Nike-skandale trakassering og diskriminering

Nike-skandalen: Hva skjer egentlig hos sportsgiganten?

I hardt vær etter anklager om trakassering og diskriminering.

Det blåser på toppen hos Nike, som legger bak seg nok en turbulent uke.

Ytterligere fem toppsjefer har måttet takke for seg hos sportsgiganten som er i søkelyset etter at kvinnelige ansatte slo alarm om det de mener er en giftig bedriftskultur der både seksuell trakassering og diskriminering har vært en del av jobbhverdagen.

Nike med daglig leder Mark Parker i spissen har måttet beklage til sine 75,000 ansatte, og har lovet både bot og bedring blant annet med igangsettelse av det som skal være omfattende interne undersøkelser. Det skriver motenettstedet Business of Fashion.

Totalt har elleve toppsjefer måttet gå som følge av anklagene.

Det inkluderer tunge navn som Trevor Edwards, Nikes administrende direktør (og Mark Parkers naturlig etterfølger) og Jayme Martins som begge skal ha beskyttet ansatte anklaget for trakassering og diskriminering av andre kvinnelige ansatte.

Hvorvidt det også vil få konsekvenser for daglig leder Mark Parker, som har jobbet tett med flere av toppene som nå har måttet gå, er fortsatt ikke kjent, skriver The New York Times. Styret i Nike har foreløpig ikke uttalt seg om hvorvidt de fortsatt har tillitt til Parker.

Nike anklages for seksuell trakassering og diskriminering
Nike satser på «girl power», men skandalen er et faktum

Skandalen kommer på det som må kunne sies å være det kanskje verst tenkelige tidspunktet med tanke på sportsgigantens uttalte fokus på mangfold, inkludering og «girl power».

Senest i mars i år annonserte Nike at de i større grad ville rette seg mot kvinner blant annet med flere sneaker-design tilpasset kvinner i tillegg til skreddersydde retail-kampanjer.

Det var først i midten av april at skandalen var et faktum, og i takt med at topplederne falt som fluer sank også forbrukernes oppfatning av Nike som merkevare. Det viste en undersøkelse gjennomført av amerikanske YouGov, skriver Business of Fashion.

Det tok imidlertid ikke lang tid før selskapet igjen var «back on track», noe som fikk motenettstedet til å stille det betimelige spørsmålet: Bryr forbrukerne seg egentlig i det hele tatt? Skandalen har foreløpig heller ikke påvirket børsen i noen særlig grad.

Også her hjemme har skandalen mer eller mindre gått under radaren, til tross for at nettopp kampen mot trakassering og diskriminering står sterkere enn noensinne.

Les også: Alt du må vite om Balenciagas rasismeskandale