Norsk klesmerke skal feire kvinner

– Noe som er viktig for meg er å fremme unge kvinner – på tvers av seksualitet, religion, etnisitet og bakgrunn, sier Søster Studio designer og grunnlegger Pernille Nadine.

Av: Camilla Christensen

Sommeren 2017 lanserte Pernille Nadine merket Søster Studio, med et ønske om å kunne skape klær og kunst som tar avstand fra det hun ser på som motebransjens skjønnhetsideal, regler og sesonger.

– Arbeidet mitt er hovedsakelig fokusert rundt temaet kvinners seksualitet og sensualitet. Jeg utforsker politiske temaer, som spørsmål knyttet til kjønn, frihet, makt og kontroll, sier Nadine til Melk & Honning og fortsetter:

– Noe som er viktig for meg å oppnå gjennom det jeg skaper er å kunne fremme, samt feire unge kvinner – på tvers av seksualitet, religion, etnisitet og bakgrunn.

Nadine forteller at tanken bak merket Søster Studio, ikke nødvendigvis er klærne, men historien som ligger bak plaggene. Her legger hun fokus på at hun vil skape tidløse og sensuelle plagg, som ikke oppfattes som seksualiserende, men som gir kvinnen som bruker merket en følelse av makt og form for kontroll.

– Klær er den mest intime formen for kunst, vi bærer det med oss gjennom hverdagen og kjenner materialet strykes på kroppen når vi beveger oss. Klær skal derfor aldri hindre deg eller begrense deg, men det skal være noe som støtter og videreformidler hvem du er og hva du står for.

Foto: Pernille Nadine
Foto: Pernille Nadine

Retusjerer aldri

Inspirasjonen til å starte Søster Studio kom da Nadine kjente på en mangel etter merker som tar sosial- og miljømessig ansvar, samtidig som at de appellerte til stilen hennes.

Med det nyoppstartede merket sitt vil hun vise at det er mulig å være bevisst, men uten at det skal gå på bekostning av det visuelle arbeidet, og samtidig være et mer inkluderende og mangfoldig klesmerke.

– Vi streetcaster og bruker venner vi synes er kule og som kan representere Søster i bildene våre. Vi tar alt analogt og retusjerer aldri – vi vil skape noe som er ekte og vi vil at du skal kunne identifisere deg med det, sier Nadine og poengterer:

– Først og fremst så er Søster Studio et klesmerke og et kreativt prosjekt hvor jeg kan skape inspirerende design og kunst sammen med venner.

Foto: Pernille Nadine
Pernille Nadine. Foto: Pernille Sandberg

Søsters fremtid

Pernille Nadine har ikke erfaring innen klesdesign fra tidligere, men forteller at hun har en stor interesse for alt fra foto og kunst, til mote og litteratur. I tillegg til dette har 23-åringen gjort suksess som frilans makeup artist, hvor hun blant annet har jobbet under internasjonale moteuker. Hun har også bidratt med å starte et magasin med en venninne, holdt flere kunstutstillinger og fulgt godt med på arbeidet til andre fotografer, stylister og art directors.

Og noe må hun ha gjort riktig da hun fra starten av merket i januar i år har klart å få sitt eget merke opp og frem på nettet. Nå, den 3. november, kommer kolleksjonen i butikk hos F5 i Oslo.

– F5 var egentlig den eneste butikken vi hadde i tankene da vi kom til Oslo. De står for mye av det samme som oss og gjør en fantastisk jobb med å fremme norsk mote, sier Nadine.

Videre ønsker Nadine å introdusere Søster Studio for markedet i London, etterfulgt av Tokyo og Paris. Men spesielt én ting vil alltid være i fokus uansett by:

– Vi vil alltid satse på butikker som deler samme verdier som oss på ett eller annet plan – og vi kommer selvfølgelig aldri til å masseprodusere. Målet er å starte viktige samtaler, inspirere og være med på å skape et mer inkluderende og bærekraftig samfunn, avslutter Nadine.

Foto: Pernille Nadine
Foto: Pernille Nadine

Les også: Burberry-rutenes humpete historie