Motehuskabalen fortsetter - få oversikten her

Motehuskabalen: De viktigste trekkene så langt

Har du også mista oversikten?

Selv om det nok er 2017 som må kunne sies å være året der designer-exits for alvor herjet, har den samme tendensen fortsatt også i år. Tidligere i vår lagde vi en oversikt over de nye designerne hos de store motehusene, men det er ikke bare blant designerne at stolleken fortsetter. Det virker nemlig å være gjennomtrekk på toppen hos flere av de internasjonale motehusene, men det er også noen som blir på sin post.

Her er noen av de viktigste trekkene så langt i 2018:

Thomas Maier takker for seg i Bottega Venta. Etter 17 år ved det Kering-eide motehuset forlater den tyske designeren stillingen som kreativ leder – en jobb han tok over etter Tom Ford i 2001. Det er Daniel Lee som tar over for Maier. Han kommer fra å være ready-to-wear-sjef hos Céline, og tiltrer sin posisjon allerede 1.juli.

Dries Van Noten selger aksjemajoriteten til den spanske luksusgruppen Puig. Den belgiske designeren selv vil fortsatte eie det som skal være en større del av aksjene samt fortsette som kreativ leder og styreleder. Teamet vil fortsette i Antwerpen der designeren grunnla sleskapet i 1986.

Off-White-grunnlegger og designer Virgil Abloh tar over for Kim Jones som ny men’s wear-designer ved Louis Vuitton. Mens Kim Jones på sin side går til Dior. Han tar med seg blant andre Yoon Ambush som sin nye smykkedesigner.

Kris Van Assche takket tidligere i år for seg som kreativ leder ved Dior Homme. Han tar over som kreativ leder for Berluti etter Haider Ackermann som forlot det franske motehuset etter bare tre sesonger.

Hedi Slimane er ny kreative direktør i Céline. Han tar over etter Phoebe Philo som hadde rollen i nesten ti år. Slimane kommer fra stillingen som sjefsdesigner i Saint Laurent og før det Dior Homme. Hans første kolleksjon for Céline – og det franske luksusmotehusets første herrekolleksjon noensinne – vises under Paris Fashion Week i høst.

Riccardo Tisci forlater GIvenchy
Riccardo Tisci

For et drøyt år siden forlot Riccardo Tisci Givenchy etter elleve år. Det ryktes lenge at han ville gå til Versace og sin gode venninne Donatella Versace. Tidligere i år ble det kjent at han blir Burberrys nye sjefsdesigner etter Cristopher Bailey.

Etter kun to sesonger forlater Oliver Lapidus Lanvin. Han tok over etter Bouchra Jarrar, som igjen tok over for Alber Elbaz da han takket for seg i 2016.

Nicolas Ghesquière forlater ikke Louis Vuitton. Det ble klart i slutten av mai. Han har holdt rollen som kreativ leder for kvinnekolleksjonene

siden 2013. Det har lenge versert rykter om at Ghesquière skal forlate det franske motehuset til fordel for et eget merke, og at LVMH-topp Bernard Arnault skal ha sett til blant andre Jonathan Anderson som nå holder posisjonen som kreativ leder ved Loewe i tillegg til sitt eget merke J.W. Anderson.

Francesco Fucci er Theorys nye kreative direktør for womenswear. Han kommer fra The Row der han har jobbet som sjefsdesigner de siste fem årene. Hans første kolleksjon for Theory er Spring 2018 pre-kolleksjonen.

Kun fire måneder etter at han presenterte sin første hele kolleksjon takker Stuart Weitzmans kreative direktør Giovanni Morelli for seg. Tidligere i år ble Eraldo Poletto selskapets nye administrende direktør. Han kommer fra Salvatore Ferragmo der han har vært siden 2010. Helt udramatisk er Morellis exit ikke. Både han og og Tapestry, som eier Stuart Weitzman, ble nylig saksøkt av en ansatt ved selskapet som mener han ble seksuelt trakassert av Morelli. Det skriver motenettstedet Business of Fashion.

Felipe Oliveira Baptista forlater Lacoste
Felipe Oliveira Baptista

Lacostes kreative direktør Felipe Oliveira Baptista takker for seg etter åtte år. Spring/Summer 2019-kolleksjonen vil bli designet av et in-house-team. Baptista har tidligere jobbet ved blant annet Max Mara og Cerruti samt sitt eget merke som ble lukket i 2013 til fordel for posisjonen i Lacoste.

I februar ble det klart at Bruno Frisoni, kreativ direktør ved det franske tilbehørsmerket Roger Vivier gir seg etter 16 år. Det er Gherado Felloni som nå stepper inn. Han har tidligere jobbet under Miuccia Prada på Miu Miu samt Fendi og Dior. Felloni presenterer sin debutkolleksjon i september.

Marnis nye administrerende direktør er Stefano Biondo. Han kommer fra Safilo der han jobbet i 15 år. I Marni tar han over rollen til Ubaldo Minelli.

Kreativ leder for Marc Jacobs, John Targon, forlater selskapet bare tre måneder etter at han ble med for å blåse nytt liv i det amerikanske merket.

Charles Delapalme er ny daglig leder for Christian Dior Couture. Han tar over rollen etter Serge Brunschwig som går til Fendi. Delapalme har selv bakgrunn fra det italienske luksusmotehuset samt Louis Vuitton.

Det franske motemerket Carven jakter kjøper. Nylig søkte de om konkursbeskyttelse i Frankrike. Merket har vært i hardt vær etter at produksjonen av SS18-kolleksjonen ble forsinket, noe som påvirket leveringer. Kolleksjonen er kreativ direktør Serge Ruffieux’ første etter at han tok over for designerduoen Alexis Martial og Adrien Caillaudaud. Ruffieux kommer fra Christian Dior der han ledet huset i ti år sammen med Lucie Meier.

Også hos de store luksusgruppene er det utskiftninger i ledelsen. Toppsjefen i Onward Luxury Group, selskapet som eier merker som Jil Sander og Charlotte Olympia samt som produserer og distribuerer klær, sko og sportswear for selskaper som Michael Kors, Paul Smith og Marc Jacobs, Franco Penè går over i rollen som æresstyreformann. Han etterfølges av Takehiro Shiraishi.

Melk & Honning oppdaterer oversikten fortløpende.