Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.

– Konkurransedirektøren i Forbrukertilsynet går ut mot influencer-samarbeid etter at influencer Annabel Rosendahl i et intervju med Dagens Næringsliv forrige helg snakket om hvordan hun og influencer-venninnene «diskutere priser og lønn sammen, slik at ingen priser noen andre ut». Til DN sier Rosendahl at sitatet «kanskje kom litt feil ut» og at venninnene ikke samarbeider på pris. Også Aagaard, Storløs og Theodorsen som alle nevnes i artikkelen avviser at de samarbeider om priser.

– Victoria’s Secret er i hardt vært etter sviktende salg og mangfoldkritikk mot det som engang var «verdens viktigste moteshow». Det ble ikke bedre etter at markedssjefen kom med en rekke kontroversielle utsagn om transkjønnede og plus-size-modeller i et intervju med Vogue. Nå har to toppsjefer takket for seg hos det amerikanske undertøysmerket som nå forsøker å snu skuta.

– Loreal saksøker hudpleiemerket Drunk Elephant. Det er Loreal-eide Skinceuticals’ vitamin C-serum som skal være bakgrunnen for søksmålet som dreier seg om patentkrenkelse. Kosmetikkgiganten krever det amerikanske kultmerket for økonomisk kompensasjon samt full stopp i produksjonen av produktet.

– Den norske modellen Jeenu Mahadevan er fotografert av den ikoniske fotografen Tim Walker for Vogue. Mahadevan pryder også sidene hos L’Uomo Vogue under tittelen «Remarkable Men I Met» skutt av den italienske motefotografen Paolo Roversi.

– Dolce & Gabbana måtte avlyse sin planlagte visning i Shanghai etter rasismeanklager. En kampanjevideo fra det italienske luksusmotehuset som viser en kinesisk kvinne som forsøker å spise italiensk mat med spisepinner gikk viralt og satte sinnene i kok hos kineserne, og det ble ikke mye bedre med en rekke kommentarer om Kina og kinesere på Stefano Gabbana og merkets egen Instagram-konto.

– Memes er det som har påvirket motebildet mest i år. Det viser resultater fra søkemotoren Lyst.

– Chanel saksøker vintage-butikken The Real Real. Det franske luksusmotehuset hevder å ha funnet en rekke falske vesker da de undersøkte nettstedet, og går nå rettens vei for å kreve vintage-butikken for forfalsking, krenking av merkevaren, falsk reklame og urettferdig konkurranse.

– Nå slår Instagram ned på falske brukere og kjøpte følgere. I en uttalelse fra bildedelingstjenesten heter det at de vil benytte seg av nye maskinlæringsverktøy utviklet spesielt for å identifisere mistenkelige brukere. I første omgang kommer de til å fjerne falske likes og kommentarer fra kontoer som det er sannsynlig at er opprettet av apper som Buzzoid og iDigic.

Hovedbilde fra Oslo Runway av Silje Skarra.