Min karrierevei: Morten Isachsen

Morten Isachsen startet smykke- og klesmerket Tom Wood sammen med kona Mona Jensen. Melk & Honning har tatt en prat med Isachsen om hans vei til motebransjen og fått hans beste karrieretips.

Midt mellom luksusbutikker som Gucci, Saint Laurent og Balenciaga tar Oslos eldste heis deg opp til det langstrakte studioet og showrommet til Tom Wood.

Tom Wood har fått til det mange norske merker streber etter – nemlig å nå et internasjonalt marked. Kun fire år inn i eventyret kan man nå få tak i Tom Wood rundt om i hele verden. Morten Isachsen, som er ikledd denimjakke, jeans og ring fra sitt eget merke, forteller at det at han har turt å satse – og ikke minst feile, er en av grunnene til at Tom Wood har hatt den raske veksten som det har hatt.

– Jeg er ikke veldig redd for å gjøre feil. For feilene jeg har gjort i løpet av karrieren har berika meg, og er det som gjør at jeg og Mona får til det vi gjør med Tom Wood i dag.

– Hvorfor jobbe for andre?

Morten Isachsen har lang fartstid i motebransjen. Allerede som 15-åring solgte han jeans på Levis Shop i Tromsø. Etter en del år, litt studier og ulike jobber, bestemte han seg for å åpne sin egen butikk, kalt Frost, som fokuserte på street wear.

– Jeg hadde jobbet mange år i butikk og hadde lært mye og tenkte «Hvorfor jobbe for alle andre, når jeg kan heller jobbe for meg selv?» Så da hoppet jeg ut i det, forklarer han.

I løpet av kort tid reiste han til New York for å kjøpe inn merker. Innen et halvt år hadde åpnet han sin andre butikk i Tromsø med fokus på sko – Walkie Talkie. Etter hvert startet Isachsen også livsstilsmagasinet Flimmer, nord-Norges svar på Natt& Dag, og utestedet Solid. Så møtte han Mona Jensen.

– Det var bare en stor tilfeldighet. Hun var på besøk i byen med en venninne og vi møttes over en whisky på en bar som het Strøget. Også ble vi ganske betatt av hverandre. Lang historie kort så endte det med at jeg flyttet til Oslo og slapp fra meg alt jeg drev med i Tromsø.

Foto: Silje Skarra

På plass i Oslo begynte han nok en gang å jobbe for Levis. Denne gangen som markedssjef.

– Det har på mange måter vært min andre skole da. Å jobbe i et amerikansk, stort system, med alt det innebærer. Men det var også en stor prøvelse – dette var på begynnelsen av 2000-tallet hvor jeans ikke var så hot. Men etter 3-4 år klarte vi å snu det, og Levi´s fikk en fantastisk opptur, særlig i Skandinavia. Det gikk opp for oss at vi måtte fokusere mer på relasjonsbygging med innkjøpere og butikkansatte istedenfor tradisjonell markedsføring, forklarer han.

I Tom Wood sin SS18-kolleksjon som nylig ble presentert under Oslo Runway så man mer denim enn noen gang. Det er muligens ikke så rart med tanke på Isachsen sin bakgrunn; Han ble i det amerikanske jeansmerket i syv år.

– Denim er på mange måter ryggmarg i «ready to wear»-satsningen til Tom Wood. Det er en kategori vi har veldig lyst til å lykkes i. Hvis man først lykkes så kan det bli både blir gøy, spennende og veldig stort stort. Det er utrolig vanskelig å lykkes med så mange internasjonale konkurrenter, men det gjør det egentlig desto mer morsomt og utfordrende.

Tom Wood blir født

Mona Jensen hadde allerede en lang karriere innen markedsføring, og i 2007 hoppet Isachsen over i samme vogn. Han var med og startet opp ett byrå, og jobbet som byråleder i et annet i tre år.

Det var på denne tiden idéen om Tom Wood ble født.

– Jeg jobbet som konsulent for det anerkjente smykkemerket Juvelér Langaard. Mona ble veldig inspirert av det arbeidet vi holdt på med. Jeg tror det tente en gnist i henne. På en tid hvor det var veldig feminine, nette smykker, fikk Mona en ide om å gjøre det rake motsatte. Det resulterte i de mer maskuline, androgyne ringene.

I 2013 startet de Tom Wood sammen. I ett år jobbet Mona med det på heltid, mens Morten fortsatte å jobbe i byrå for å tjene penger til prosjektet. De fant fort ut at det var på tide at de begge satset.

– Det var noe nytt på markedet. Utover det at det har vært viktig for oss å bygge kvalitet med det vi gjør, tror jeg mye av grunnen til at vi har lykkes at vi gjorde noe helt annet. Det var solide ringer som både gutter og jenter kunne bruke – for noen år siden var det svært få menn som gikk med ringer uten at de var gift. Nå har det blitt temmelig populært. Det tror jeg Tom Wood har bidratt til.

Det var ønsket om å skape noe eget som var drivkraften bak Tom Wood.

– Mona og jeg hadde lenge jobbet i byråbransjen og jobbet med å gjøre andre gode. Der er det et evig press på å skape, men det er mindre takknemlighet. For mange er det helt fint, men vi gikk litt lei og ønsket og skape noe selv. Igjen, hvorfor skal vi gjøre dette for andre, når vi kan gjøre det for oss selv?

