Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.

– Moteprofil Celine Aagaard lanserer klesmerke. Det mer bærekraftige motemerket «Envelope 1976» er i butikk fra oktober med Aagaard som designer og kreativ leder.

– Tidligere i år vedtok Oslo kommune å forby retusjert reklame. Nå må retusjert reklame merkes i hele landet. Det vedtas i Stortinget 6.juni, men det er fortsatt ikke kjent når vedtaket trer i kraft.

– Balenciaga er luksusgruppen Kerings raskest voksende merke. Salgsboomen skal skyldes menn og «millennial shoppers» der sistnevnte står for rundt 60 prosent av salget.

Serena Williams lanserer kleskolleksjon

– Tennisstjerne Serena Williams lanserer sitt eget klesmerke. Det skriver britiske Vogue. Merket er allerede lansert med 12 plagg og med nye dropp gjennom sommeren og høsten, og består av sportsklær og ready-to-wear – ingen plagg over 250 dollar, i overkant av 2000 norske kroner.

– H&M lanserer sin aller første Pride-kolleksjon. Det er historisk for klesgiganten som lar 10 prosent av salget fra kolleksjonen gå uavkortet til FNs «Free & Equal»-kampanje som har som formål at ingen i verden skal leve i frykt på grunn av sin seksuelle legning eller kjønnsidentitet.

– L’Oréal kan smykke seg med enda et luksusmerke under Luxe-paraplyen når Valentinos skjønnhetslinje nå går fra spanske Puig til den franske skjønnhetsgiganten. Fra 2019 er det L’Oréal som vil produsere duft og kosmetikk for det italienske luksusmerket.

– Britiske Vogue slapp torsdag sin liste over Storbritannias 25 mest innflytelsesrike kvinner. På lista er navn som skribent, akademiker og kroppsaktivist Sinéad Burke, motedesigner Stella McCartney, hertuginne Meghan Markle, «Harry Potter»-forfatter J.K. Rowling og modellene Adwoa Aboah og Edie Campbell.

– J. Crew relanseres til høsten. Det skriver Racked. Det amerikanske motemerket har vært i hardt vær de siste årene med sviktende salg, nedbemanninger, nedleggelse av butikker og leder-exist med blant annet kreativ direktør Jenna Lyons som takket for seg i april i fjor.

– Taxi-sjåfører fra hele verden er modeller i Helmut Langs nyeste kampanje. I desember i fjor var det taxi-sjåfører i New York som var kampanjemodeller. Nå videreføres det som kan virke som en tradisjon med den nye capsule-kolleksjonen der nettopp taxi er tema.