Nå gjør det amerikanske luksusmerket store endringer

– Vi blir muligens aldri et milliardselskap, men det er også like greit, forteller én grunnleggerne.

I en tid der store motekonglomerater som LVMH og Kering stadig får mer makt i motebransjen ved å skaffe seg eierskap over både store, middelsstore og små merker, velger fortsatt noen å stå imot fristelsen.

Proenza Schouler har nå satt alle kluter til for å kjøpe ut private equity-selskapet Castanea Partners, som var minoritetsaksjonær i motemerket.

Ifølge Business of Fashion er dette et grep de gjør, i samarbeid med spesielt utvalgte, anonyme investorer, for å skaffe seg mer makt over retningen merket nå skal ta fremover. I samme slengen har de to grunnleggerne av merket Jack McCollough and Lazaro Hernandez også sparket administrerende direktør Judd Crane og Chief Financial Officer John Paolcielli fra sine stillinger.

I stedet har de ansatt den såkalte turnaround- spesialisten – altså en spesialist på det å endre et noe skakkjørt selskap sin kurs – Kay Hong som midlertidig CEO. I tillegg til dette har en ny CFO og COO kommet på banen, sammen med en gruppe ledere som alle har erfaring fra industri og finans.

Les også: Hva betyr det egentlig at Michael Kors kjøper Versace?

McCollough og Hernandes sier i en uttalelse at de er overlykkelige over endringene de nå har igangsatt fordi det gir dem mulighet til å selv bestemme selskapets sjebne.

Proenza Schouler har siden oppstarten i 2002 fått jevnt over gode kritikker for sine kolleksjoner og vært en favoritt blant mange fashionistaer – spesielt grunnet den store hypen rundt for eksempel vesken PS11. På tross av dette har det vært vanskelig for det New York-baserte merket å holde en jevn og stabil salgsøkning. Tidligere i høst valgte de å legge ned butikken på Upper East Side, i tillegg til fire butikker rundt om i Asia.

Hernandez fortalte til det anerkjente motenettstedet i september at det ikke er bare bare å klare seg uten en svær backer som LVMH eller Kering i ryggen. 

– Det er grunnen til at vi ikke bare kan bruke 5 millioner doller på å åpne en butikk i Paris (…) Vi ønsker selvfølgelig å åpne flere butikker, ettersom selskapet og de økonomiske midlene våre vokser. Men vi har ingen umiddelbare planer om dette.

De årlige salgstallene til Proenza Schouler er ikke kjent, men ifølge kilder Business of Fashion har snakket med skal det dreie seg om rundt 85 millioner dollar, det vil si cirka 720 millioner kroner. Andre mener tallet skal være en del lavere.

– Kanskje vi aldri blir et milliardselskap, men kanskje det også er greit? Vi trenger ikke bli det, skal duoen ha uttalt tidligere i år.

Bilder via Instagram @proenzaschouler 

Les også: Johan Lindeberg kjøper tilbake BLK DNM – med norske investorer på laget