Cutters

Norsk frisørkjede trekker reklamefilm etter sex-kritikk

– Vi så selv på filmen som drøy, men undervurderte de negative reaksjonene.

Den norske frisørkjeden Cutters med gründerne Kristian Solheim og Andreas Kamøy i spissen har allerede fått mye oppmerksomhet for sin businessidé om en rask klipp til lav pris. De har fått både frisørbransjen, som blant annet har sammenlignet de med McDonalds, på nakken, men også NHO for ikke å tilby hårvask til kundene i salong og Skatteetaten som truet med bot fordi salongene ikke hadde printer.

Nå er de igjen i hardt vær, denne gangen på grunn av en ny reklamefilm.

Det skriver nettstedet Kampanje som først omtalte saken.

I reklamenfilmen, som ble distribuert via sosiale medier, følger vi en ung jente som skal på en date. Hun oppdager en kvise i pannen, og får reddet seg inn ved å få en kjapp frisørtime hos Cutters der hun får klipt lugg. Den neste sekvensen viser jenta i en seksuell situasjon med teksten «Bangs for the bucks». 

Det har fått både seere og PR-eksperter til å reagere.

Til Kampanje sier Professor ved Handelshøyskolen BI, Lars Olsen at han er sjokkert.

– Som far til en ung datter reagerer jeg, selv om jeg ser mye reklame og er ganske tjukkhudet. Denne filmen var over godt over kanten. Bedre lykke neste gang.

I en mail til Melk & Honning skriver Anita Scharffenberg, Head of Operations ved Cutters, at filmen skapte mye engasjement.

«Det er ikke alle som er enige om at den er over kanten, men de fleste synes den er det. Vi så selv på filmen som drøy, men undervurderte de negative reaksjonene», skriver hun. 

På spørsmål om hvilke tiltak frisørkjeden har gjort i etterkant av tilbakemeldingene svarer hun; «Vi må være mer kritiske. Å lage reklame som engasjerer er en balansekunst, men noe vi skal fortsette med».

Reklamefilmen er laget av Synk Media for Cutters, og er nå trukket tilbake.

Skjermdump fra Cutters reklamefilm.

Les også: Melania Trump får kleskritikk – igjen