Norsk sportsmerke saksøker Virgil Ablohs Off-White

Mener merket med overlegg har kopiert 40 år gammel logo.

Virgil Abloh har høstet massiv oppmerksomhet den siste tiden, kanskje først og fremst for sin designdebut for det erkefranske luksusmotehuset Louis Vuitton. Tross utnevnelsen som kreativ leder for husets herrelinje fortsetter Abloh i jobben som Off-White-designer.

Og det er med sistnevnte han nå skaper overskrifter.

Kjent for sine mange designsamarbeid med aktører som blant annet Ikea, Nike og Rimowa er det ikke alle som vil assosieres med Off-White.

Det norske sportsmerket Helly Hansen saksøker nå Virgil Ablohs merke for å med overlegg ha kopiert deres logo, stripene som Helly Hansen begynte å bruke for mer enn 40 år siden.

Det var motenettstedet The Fashion Law som først omtalte saken.

I søksmålet, som tidligere denne uken ble levert inn til den føderale retten i Illinois i USA, heter det at Off-White «har adoptert en logo som er forvirrende lik Helly Hansens HH stripe-logo» som brukes på produkter «som er like eller lignende produkter som tilbys av Helly Hansen under HH stripe-logoen».

Det, mener Helly Hansen, er gjort med fullt overlegg. Det norske sportsmerket hevder også at Off-White har søkt om og fått godkjent minst to varemerkeregistreringer fra det amerikanske patentstyret basert på logoen.

Med det saksøker Helly Hansen Off-White for varemerkekrenkelse, urettferdig konkurranse og bevisst overtramp av varemerkeloven, og krever økonomisk kompensasjon samt at merket mister retten til å bruke logoen som det norske sportsmerket mener krenker deres varemerkerettigheter.

Off-White har forløpig ikke kommentert saken. Helly Hansen har ikke besvart Melk & Honnings henvendelser.

Hovedbilde via The New York Times

Les også: Insta-fenomen ut mot Virgil Ablohs LV-debut