Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

– I forbindelse med 20-års markeringen av Prinsesse Diana sin død, hadde Off-White-designer Virgil Abloh utelukkende latt seg inspirere av hennes velkjente stil i sin SS’18-kolleksjon. Torsdag denne uken, midt under moteuka i Paris, sendte den amerikanske designeren 38 looks med tydelig 80- og tidlig 90-talls referanser nedover catwalken.

– Denne sesongen markerte også en ny tid hos de Paris-baserte merkene Givenchy og Chloé, ettersom begge har skiftet sjefdesignere fra forrige sesong. Førstnevnte har hentet inn Clare Waight Keller fra nevnte Chloé, mens Chloé har fått inn Natacha Ramsay-Levi – en fransk it-dame og tidligere designsjef hos Louis Vuitton – i sjefsstolen. Waight Keller sin debut hos Givenchy ble bedømt som «lite nyskapende» hos New York Times, mens Ramsay-Levi sin jomfrureise hos Chloé fikk meget god kritikk av Vogue.

Balenciaga har etter at Demna Gvasalia kom inn i bildet som sjefsdesigner beveget seg i relativt nye landskap. Som en del av designkollektivet bak det hypede post-sovjet-inspirerte merket Vetements, klarer han ikke legge helt fra seg de samme anti-fashion tendensene når han designer for det franske motehuset. Da han viste fram sin SS’18-kolleksjon for Balenciaga tidligere i dag, var alles største elsk/hat-objekt til stede på catwalken; nemlig Crocs. Denne gangen i platform-versjon á la 90-tallet.

– For nesten 65 år siden startet Hugh Hefner det nå ikoniske herremagasinet, Playboy. I dag er det et av verdens mest gjenkjennbare merkevarer og har en essensiell plass i magasin- og underholdningsindustrien. Den jente-gærne fyren døde natt til fredag i sitt hjem, det notoriske «The Playboy Mansion», i Beverly Hills, 91 år gammel. 

– Hvert år lanserer Interbrand rapporten «The Best Global Brand Report» som identifiserer de 100 mest verdifulle merkene i hele verden. Rangeringen er basert på økonomiske resultater, deres kapasitet til å påvirke konsumenter og deres evne til å påvirke prisnivået på de produktene eller servicene de tilbyr. Teknologimerker som Apple, Google og Microsoft topper listen, men også klesmerker er å finne på listen.

– Under moteuka i Milano for én uke siden møttes flere av verdens fremste streetstylefotografer og dannet en «uoffisiell union». Sammen skal de stå opp mot kommersiell bruk av bilder de har fotografert for redaksjonelle utsalgssteder, ettersom de mener de ikke lenger ønsker å bli betraktet som en passiv enhet i ligningen i denne bransjen. Under hashtagen #NoFreePhotos skal de vise sin avstand mot denne tradisjonen.

– Moteindustrien er verdens mest miljøskadelige etter oljeindustrien. Men noen selskaper går foran for å være et godt eksempel. Nå har luksusgiganten Kering fått anerkjennelse for deres tiltak for å minske sine spor på planeten. De topper nemlig Dow Jones Sustainability Index i kategorien «Textiles, Apparel & Luxury Goods».

Getty Images er med sitt arkiv på over 70 millioner bilder og 30 000 timer film verdens desidert største bildebyrå. I et forsøk på å bidra til et mer moderne og representativt bilde av menneskeheten i sine databaser, oppdaterte de i juni sine såkalte «stockphotos» til å inkludere mennesker av alle ulike etnisiteter – ikke bare hvite, slik majoriteten hadde vært så langt. Nå har de oppdatert retningslinjene slik at fotografer som skal være representert hos dem ikke får lov til å photoshoppe bilder noe nevneverdig. 

– Den legendariske mediebaronen Samuel Irving “Si” Newhouse Jr. gikk bort tidligere i dag, 89 år gammel, etter lang tids sykdom. Newhouse arvet selskapet Advance Publications, som blant annet sitter med eierskapet for Condé Nast Publications, etter faren. Der har han sittet som styreforman i 40 år, og dermed hatt en viktig finger med i spillet hos blant andre Vogue, Vanity Fair og New Yorker. I dødsannonsen som ble publisert hos Vogue tidligere i dag uttaler sjefsredaktøren for Vogue, Anna Wintour, at Newhouse var en «helt ekstraordinær leder».

Yeezy sin sjette kolleksjon skulle i utgangspunktet vises frem under moteuka i New York 13. september. Men etter ryktene var den ikke klar i tide og visningen ble derfor kansellert i siste liten. Nå ser det ut til at Kanye har sett seg ferdig med prosessen, og at visningen finner sted under moteuka i Paris, ettersom et bilde av en mulig invitasjon for få dager siden ble spredd i ulike medier. 

Les også: – Streetwear har vært en ganske «safe» måte å være moteriktig på