Nå relanseres Vogue L’Uomo

Med en nordmann som kreativ leder.

I likhet med at vi er blitt merkelig vant til de enorme skiftene i motehusene, er det også blitt vanlig å høre om magasiner som gir opp eller i beste fall skifter sjef. De trykte magasinene er for lengst spådd en snarlig død, sist ut var legendariske Interview Magazine. 

For kort tid siden ble det kjent at mediehuset Condé Nast kutter en rekke høytstående stillinger hos flere av sine mest kjente magasiner, i forbindelse med en internasjonal restrukturering.

I går slapp nyheten om at de velger å relansere et magasinet som gikk under i fjor; nemlig italienske L’Uomo (Vogue mann). 

Sammen med Vogue Bambini (Barn), Vogue Sposa (Brud) og Vogue Accessory, fikk Vogue L’Uomo beskjed om at alle ansatte måtte finne seg nye jobber i juli i fjor. Per da var Vogue L’Oumo i ferd med å fylle 50 år på bladhyllene, og hadde ifølge Business of Fashion 300.000 lesere.

Nå har Condé Nast likevel bestemt seg for å gi ut sistnevnte, to ganger i året i stedet for tolv. Den aller første utgaven slippes 12. juni.

– Det var et poeng å ikke vente for lenge med å relansere bladet ettersom minnet av Vogue L’Uomo fremdeles er ganske sterkt, både når det gjelder kunder og lesere, fortalte sjefredaktør Emanuele Farneti til Business of Fashion.

Han tok over som sjefredaktør for Vogue Italia og Vogue L’Uomo i etterkant av Franca Sozzani sin død i desember i fjor. Hun ble verdenskjent for sin evne til å blande mote med sosiale og politiske tema da hun satt som sjef for publikasjonene.

Farneti forteller til BoF at han brukte fjoråret på å «tenke nytt» rundt en av bautaene i Condé Nast-systemet – Vogue Italia – for å finne sin egen stemme.

To av de nye coverene

Vogue L’Uomo vil i tillegg til han bli ledet av motedirektør for italienske GQ, Andrea Tenerani, og Vogue Italias assisterende sjefredaktør, Alan Prada.

Norske Thomas Persson, kjent som sjefredaktør for Acne Paper og grunnlegger av Luncheon Magazine, vil gå inn som kreativ leder for publikasjonen. 

Lanseringen vil foregå i Firenze under det innflytelsesrike bransje-eventet Pitti Immagine Uomo, med en fest for 500 spesielt inviterte. Deretter vil Farneti holde et mindre og mer lukket middagsselskap i Milano den påfølgende uken.

Farneti forteller at de ikke kommer til å være et såkalt «livsstilsmagasin», fordi det allerede dekkes av GQ Italia, som også er under Condé Nast-paraplyen.

– Om vi bare fokuserer på mote har vi en mulighet til å bli det aller mest relevante, internasjonale mannebladet.

Ifølge sjefredaktøren er målet for magasinet å fokusere på og presentere et bredt spekter av herrestil, som både vil føles veldig italiensk, men også internasjonalt.

– Vi følte dette var riktig tid å tenke gjennom formelen, stoppe opp og se hva som faktisk trengs, og starte på en ny fresh, konkluderer han.

Les også: Anna Wintour ryktes å være ferdig i Vogue og Condé Nast