Disse motevisningene bør du følge ekstra med på denne sesongen

Både Burberry og Céline har nye sjefdesignere. Les om fire ting som er verdt å følge med på denne motehøsten.

Hver sesong holdesdet  hundrevis av motevisninger i forbindelse med det som praktisk talt er to måneder med moteuker. Det hele kicket igang med moteuka i København den 7. august, og kommer til å ende i Paris den 2. oktober.

Med alle disse designerne og merkene bak endeløst mange presentasjoner og visninger i ulike storbyer kan det være vanskelig å holde oversikten. Spesielt med tanke på antall skifter når det kommer til sjefdesignere de siste årene.

Les også: Motehuskabalen: De viktigste trekkene så langt

Dersom du ønsker en kjapp oversikt over noen kjente navn som debuterer på catwalken for første gang –  eller for første gang som sjef for nytt merke, får du det her:

RICCARDO TISCIS DEBUTKOLLEKSJON SOM SJEFDESIGNER FOR BURBERRY

I mars i år kunne vi endelig melde hvem som ville ta over roret etter at Christopher Bailey ga seg hos Burberry. Riccardo Tisci, som tidlig i 2017 sa fra seg rollen som kreativ leder for Givenchy, var den utvalgte. Bailey ble hyllet for sin stadige modernisering av det erkebritiske merket, og for å ha klart å gjenvinne statusen til de velkjente rutene fra harry til trendy. Som kreativ leder for Burberry har Tisci allerede rukket å gjort noen endringer; Tidligere i sommer lanserte han gjennom Instagram det som ryktes å være merkets nye logo og ruter, i oppdatert versjon. Nå venter moteverdenen spent på italienerens første krumspring hos merket, når den første kolleksjonen med hans signatur vises frem under moteuka i London i midten av september.

“I want to thank #Burberry for this incredible opportunity – I am so excited to join the team and for everything we will achieve together. “ @burberry Artwork @katerinajebb

Et innlegg delt av Riccardo Tisci (@riccardotisci17)

KENZA ZOUITEN SITT «IVEREVEL» SIN FØRSTE MOTEVISNING

Kenza Zouiten har med sine 1,7 millioner Instagram-følgere bygget seg opp til å bli en av landets største og mest populære influencere. 27-åringen har også gjort suksess med sitt eget klesmerke kalt Ivyrevel. Under moteuken i Stockholm neste uke kommer hun for første gang til å vise frem deres nyeste kolleksjon på catwalken. 

Backstage-bilder fra en kampanje-shoot for IvyRevel

HEDI SLIMANES DEBUTKOLLEKSJON SOM KREATIV LEDER FOR CÉLINE 

Denne franskmannen har sittet i noen av motebransjens mest eksklusive posisjoner; På starten av 2000-tallet var han herredesigner for Dior, og var med kolleksjonene han kréerte ekstremt toneangivende hva gjelder trender på den tiden. Karl Lagerfeld, som da som nå satt som kreativ leder for Chanel, skal blant annet ha nærmest sultet seg for å passe inn i det konkurrerende merkets åletrange, superhippe dresser. Mellom 2012 og 2016 overtok han rollen som kreativ leder for Yves Saint Laurent, der han «kjapt og gæli» til manges store forferdelse fjernet «Yves» fra logoen og merkenavnet.

Tidligere i år ble det kjent at han tar over sjefdesignerstolen hos franske Céline etter at Phoebe Philo ga seg etter ti år. Ifølge Business of Fashion er planen til Slimane å lede en totalrenovering av merkets 140 butikker, re-oppfinne varemerket og ekspandere til både herreklær, duft og couture. Hans første kolleksjon for Céline vises fram under moteuka i Paris i september.

En av Saint Laurents kampanjer under Hedi Slimane-tida

LANVIN VISER SIN NYESTE KOLLEKSJON – UTEN SJEFDESIGNER. 

Det tradisjonsrike motehuset Lanvin har hatt flere turbulente år nå. Det hele startet med at Alber Elbaz i 2015 plutselig ble avskjediget etter å ha sittet i sjefdesignerposisjonen i hele 14 år. Avgjørelsen ble tatt av merkets Taiwanske eier og møtte på sterk misnøye blant alle de ansatte. Hans etterfølger ble den ukjente Bouchra Jarrar, som tidligere hadde jobbet både for Christian Lacroix og som leder for studioet til Balenciaga i ti år, men aldri sittet med sjefdesigneransvar for et stort merke. Ett år og 26% nedgang i salgstall senere måtte også hun gå.  Den utvalgte til å ta over stafettpinnen var den også nokså ukjente Olivier Lapidus; Hna var kreativ leder for Balmain Homme på slutten av 80-tallet, men har utover det mest jobbet med sitt eget merke kalt Maison Lapidus. Målet deres var da, ifølge BoF, å skape et slags «fransk Michael Kors». Slik ble det ikke; I våres ble det kjent at også Lapidus hadde valgt å fratre stillingen.

Nå står det franske motehuset fremdeles uten sjefdesigner, og vil i likhet med kolleksjonen mellom Elbaz fratreden og Jarrar’s inntog vise en kolleksjon designet av et in-house team. Sist gang ble det de presterte fullstendig slaktet av kritikerne. Å vente med å innsette en ny designer er kanskje ikke det mest idéelle trekket for et merke som sliter med å holde seg flytende etter årevis med kaos.

 

Raising the curtain on the very first images of Lanvin’s Fall-Winter 18 Women campaign, an ode to colour. 📷 @collierschorrstudio #LanvinFemme #LanvinFW18 #Lanvin

Et innlegg delt av LANVIN (@lanvinofficial)

Toppbilde: Via numero.com

Les også: Se Kim Jones’ første kolleksjon for Dior Homme her