Sophia Brand beskylder David-Andersen for plagiat

Norsk smykkedesigner ut mot David-Andersen

– Dette grenser over til plagiat.

Sophia Brands alfabet-kolleksjon
Sophia Brand «Alfabeth». Foto: Desiree Mattsson

Nylig lanserte David-Andersen sin «Love Letters»-kolleksjon med bokstavsmykker. Den har allerede blitt frontet både via gullsmedkjedens egne kanaler, og også i samarbeid med flere norske influencere.

Gullsmed og smykkdesigner Inger Lise Sophia Brand Skarsbakk som står bak smykkemerket Sophia Brand har fått flere reaksjoner fra folk som mener kolleksjonen ligger tett opp til hennes egen kolleksjon med bokstavsmykker «Alfabeth» som ble lansert i 2016. 

– Min første tanke var; Ja, nå skjer det igjen. Det er ikke første gang at andre lar seg inspirere av arbeidet mitt. Dette har jeg opplevd før i forskjellige former, noe kan kalles inspirasjon og noe kan kalles plagiat, sier Skarsbakk til Melk & Honning.

– Man kan ta det som et kompliment og tenke at det jeg gjør er så bra at andre fanger det opp. Men når man som hardarbeidende gullsmed, designer og gründer jobber døgnet rundt er det ikke alltid like lett å oppfatte det som det, sier Skarsbakk, som mener balansen mellom inspirasjon og plagiat er hårfin.

Ukultur

Skarsbakk forteller at hun gjennom årene har lagt merke til en ukultur i Norge hvor større aktører lar seg inspirere av det hun kaller «underdogs» og også up-and-coming-designere.

– Bransjen bør ta vare på de som skaper verdi, de som stikker seg ut i form av arbeidet de gjør. Min signatur er sterk og synlig – og da bør de heller ta kontakt og be om et samarbeid.

Det var tidligere denne måneden at Skarsbakk ble gjort oppmerksom på David-Andersens bokstavkolleksjon.

– Bokstaver er ikke noe nytt – det har vært en trend av og på i mange år. Men det er evnen til å tolke trenden og sette sin egen signatur på det. Det er nok derfor folk har reagert fordi de kjenner igjen signaturer min og «sloganen» min gjennom to år.

Skarsbakk forteller at hun ble kontaktet av Finn Martinsen, daglig leder ved David Andersen.

– Jeg var tydelig på at jeg synes deres to bokstaver; M og Z grenser over til å kunne kalles plagiat uten at det er en blåkopi, sier hun.

– Bokstaven er skalert ned, og festet til kjedet på en annen måte, men det er fonten folk har reagert på, ikke størrelse og oppheng.

Sophia Brand mener David-Andersen bedriver plagiat av hennes design
Sophia Brands bokstav-kolleksjon til venstre, David-Andersens til høyre

– Ikke plagiat

Finn Martinsen ved David Andersen bekrefter dialogen ovenfor Melk & Honning, men tar avstand fra påstandene om plagiat.

– Vi mener at vårt konsept og bokstaver står seg helt fint, og er ikke innenfor temaet å bruke benevnelsen plagiat, sier han.

– Vårt konsept er bygget på syv fonter, og har et helt annet uttrykk når det sammenlignes med Sophia Brand sine. Som hun sier selv er det to bokstaver hun synes er ganske like, men de er faktisk ganske så forskjellige, sier Martinsen.

Han viser til størrelse, utforming og hvordan bokstavene er festet til kjedet samt utføring i gull.

Bokstavene «M» og «Z» som Skarsbakk viser til er i David-Andersens kolleksjon i fonten «Minimalist» og er i følge nettsiden «inspirert av moderne arkitektur, stramme linjer og lys som bryter». Anhengene som selges separat uten kjede er utført i 585 gult gull og er ca 12 mm høye og ca 1,9 mm tykke. Bredden varierer fra bokstav til bokstav. «Alfabeth»-kolleksjonen fra Sophia Brand består av både ringer og halskjeder utført i 925 sølv og gull.

Martinsen forteller at designerne har hentet inspirasjon London gjennom sine studieturer som gjennomføres årlig. Designerne skal også selv ha tatt avstand fra beskyldningene om plagiat.

– Meg bekjent har vi faktisk ikke visst om Sophia Brand som gullsmed i bransjen vår. Det er mange der ute som er på linje med henne, og vi fanger de gjerne lettest opp ved at de tar kontakt med oss i forbindelse med om vi kan ta inn kolleksjoner. Vi jobber primært med å hente inspirasjon internasjonalt i vårt arbeid med både kolleksjoner og butikkutvikling, sier han.

‘Hva skal du gjøre? Det er jo en kopi!’

Det var via sosiale medier at Inger Lise Sophia Brand Skarsbakk først ble gjort oppmerksom på saken.

– Jeg har et stort nettverk og flere samarbeidspartnere i Oslo, og ble gjort oppmerksom på saken av en person som jobber innen motebransjen her. Jeg fikk en sms med bilde og uttalelsen: ‘Hva skal du gjøre? Det er jo en kopi!’, forteller hun til Melk & Honning.

Sophia Brands Alfabeth-kolleksjon
Sophia Brands «Alfabeth»-kolleksjon. Foto: Desiree Mattsson

– Det er viktig å understreke at debatten som bredte seg på sosiale medier var startet på eget initativ av folk som opplever dette som plagiat. Jeg har kun observert reaksjonene, og har vært helt borte fra debatten på sosiale medier. 

Da Finn Martinsen ved David-Andersen tok kontakt var det fordi saken hadde vokst seg stor på sosiale medier, mener Skarsbakk.

– Folk startet å stille konkrete spørsmål til David-Andersen om hvem som stod bak designet, og at de synes dette var et plagiat av Sophia Brand.

Det tilbakviser Martinsen. Han forteller til Melk & Honning at de ikke har mottatt direkte henvendelser om saken annet enn det som kom på sosiale medier.

– Dersom vi får henvedelser vil vi besvare disse, sier Martinsen.

– Bare en av mange saker

Skarsbakk forteller til Melk & Honning at hun kjenner igjen samtalen med Martinsen, og at de mener konseptet er annerledes.

– Men folk mener noe annet, det er derfor det har kommet reaksjoner. Så da har folket talt Finn Martinsen og David-Andersen imot – så enkelt er det, uansett om de tar avstand fra dette.

Hva gjør du videre med denne saken nå?

– Dette er bare en av mange saker, og det er langt fra det groveste jeg har opplevd som designer. Så jeg tar det med meg som en av mange erfaringer om at det eksisterer en ukultur hvor dyktige designere blir brukt som inspirasjonskilder for større merker og aktører. De har selvfølgelig aldri sett eller hørt om oss.

Åpningsbilde: Fra David-Andersens kampanje til venstre og Sophia Brands bokstav-kolleksjon til høyre.

Les også: Det internasjonale motenettstedet skriver om «mystisk norsk merke»