Mote-Norge oppsummerer 2017

Tre personer i bransjen snakker om året.

Moteåret 2017 har gitt oss flere store høydepunkter som vi sent vil glemme. Nye modeller har inntatt rampelyset, norske it-jenter roses opp i skyene internasjonalt, norsk design har blitt sett opptil flere ganger på supermodellen Gigi Hadid og flere store designere har meldt sin avgang hos motehusene. Hva moteåret 2018 vil bringe blir spennende å se, men før den tid har vi fått tre personer fra den norske motebransjen til å oppsummerere året sitt. Vi har fått dem til å dele sine høydepunkter, fortelle om de mer krevende periodene og røpe hva de gleder seg til i 2018.

Madeleine Holth – Motejournalist

– Herregud for et år, er det første Holth sier i det hun skal oppsummere året.

Under Oslo Runway i februar kunne Holth stolt vise frem kolleksjonen hun hadde designet i samarbeid med Auma. En kolleksjon som oste av 90-tallsvibber og en knallsterk attitude.

Madeleine Holth. @Madeleineholth  

Denne kolleksjonen og det faktum at hun fikk den prestisjefylte oppgaven å skrive for Vogue oppsummerer Holth som to av årets mange høydepunkter. I september skrev Holth om norske Henrik Holm og Lea Meyer i Vogue, hvor det norske paret sammenlignes med Kate Moss og Johnny Depp.

Vi kan tenke oss at å vise en kolleksjon under moteuken og få det ærefylte jobben å skrive for Vogue er nok til å kunne oppsummere året som i overkant vellykket, men med et smil kan Holth røpe at hun i tillegg til dette har jobbet med flere spennende prosjekter som vil lanseres i 2018.
– Paris Fashion Week er alltid en høydare for meg – og det var det i år også. Noe jeg definitivt sent vil glemme er Michael Nybråtens seier under BikBok Runway Awards, samme med Oslo Runway, sier Holth og legger til:
– Jeg synes det har vært litt kjipt å se at så fort norske aktører har mulighet så stikker de på huet og ræva ut av Norge, for å ta for seg internasjonale markeder. Jeg håper de store norske aktørene vil fortsette å vise i Oslo til neste år selv om de har muligheten til å vokse i utlandet. 
Holth avslutter med å understreke at hun i det kommende året ønsker å se forandringer både i influencer-gamet og lønninger:
– Jeg håper også at influenser-bølgen dabber av og at man ser mer kvalitet i content både i form av blogging, journalisikk og generell media. Jeg håper at alle får bedre råd så vi kan alle droppe #spons neste år. 

Mona Jensen – Tom Wood-designer

Tom Wood-designer, Mona Jensen.

I november ble det kjent at Melk & Honnings lesere hadde stemt frem det norske klesmerket Tom Wood som årets favoritt. Dette var bare ett av mange høydepunker for suksessmerket. I tillegg til å være ledende i hjemlandet, har de også gjort det stort internasjonalt – spesielt i Japan.

– Årets høydepunkt har helt klart vært å få denim-kolleksjonen ut i butikk og se den gode responsen, sier designer Mona Jensen og fortsetter:

– Det er alltid spennende når vi har jobbet lenge med et prosjekt internt, deretter fått de første indikasjonene hos innkjøperne – og til slutt se at buksene finner veien ut på gaten.

– Vi føler at denimen hører hjemme hos Tom Wood  – den henger på en måte sammen med smykkene, understerker Jensen. 

Videre forteller hun om den store æren det var da Tom Wood vant Gaselle-prisen for Oslo og kom på en solid 6.plass i hele landet.

– Det å vise at norsk mote kan danke ut fiskeri og teknologi er sjelden. Gaselle-prisen er styrt av en algoritme og de ser kun på regnskapstall der de analyserer vekst og det de anser som en sunn økonomi, sier Jensen. 

Hun forteller at teamet bak Tom Wood har jobbet seg gjennom mye i 2017 og at dette er det fjerde hele året de er i drift.

