Nå kan man shoppe på Instagram

Selv om det florerer av ting man kan kjøpe både i det virkelige liv og på nett virker det som verken forbrukere eller butikker har blitt mettet. Nå vil Instagram også gi deg mulighet til å kjøpe det du ser på bildene.

I fjor startet nemlig Instagram et prøveprosjekt hvor 20 utvalgte amerikanske merker – og deres følgere – skulle teste en shoppefunksjon på billedtjeneste-appen. Det fikk mange positive tilbakemeldinger fra både selskapene som var med i prosjektet og kundene, så nå utvider Instagram shoppefunksjonen.

Tusenvis av amerikanske merker innen klær, sminke og smykker skal i løpet av de neste ukene åpne opp for muligheten å kjøpe produktene deres via appen, skriver Instagram på sin egen blogg. Det er heller sikkert ikke lenge til det også vil bli mulig her til lands.

Når et merke legger ut produktbilder på Instagram vil brukerne kunne klikke på bildet for å se prisen, og et ekstra klikk gir informasjon om produktet. Deretter kan brukerne klikke på en «kjøp»-knapp som sender deg direkte til nettbutikken. Formålet er å gjøre overgangen fra inspirasjon til kjøp enklere for kundene. 

Tallene fra prøveprosjektet viste at 4% av de som så prisen på Instagram-bildet klikket seg videre til mer informasjon, mens for 19% av dette førte det til et faktisk kjøp.

– Vi har opplevet at når brukerne først har sett produktinfoen så er prosentandelen som klikker seg videre til vår nettbutikk veldig høy – dobbelt så mange sammenlignet med en gjennomsnittlige klikkrate på sosiale medier, forteller Mary Beech, markedsføringssjef i Kate Spade New York som var en del av prøveprosjektet til BoF.

Innovasjonsforsker Peder Inge Furseth på BI fortalte Melk & Honning tidligere i år at nettbutikker tar over mer og mer for fysiske butikker. Vi benytter oss også stadig av nye kanaler for handel, for eksempel som å kjøpe ting via mobilen. Det er kanskje dermed ikke rart at Instagram, og andre sosiale medier slik som Facebook, beveger seg i denne retningen.

– Bransjeskillene som vi kjenner dem i dag er i ferd med å viskes ut. De nevnte plattformene har tilgang til nesten all vår informasjon, epost, dokumenter osv, og vil trolig sende oss en strøm av tilbud basert på vår tidligere handling i fremtiden, sier Furuseth.

 

Les også: Slik blir fremtiden for netthandel