ensemble

New York Times skryter av norske motebutikker

– Ganske surrealistisk, mener butikkinnehaver.

Det er ingen hemmelighet at Norge og Oslo er blitt hot. Det er bare å se til internasjonal presse for bekreftelse – enten det er rapporter fra det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, portretter av norske personligheter – gjerne kledd i norsk design – eller også reiseguider.

For bare noen måneder siden var det Marius Høiby og kjæresten Juliane Snekkestad som guidet Vogue til Oslo og «en romantisk, avslappende dag i hovedstaden» med stoppesteder som vintage-butikken Velouria Vintage på Grünerløkka der paret blant annet skryter av utvalget av skinnjakker.

Måneder før det igjen ble Norge trukket frem som det beste landet for millennials av det samme motemagasinet som refererte til sin Oslo-guide fra året før.

Ensemble i The New York Times
Fra artikkelen i The New York Times.

Nå er det storavisa The New York Times som har vært på besøk i Oslo. I artikkelen «36 Hours in Oslo» tipser de om alt fra mat og drikke til shopping og hoteller.

Igjen trekkes Grünerløkka-favoritt Ensemble frem blant motebutikkene verdt et besøk slik den ble også i britiske Vogue i fjor. Det samme gjør både Kaibosh og Dapper  – vegg i vegg med førstnevnte.

«Finn nye briller hos Kaibosh – et norsk brillemerke elsket for sine stilige solbriller og gode priser (fra 100 kroner). I den tilstøtende motebutikken Ensemble kan du shoppe topp skandinaviske merker som Rodebjer og ATP Atelier. Ved siden av hos Dapper kan du bla gjennom utvalget av herreklær, ryggsekker og luer side om side med skjeggoljer og limited edition sammenleggbare sykler», skriver avisa.

– Jeg var ikke selv klar over saken før den var publisert, så jeg måtte ringe Emilia som er ansatt hos meg for å spørre om det var noe hun hadde glemt å fortelle meg. ‘Har du glemt å nevne at selveste The New York Times var innom forrige uke?!?’. Vi har ledd mye av det i ettertid, sier innehaver av Ensemble, Marte Økelsrud til Melk & Honning. 

Ensemble i Vogue
Ensemble i britiske Vogue i fjor vinter.

Hun mener saken i The New York Times er minst like stort for butikken som den i britiske Vogue.

– Dette har enormt mye å si for butikken. Det er fantastisk at Ensemble som er så liten blir satt på kartet, for ikke å snakke om den enorme bekreftelsen det er for min egen del at vi er det vi har lyst til å være; en destinasjon, sier Økelsrud.

– Ensemble drives av personlig engasjement og det å da bli pekt ut av et stort og anerkjent tidsskrift sammen med andre flink aktører her i Oslo er av stor betydning og en stor motivasjonsfaktor. Etter artikkelen i Vogue tenkte jeg at ingenting kunne toppe det, men  jammen var det ikke like stas med The New York Times. Ganske surrealistisk å sette de på listen over internasjonal presse som har lagt merke til våre 40 kvadratmeter og tre ansatte. Vi tillater oss å være stolt av det. 

Også Articles by EAM og Kollekted By nevnes i artikkelen. Det samme gjør vinbaren Territoriet, kaffebaren Supreme Roastwords, Bar Lardo og Katla i tillegg til attraksjoner som blant annet Ekebergparken og Kunstnernes Hus.

Hovedbilde via Ensemble

Les også: Blodrøde tall for Michael Kors i Norge