– Turene til Japan er alltid et høydepunkt, samtidig som krevende dager i Paris under moteukene gir oss mye energi og sult på å gi jernet videre. For meg er hele året fylt med små høydepunkter, noe som gjør det enklere å satse sånn som vi gjør, sier Jensen og fortsetter: 

– Vi har over 80 av de beste forhandlere i Japan og et veldig godt forhold til disse etter et par år på markedet. Flere av dem var veldig interessert i denimen vår, men samtidig skeptiske og de analysert produktene nøye. Japan er er av verdens ledende land på denim, så det har vært en liten eksamen å komme gjennom nåløyet.

Jensen røper at det alltid er krevende å være en gründer-bedrift og at det til tider kan virke som at nye utfordringer står i kø og venter på å si hei.

– Likevel har vi et sterkt team som sammen skaper det Tom Wood er i dag. Vi trenger medarbeidere med stå-på vilje, som er løsningsorienterte og positive. Det er ikke enkelt å jobbe i oppstarten av et såpass ambisiøst prosjekt som Tom Wood tross alt er.

– Likevel får vi unik erfaring og kompetanse, som er ganske ny sett i norsk sammenheng.

Jensen avslutter med å fortelle at det i 2018 venter flere spennende samarbeidsprosjekter, som de gleder seg til å snart fortelle mer om!

Elise Alexandra Gulbrandsen – MinMote-leder

– Kort oppsummert har jeg hatt en helt rå avslutning på frilanstilværelsen i New York og fått en frisk start tilbake i Oslo. Også har jeg endelig fått en katt, så det sier vel i grunn litt om at jeg har rundet livet!

Elise Alexandra Gulbrandsen. @Elisealexx

Elise Alexandra Gulbrandsen jobbet tidligere som frilansjournalist i New York og bidragsyter på VGs moteside MinMote. Like før sommeren i år vendte hun snuten tilbake til Oslo og begynte å jobbe på fulltid på MinMote – hvor hun nå er leder!

– Jeg har vært innom MinMote tidligere, men med permisjoner og forflyttinger i redaksjonen fikk jeg prøve meg som MinMote-leder. Det er veldig gøy, inspirerende og lærerikt, og jeg syns helt beskjedent at vi har fått til mye bra. Det har stormet noen ganger og det mener jeg bransjen trenger.
Etter Oslo Runway i august skrev Gulbrandsen en kommentar som hun ga navnet «Ikke brød, men sirkus»Her skriver hun om innsiden av den norske moteuken og det hun kaller for et PR-sirkus.
Kritikken som blant annet gikk innpå temaet gatemote ble ikke like godt mottatt av alle og skapte stor bedatt på motenettsteder, blogger og i kommentarfeltet.
– Da jeg skrev en kommentar om PR-sirkuset rundt Oslo Runway kokte det godt og etter tilbakemeldingene å dømme var det noe som traff et sted skoen trykker. Jeg har fått villt mange tilbakemeldinger både fra bransjen og «mannen i gata» – og det føles godt, sier Gulbrandsen og fortsetter:
– Flere er såklart uenige, men mange er også veldig støttende selv om de ikke vil ta debatten i offentligheten – noe som er helt forståelig.

Til tross for kritikk og stor debatt forteller Gulbrandsen at MinMote også har fått stor og positiv oppmerksomhet for en sak de gjorde på størrelser i klesbutikker.

– Dette er et tema som er viktig for så mange der ute. Jeg er glad vi kan løfte dette til dagsorden og ikke bare la det være noe man irriterer seg over i prøverommet.

I 2018 skal Gulbrandsen fortette som MinMote-leder og hun forteller at hun gleder seg til å jobbe med alt som til nå er planlagt. Hun ønsker å jobbe videre med å utvikle siden, både i form av tekst og video.

– Jeg håper at vi kan inspirere, gi innsikt og kikke bransjen i kortene. Vi fortsetter også med fullt trøkk på blant annet serien på VGTV «Elise Undersøker».

– Jeg synes dette mote-året i Norge har bydd på en veldig spennende utvikling – så jeg er spent på fortsettelsen, avslutter Gulbrandsen.

Hovedbilde: Tom Woods visning på SALT i Oslo i august. Foto: Indigital Images / Oslo RunwayLes også: Topp fem reisemål for 2018