– No more Gucci please!

Er hypen snart i ferd med å gå over?

Januar 2015 ble det kjent at Alessandro Michele var blitt valgt til å ta over som kreativ leder etter Frida Gianinni hos Gucci. Samme høst viste han fram sin første kolleksjon for merket, og ble i etterkant beæret med tittelen som «årets internasjonale designer» under British Fashion Awards.

–  Alessandro Michele er et rent fenomen(…). Hans spennende, eklektiske estetikk har hatt en umiddelbar påvirkning på trendene globalt. (….) Dette er en mann som har kundene i sitt hjerte, og som feirer dem, sa Natalie Massenet, styreformann i The British Fashion Council da nyheten ble sluppet.

Helt plutselig var Gucci blitt «the shit» igjen. Merket som delvis hadde vært en fallende stjerne øremerket italienske divas havnet på alles lepper. De nye trippy, mønstrede fargekavalkadene av noen reklamekampanjer skutt av Glen Lutchford, skilte seg ut blant reklamesidene i Vogue og ble spredd i en rasende fart på internett og sosiale medier. Fashonistaene la alt av kul, ren minimalisme til side – nå siklet de etter å ha det italienske motehusets mer flashy logo-varer og å kle seg i outfit-komposisjoner der flere mønster og farger kriget heftig om oppmerksomheten.

De mest populære norske fashion-influencerne inkorporerte helt tydelig denne trenden i sitt faste reportoar, og enhver bildeserie tatt av streetstyle-fotografene har siden da hatt minst ett produkt signert Gucci på bildene.

– Alessandro Michele, med all sin bruk av knallfarger, print, logoer, og «patches all-over», har klart å gjøre Gucci folkelig og «ûber kommersielt» til tross for at ikke alle har råd til plaggene. De to siste årene har han virkelig inspirert kjedebutikker og mange andre designere med sine kolleksjoner. Mote skal være gøy- og jeg forstår alle som har elsket denne trenden, forteller Celine Aagaard, grunnlegger av nettstedet Envelope.no, til Melk & Honning.

– Jeg tror vi kommer til å le av den vanvittige Gucci-feberen.

Gucci sin økte popularitet har selvsagt gjort seg utslag i salgstallene. I høst ble det kjent at det italienske merket hadde sett en 50% økning i nettsalg i løpet av sommeren, og en generell økning på 17,8 % i tredje kvartal.

Men med den fantastiske hypen motemerket fra Firenze har hatt de siste par årene – begynner motefolket å bli lei av all mønster-manien nå?

Tsutsumi og Alexandra Hoang, bak bloggen Candidthat, føler seg i alle fall helt ferdig med den maksimalistiske trenden der ingenting tilsynelatende er koordinert.

– Det virker rett og slett som om mer eller mindre random plagg er blitt kastet sammen. For eksempel blander man en oversized rød jakke med et gult fuskepels-skjerf, lilla blomsterskjørt sammen med croc-imitert veske. Det blir alt for mye, mener søstrene.

Michele er blitt den ukronede kongen av more is more. Han fråtser i rysjer, sløyfer, glitter, bånd og knapper. Han er Gucci sin reddende engel – et merke som hadde et noe tacky stempel. Mange har kalt han et geni.

Stylist og influencer Nathalie Helgerud betrakter seg selv som en superfan av Michele.

– En helaften med han hadde vært som en drøm som gikk i oppfyllelse for meg, forteller hun.

Likevel tror hun Gucci-bølgen begynner å dabbe av for fullt i disse dager.

– Hvis jeg skal spå litt inn i fremtiden, vil jeg nok tro at mange kommer til å se tilbake på 2015 og 2016 og le av den vanvittige Gucci-feberen som herjet da, forteller Helgerud.

Bilde: Via @ Vogue.com.au

– No more Gucci please

At en hvit t-skjorte med Gucci-logoen på kan koste opp mot 4000 kroner, eller at alle på front row sporter «double G» logoen eller det gjenkjenbare mønsteret på noe de har på, har ikke vært avskrekkende for motefolket.

Motejournalist Madeleine Holth er helt forbløffet over at ikke flere får helt panikk av å gå i det samme som andre.

– Hadde det vært opp til meg så hadde jeg sagt «Pakk bort Gucci-broderiene og de forferdelige veskene med en orm som lås». No more Gucci please!, sier Holth.

Celine Aagaard, som er kjent for sin monokrome look og minimalistiske linjer, har ikke latt Alessandro Michele la henne friste til å gå over to the «colorful side». I likhet med Vetements, som også har hatt en enorm betydning for trendene de siste par årene, mener hun Gucci må ha noe nytt på catwalken denne sesongen. Vise evnen til å fornye seg.

– Vi har sett to sesonger fra Michele nå med relativt like kolleksjoner, der kun det trente øye kan skille enkelte av looksene fra hverandre. I begynnelsen var alt dette nytt og spennende, men når noe blir såpass mainstream som Gucci-kolleksjonene har blitt forventes det destod mer fra bransjen for at det ikke skal bikke feil vei, forteller Aagaard.

Les også: Gucci Mane anmelder Gucci-visningen for Vogue