Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

– Denne uken ble årets Victoria’s Secret Fashion Show sendt på tv-skjermer verden over. Det er første gang en norsk modell gikk nedover catwalken for undertøysgiganten, nemlig Frida Aasen. Nordmann og hårstylist Harlem Alexander var også tilstede for å stelle lokkene til englene.

Gucci har gått sammen med det italienske universitet Bocconi om å lansere et forskningsprogram. Prosjektet skal gå over tre år og har som formål å bevare spørsmål som kan styrke veksten i moteindustrien. Hvert år skal det italienske motehuset gi ut resultatene av forskningen slik at alt fra store og små virksomheter kan lære av det.

– Moteplattformen Lyst har funnet fram til de mest populære sneakersene på internett i 2017. Listen består av alt fra luksusmerker til klassiske sneakers med en rimeligere prislapp, og på toppen finner vi Rihanna sine rosa sko i samarbeid med Puma. 

Balenciaga har åpnet et midlertidig trykkeri på Dover Street Market i London. Det franske motehuset har kastet seg på DIY-bølgen og gir fansen mulighet til å printe sine egne t-skjorter med Balenciaga-logo. Melk & Honning var tilstede på åpningsdagen og printet t-skjorte med norsk flagg.

Donatella Versace har blitt tildelt Fashion Icon Award av The British Fashion Council. Den italienske designeren, som hyllet sin avdøde bror på visningen tidligere i år, vil motta prisen i morgen på The 2017 Fashion Award.

– I lys av #metoo-kampanjen har flere historier om seksuell trakassering kommet frem i motebransjen. Nå har også den anerkjente motefotografen Bruce Weber blitt anmeldt for å utnytte en ung, mannlig modell under en photoshoot i 2014. Weber skal blant annet ha presset modellen til å ta på seg selv og fotografen.

– Det franske motehuset Hermès har åpnet splitter ny butikk i Oslo. Tidligere har luksusmerket hatt butikk på Steen og Strøm, men nå har de flyttet over gaten til den historiske bygningen i Nedre Slottsgate 15. Den nye butikken går over hele 190 kvadratmeter og har alt fra interiør, parfymer, de kjente skinnveskene og klær.

Les også: Turbanen har blitt trendy – ok å bruke eller kulturell appropriasjon?