Michael Kors

Mer dårlig nytt for Michael Kors

Tilbakegangen i Europa får ringvirkninger.

Tidligere denne måneden skrev Melk & Honning om Michael Kors-butikken i Oslo som går med stort underskudd i regnskapsåret 2018 med både lavere omsetning og et langt svakere resultat før skatt enn året før.

Mens omsetningen havnet på i underkant av 61 millioner kroner i 2018 mot 61,6 millioner kroner i 2017, endte resultatet før skatt på minus 1,7 millioner kroner mot 1,6 millioner i pluss året før.

Melk & Honning har vært i kontakt med Blender Agency som har agenturet på Michael Kors i Norge. De forteller at det er merket selv som er ansvarlig for butikken, og ønsker derfor ikke å uttale seg om tallene.

Nå er det mer dårlig nytt for det amerikanske luksusmerket.

For første gang på nesten to år når ikke Michael Kors opp til Wall Street-estimater. Det skriver Business of Fashion. Årsaken skal være lavere salg enn forventet i merkets butikker i Europa. Nyheten førte til et fall i aksjen på 11,3 prosent onsdag. Inntektene fra merkets butikker i Europa har falt med rundt 10 prosent i kvartalet der september var siste måned.

Det førte til en total på 643,9 millioner dollar i retail-inntekter fra butikkene mot estimerte 661,1 millioner dollar. 

Totale inntekter for det amerikanske luksusmerket økte imidlertid med 9,3 prosent til 1,25 billioner dollar mot det som var forventet å være 1,26 billioner dollar, skriver nettstedet.

Det er ingen tvil om at Michael Kors forsøker å ta opp kampen mot konkurrentene. Tidligere i år brukte Michael Kors-gruppen rundt 2 billioner dollar på å kjøpe Versace. Fra før av har gruppen Jimmy Choo og Michael Kors i porteføljen.

Hovedbilde fra Michael Kors-butikken i Soho på Manhattan i New York.

Les også: New York Times skryter av norske motebutikker