Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

Yolanda Hadid, som selv har jobbet som modell og er moren til dagens største supermodeller Gigi og Bella, skal nå hjelpe andre om å nå samme drømmen. I begynnelsen av neste år starter reality-programmet Making a model with Yolanda Hadid hvor hun skal hjelpe unge spirer opp og fram i bransjen.

– Kleskjeden Topshop har hanket inn to norske artister til å fronte den nye julekampanjen. I videosnutten ser man Sigrid Raabe og Kaya Wilkins gjør hver sin tolkning av den britiske høytidssangen «Wishing on a Star» opprinnelig sunget av The Rose Royce ikledd Topshop fra topp til tå.

Balenciaga går i fotsporene til mange andre motehus som Burberry og Gucci og skal starte å kombinere dame- og herrevisningen. Tidligere har Balenciaga ikke hatt visning for herrekolleksjonen, men nå skal de altså bli inkludert på catwalken. Den nye tradisjonen starter under Paris Fashion Week i mars.

– I januar sparker den sjette utgaven av Oslo Runway – Norges svar på Fashion Week – i gang. Nå har flere navn som står i programmet sluppet, hvor vi ser at blant Tom Wood, Elisabeth Stray Pedersen, Admir Batlak og byTimo skal vise sine nyeste kreasjoner.

– Det amerikanske klesmerket Patagonia skal saksøke president Trump. De går i sak mot presidenten fordi han annonserte nylig at de skal slutte å verne om to nasjonalparker i Utah som vil åpne opp for gruvedrift, logging og oljeutvikling. Patagonia har alltid vært opptatt av miljø og vil sette en stopper for presidents planer.

– Italienske Vogue er kjent for å pushe grenser, og den seneste utgivelsen er intet unntak. «Plus size»-modell Ashley Graham figurer i en billedserie ikledd undertøy som er helt uredigert og feirer kroppen til Graham sånn som den er.

Gucci er i hardt vært for skattesnusk. De skal ifølge italienske skattemyndigheter har snyltet 1,3 milliarder euro i skatt. Motehuset er eid av Kering, og skal ha snyltet gjennom en av sine datterselskaper.

Les også: Designsamarbeid i motebransjen: En mangel på kreativitet?