Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.

– Den norske utgaven av motemagasinet ELLE får mangfold-kritikk etter Insta-kommentar. Det var Melk & Honning som først omtalte saken. Er det egentlig motepressens ansvar å fremme mangfold – og hvordan står det til med mangfoldet blant norske motemagasiner?

– Det amerikanske motemerket American Eagle og deres underlinje Aerie bruker modeller i rullestol, med krykker, synlige sykdommer og handikap i sin nyeste undertøyskampanje. Nå hylles merket, som også tidligere har gått i bresjen for både mangfold og uretusjerte bilder, i sosiale medier.

– Den norske supermodellen Iselin Steiro er på coveret av franske Vogue – igjen. August-utgaven av motemagasinet hyller sterke kvinner, og i tillegg til Steiro har både Isabel Marant, Adwoa Aboah og Rei Kawakubo egne features. Steiro har totalt hatt syv Vogue-cover.

– Det norske sportsmerket Helly Hansen saksøker Virgil Ablohs Off-White. Helly Hansen mener merket har kopiert deres over 40 år gamle logo, og går nå rettens vei for å få økonomisk kompensasjon for det de mener er varemerkekrenkelse, urettferdig konkurranse og bevisst overtramp av varemerkeloven.

Kylie Jenner og Travis Scott for GQ

Kylie Jenner og Travis Scott kopierte ikoniske bilder når de stilte opp for herremagasinet GQ. Både på coveret og i en feature i magasinet poserer superparet likt det skuespiller og ikon Jane Birkin og den tidligere franske sangeren Serge Sainsbourg gjorde. Det mener Insta-fenomenet Diet Prada.

– Det er over og ut for nettsiden Hypekids.com. Det er streetwear-nettsiden Hypebeast som står bak siden som ble lansert som en vertikal i fjor. Hypekids.com vil imidlertid fortsette på sosiale medier.

– Den engelske set-desigeren og art directoren Michael Howell er død 61 år gammel. Han er kjent for sin innsats for både mote, film og teater og sine mange samarbeid med navn som John Galliano, Christian Lacroix og Alexander McQueen. Det skriver britiske Vogue.

Kylie Jenner figurerte nylig på coveret av Forbes og deres årlige utgave dedikert til kvinnelige amerikanske milliardærer. Med sin Kylie Cosmetics samt inntekter fra blant annet tv-shows og reklame er Jenner god for nærmere 900 millioner dollar, og med det på god vei til å bli verdens yngste selvskapte dollar-milliærder. Men påstanden «selfmade»-påstanden møter motstand – og på sosiale medier koker det.