Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

Rihanna har endelig sluppet nyheten om at hun skal lansere sitt eget sminkemerke. Fenty Beaty blir en realitet 8. september, men det er ikke klart hvilke produkter som skal være en del av superstjernens nye linje. Det er Kendo, som eies av luksusgiganten LVMH, som har rodd avtalen med badgal i land. Det har kostet dem omtrent $10 millioner.

Jarga Art and Fashion Weekend arrangeres for tredje gang denne høsten. De seks damene som står bak arrangementet ønsker å fremme unge som viser fingeren til janteloven.

– Den globale luksusgruppen Kering melder at Gucci hadde en oppgang på hele 43 prosent i årets andre kvartal i forhold til samme kvartal i fjor. Det er første gang det italienske luksusmerket har høyere tall en Saint Laurent som eies av samme selskap.

Alexander Wang har denne uken kommet med sin andre kolleksjon i samarbeid med Adidas. Den amerikanske designeren har tatt utgangspunkt i sykkel- og ravekulturen som har ført til en sporty kolleksjon i syrete farger.

– Etter avgangen fra Saint Laurent har det vært stille rundt den franske designeren Hedi Slimane. Nå innrømmer han at han kan tenke seg tilbake til designerrollen i et intervju med italienske Vogue – så lenge det er på hans egne premisser.

American Apparel la ned alle butikkene sine i januar etter flere ganger har måtte si seg konkurs. Den kanadiske selskapet Gildan Activewear har kjøpt opp selskapet, og nå ser det ut til at det vil bli liv i nettbutikken til American Apparel igjen, samtidig som de ser på mulighetene til å få merket ut i fysiske butikker.

– Tidligere i år ble det kjent at H&M skal lansere en ny kleskjede som har fått navnet «Arket». Den nye satsningen åpner sin første butikk i London i slutten av denne måneden, og nå har den aller første lookbooken sluppet.

– Norske Personae var lenge et magasin for de som digget mote og samtidig hadde noe mellom øra – helt til de måtte kaste inn håndkledet for to år siden. Nå har et par av bidragsyterne tatt over bladet og satt det på beina igjen. Til uka slippes nye Personae som har beholdts magasinets grunnpilar, som er å være et akademisk og intelligent motemagasin, samtidig som de har spilt på noen nye strenger.

– Den japanske kleskjeden Uniqlo har slitt på det amerikanske markedet en liten stund. Nå tar de nye grep for markere seg tydeligere. Uniqlo skal nemlig de neste månedene sette ut flere automater på kjøpesentre og flyplasser hvor du kan kjøpe i de minimalistiske plaggene. Ifølge det FRCOY-eide selskapet er de billigere å operere enn fysiske butikker og ypperlige til å selge reisevennlige klær til travle kunder.

Hovedbilde: @badgalriri

Les også: Mitt sommer-Oslo llll