ikke følge trender når hun setter seg ned med tegneblokka for å designe neste kolleksjon. Det er magefølelsen som står i sentrum. Forrige sesong svarte Ganni på den politiske uroen i verden med en kolleksjon fylt med kjærlighet og som oppfordret til å skape dialog og samhold. Reffstrup forteller at den nye kolleksjonen er en videreførelse av dette.

– Det er på en måte en fortsettelse FW17-kolleksjonen «Love Society» – ideen om en verden der vi kan leve om hverandre på tvers av kultur og nasjonaliteter og omfavne hverandres forskjeller.

Reffstrup har også samarbeidet med de svenske designerne Bengt Thornefors og Christoffer Svensson om en resirkulert jeanskolleksjon denne sesongen som ble presentert på visningen. Thornefors og Svensson er spesialiserte innenfor denim og har tidligere jobbet med blant andre Acne Studios, Givenchy og Saint Laurent.

Ganni SS18 er preget av blomster- og fruktprint og striper. Designerne har prøvd å få fram en sprudlende følelse og en av inpirasjonskildene er Natalie Portmans ikoniske karakter i filmen Léon og 80-tallets Madonna.

– Nøkkelplagget til denne kolleksjonen er vår lysegule PU-skjørt og kåpe, som er veldig mykt, stretchy og ekstremt komfortabelt å ha på seg.

Se Ganni SS18 her:

 

Les også: – Jeg mener i all beskjedenhet at det blir det fineste magasinet i hele Nord-Europa