Nå slår Instagram ned på kjøpte følgere og falske brukere

– Dette er ussel, dårlig oppførsel.

Siden Instagram kom i 2010 har det gått fra et uskyldig sted der bilder deles med venner og familie, gjerne da med filteret Nashville, til en plattform tusenvis av mennesker lever av. Enkelte kan tjene opp i mot en million kroner på et innlegg, og mengder av folk som tidligere blogget har nå gått over til å utelukkende poste på den populære appen.

Alt fokuset på følgere og den for mange iboende drømmen om å kunne leve godt som influencer eller såkalt Instagram-modell har fått et noe merkelig resultat; oppblomstringen av bedrifter som tilbyr deg å kjøpe deg både følgere og likerklikk. Selskap på Buzzoid, iDigic og BuzzDays er blant de som har tjent gode penger på å selge pakkeløsninger der man betaler en viss sum for å få hundre, tusen, eller tusenvis av nye følgere – helt plutselig. Kontoene som følger deg er falske kontoer skapt av disse selskapene.

I utgangspunktet var en del ikke klar over dette fenomenet, og PR-byråer og merker sponset derfor kontoer som reelt sett kanskje bare hadde et par hundre ekte følgere, men som tilsynelatende hadde 10 000.

Nå slår Instagram selv ned på denne praksisen. 

I en ny uttalelse gjengitt hos Vogue melder de at «dette er ussel, dårlig oppførsel» og at de nå ønsker å «gjenopprette tilliten hos både brukere og markedsførere».

– Den siste tiden har vi sett at en del kontoer bruker tredjeparts apper for å øke følgertallet på kunstig vis. (….) Folk bruker Instagram for å ha en genuin opplevelse, noe som også handler om ekte interaksjon mellom mennesker. Det er vår oppgave å sørge for at denne opplevelsen ikke blir ødelagt på grunn av uautentisk aktivitet.

De kommer til å benytte seg av nye maskinlæringsverktøy utviklet spesielt for å identifisere mistenkelige brukere. I første omgang kommer de til å fjerne falske likes og kommentarer fra kontoer som det er sannsynlig at er opprettet av apper som Buzzoid og iDigic. 

Instagram kommer ikke til å gå inn og endre likes og kommentarer på eldre poster, men det vil – slik som Vogues skribent også påpeker – komme til å helt plutselig være en voldsom forskjell mellom nyere og eldre innlegg – i tillegg til selve følgertallet.

Bildet via Vogue

Les også: Nå blir det enda enklere å shoppe via Instagram