I begynnelsen fokuserte de bare på smykker, men i 2015 introduserte Tom Wood sin første kleskolleksjon for damer og herrer. Året etter introduserte de solbriller av ypperste kvalitet produsert i Japan. Isachsen forteller at han tror denne trinnvise prosessen er mye av grunnen til at de har lykkes. De har tatt satsning for satsning – og ikke minst marked for marked.

– Vi har vært kompromissløse og har holdt fokus på smykker først og bygd opp det før vi åpnet en ny kategori. I tillegg har vi hatt fokus på ett marked om gangen. Først var det markedet her hjemme, så var det resten av Skandinavia, så England og deretter Japan og USA. Og nå jobber vi fortsatt med de markedene, før vi tenker at vi kan vokse i nye. Man kan ikke holde på med alle markedene samtidig. Det krever fult og helt fokus, forklarer han.

Foto: Silje Skarra

– Hvis du først lykkes i Japan, kan du lykkes hvor som helst

Nå selges Tom Wood i over 200 butikker rundt om i verden. Omtrent 160 av disse er i utlandet, og halvparten av de igjen er i Japan. Tom Wood har brukt mye tid i landet, og det er ingen tilfeldighet at de har blitt store i den delen av Asia.

– Japan har kanskje verdens mest kvalitetsbevisste innkjøpere, de er utrolig kresne. De sitter med lupen å studerer sømmen i dongeribuksene våres og små variasjoner i ringene. Men hvis du først kan lykkes i Japan, så kan du lykkes hvor som helst. Da har du gått gjennom den tøffeste kvalitetskontrollen som finnes, mener jeg da.

De har brukt mye tid på å etablere seg i Japan og, i likhet med resten av verden, vært streng med distribusjonen. Isachsen forklarer at hvis man har som mål å være i den beste butikken i byen, kan man ikke takke seg med å være i den tredje eller fjerde beste butikken hvis man ikke får det til ved første forsøk – da vil man mest sannsynlig aldri komme seg inn i den beste.

De strenge kravene teamet bak Tom Wood har satt for seg selv har resultert i at de nå er i butikker som Dover Street Market i Tokyo, The Line i New York, GoodHood i London og Soho House i Berlin.

Isachsen mener at for å lykkes i motebransjen må det til det samme som i alle andre bransjer.

– Man må ha en sterk ide og dekke et behov ute i markedet. Man må finne en kategori med produkter som dekker noe som kanskje ingen andre gjør så godt som deg. Alt som er gjort, er jo gjort. Du må gjøre noe bedre.

Utover det mener han at man må være villig til å investere veldig mye tid.

– Vi har to barn og det er ingen tvil om at man jobber hver eneste dag med å få kalenderen til å gå opp. Vi må jobbe til alle døgnets tider på grunn av tidssonene – Tokyo er syv timer foran oss og San Fransisco ni timer bak oss. Så døgnet tar nesten aldri slutt. Man må være villig til å jobbe veldig mye. Så mye at man ofte lurer på om det verdt det.

Foto: Silje Skarra

Flere nordmenn i motebransjen jobber i par både på og utenfor jobb – blant andre Andreas og Maria Holzweiler og Frode Grønvold og Nina Granerød som var tidligere kreative ledere for FWSS. Isachsen mener dette kan være en fordel fordi man har forståelse for hverandres prioriteringer.

– Vi kan alltid kan ta den lille diskusjonen – i bilen på vei til jobb eller i sofaen hjemme på kvelden. Da blir man veldig effektiv for man kan hele tiden sparre. Og siden jeg og Mona hadde kjent hverandre i tjue år så visste vi veldig godt hva som var hverandre styrker og svakheter slik at vi kan utfylle hverandre.

Sammen har Isachsen og Jensen 35 års erfaring innen mote og markedsføring. Han mener dette er en av grunnene til at de har klart å markere Tom Wood på motekartet både her hjemme og internasjonalt på så kort tid.

– Det nytter ikke å bare ha en god ide, for du må vite hvordan du skal sette den ut i liv. Jeg og Mona hadde allerede mange års erfaring da vi startet Tom Wood, og derfor tror jeg vi enklere har kunne tatt de riktige valgene.

Men på den annen side mener han at det er mye sant i det at har man lyst og troen på noe og sitter med en god ide, så skal man ikke unngå kaste seg ut i det fordi man har for få erfaring på baken. Tvert om.

– Alle må gjøre det man tror selv mest på. Det verste som kan skje er jo at man feiler og innser at det ikke fungerer sånn som man tenkte at det skulle. Da må man enten skru på det eller finne på noe annet. Jeg har vært en typisk person som har hoppet ut i det, og jeg har gjort mange feil – og jeg gjør fortsatt det i dag. Man kan ikke være redd for å feile, sier han og oppfordrer folk til å senke skuldrene sine litt og legger til:

– Altså, hvor galt kan det gå liksom?

Mortens karrieretips:

  • Erfaring gjør risikoen mindre, men har du en god idé hopp i det
  • Ikke vær redd for å feile
  • Du må ha en idé som fyller et rom i et marked. Eller gjøre noe bedre
  • Ta et skritt om gangen – ikke sats for stort før du og markedet er klar for det
  • Når andre sover – lær deg noe. Jo mer du kan selv jo bedre
Foto: Silje Skarra

Foto hovedbilde: Silje Skarra

Les også: – Det er nesten litt skambelagt å ha dårlig hud