Michael Kors kjøper opp luksusmerke

Amerikanske Michael Kors skal kjøpe opp luksusmerket Jimmy Choo. Prislappen er på 9,5 milliarder kroner.

Jimmy Choo skal har vært åpen for oppkjøp siden april da det ble klart at hovedeieren JAB Holding Co. skal fokusere på andre investeringer. Michael Kors vil betale nesten 2 kroner per aksje, som er 17,5 ganger mer enn det Jimmy Choo var verdt i fjor, ifølge BoF. Prislappen de har blitt enige om for luksusmerket er 1, 2 billioner amerikanske dollar, som tilsvarer omtrent 9,5 milliarder norske kroner.

Jimmy Choo, som er mest kjent for sine sko, vesker og parfymer, ble for alvor kjent på slutten av 90-tallet. Den Malaysiske designeren som står bak merket startet opp i 1886 i et nedlagt sykehus i Hackney, etter han avsluttet en grad på London College of Fashion.

I løpet av et tiår fikk de håndlagde skoene ett gjennombrudd da de ble figurert i Vogue, og var en favoritt til blant andre prinsesse Diana. Carrie Bradshaw fra Sex & Singelliv bidro definitivt til den store suksessen med de høye stilettene signert Choo trippenes nedover Manhattan.

Michael Kors på sin side er kjent for å produsere «rimelige» luksusvarer – spesielt veskene har vært populære. Michael Kors har i de siste årene slitt etter å ha ekspandert muligens litt for fort og kraftig. Merket har per i dag 816 butikker verden over. I 2011 hadde de 177 forretninger. Kjøpet av Jimmy Choo kommer rett etter at en av Kors sine største konkurrenter, Coach, nylig kjøpte opp Kate Spade. 

Les også: Colette legger ned