– Jeg mener i all beskjedenhet at det blir det fineste magasinet i hele Nord-Europa

Personae var lenge magasinet for de som elsket mote og samtidig hadde noe mellom øra – før det ble lagt ned for to år siden. Vi har skypet med Connie Berg i New York og Jørgen Gomnæs på ferie på Mykonos, som har satt magasinet på beina igjen.

Som buddies gjennom nesten to tiår har stylist Connie Berg og motefotograf Jørgen Gomnæs både vært romkamerater som unge og lovende i London, hatt en pakt om å hjelpe hverandre ut av eventuelle kniper og vært en uslåelig duo i jobbsammenheng. Og det er nettopp på jobb deres nyeste eventyr sammen startet, rettere sagt i den smog-belastede metropolen Los Angeles.

– Connie og jeg gjorde tre produksjoner sammen der borte for to år siden, og én av de var for Personae. Mens vi var der fikk vi beskjed om at magasinet ikke kom til å bli utgitt lenger. Ingen av oss likte tanken på at et så bra produkt skulle dø, så idéen om å ta over ble født allerede da, forteller Gomnæs.

Motefotografen har gjennom en lang karriere emnet å huke av mange bokser. Alt fra det å bli publisert i store internasjonale publikasjoner som Marie Claire og Harpers Bazaar, til å stå bak kameraet med royalt selskap foran; enten i form av fotball-kongen Zlatan eller Kong Harald. Likevel har det intellektuelle norske motebladet Personae, som ble utgitt gjennom Vidarforlaget mellom 2008 og 2015, i hans øyne stilt i en egen klasse.

– Jeg personlig mente helt fra starten av at det var Skandinavias fineste blad.

Connie Berg, som vi intervjuet på Melk & Honning i fjor, har hatt base i New York i nesten ti år, og gjort stylingjobber for magasiner fra hele verden. Hun har også satt preg på mang et nummer av Personae, og tente umiddelbart på idéen om å få lov til å ta over tøylene.

Etter en tre timers lang intens samtale mellom Gomnæs og daværende redaktør Elisabeth Skjervum Hole hadde blekk fått hilse på papir, og magasinet var nå Bergs og Gomnæs ansvar.

– Og så begynte vi. Med noe vi helt ærlig ikke kunne en dritt om. Læringskurven var helt utrolig bratt, og vi var avhengig av å få hjelp av flinke folk. Én jeg virkelig ville ha med i teamet var senior designeren Henrik Haugan hos Snøhetta. Jeg har merket meg ved at han klarer å lage ting som ikke er tidsriktige, og rett og slett få ting til å se vanlige ut i ordets beste forstand. Nå er det vi tre som sammen lager magasinet. 

Connie Berg – foto: Christian Bakstad. Jørgen Gomnæs – foto: Vendela Sundell

Rollefordelingen dem i mellom var i utgangspunktet flytende, men har endt opp med at Haugan står for AD og layout, Berg er moteredaktør, og Gomnæs er sjefsredaktør per dags dato. Sistnevnte ønsker ikke å være sjefsredaktør på sikt.

Å begi seg ut i magasinverdenen har ikke bare godt vær og silkeføre. Teamet har fått god hjelp av Aina Griffin, tidligere Art Director for Personae, og jobbet hardt for å beholde magasinets grunnpilar, som er å være et akademisk og intelligent motemagasin. Samtidig har de ønsket å la Personae spille på nye strenger.

– Jeg synes konseptet i Personae var utrolig spennende, men at det manglet ganske mye motemessig. Dette har vi forsøkt å gjøre noe med. I tillegg har vi prøvd å gjøre det litt mer interessant for forskjellige typer folk. Det var jo veldig spesifikt og teoretisk før og det skal vi videreføre i stor grad. Men i tillegg skal vi ha en del andre ting vi tror folk kan er nysgjerrig på, og litt lettere stoff, forteller Connie Berg.

I en verden der printmagasin knipses ut av spill i en rasende fart, kan man spørre seg hvorfor man ønsker å starte et nytt et – og hva Personae bidrar med til bladhylla på Narvesen.

– Man ser at livsstilsmagasiner og mer kommersielle magasiner er på vei ned, og at veldig mange sære magasiner lanseres og er på vei opp. Jeg føler at Personae befinner seg på en fin plass der det ikke er for supersært eller trendy, men et bra magasin med et bra innhold og fine ting, der vi også klarer å ta opp viktige tema på en ordentlig måte. Det synes jeg gjør oss spesielle.

 

Både Berg og Gomnæs har et nostalgisk forhold til print, og mener utviklingen er trist.

– Mye av grunnen bak det at vi starter bladet er jo at vi og mange andre bare ser arbeidet kreatører gjør forsvinne inn i en uendelig internett-kontekst. Innen et døgn er det noe nytt som kommer og erstatter det, ting blir glemt med en gang og forsvinner. Det er vondt å tenke på. Ettersom printformatet blir borte, er det samtidig mye av verdien av det vi driver med som blir borte. Selve håndtverk-biten av foto, kunst, mote, musikk og kultur generelt er jo i ferd med å gå vekk. Mange av oss ønsker fremdeles å se det i en kontekst, en plattform som man forbinder med godt håndtverk, forteller Gomnæs.

Magasinet utkommer i all hovedsak på engelsk, og dermed har de valgt å løfte blikket utover det norske landskapet og inkludere internasjonale bidragsytere.

– Vi har over forventning bra bidragsytere. Vi har masse bra skribenter, fotografer og stylister. Den aller første utgaven vi gir ut nå handler om «opprør», og jeg tenker at det er et bra tema for førsteutgaven. Det kan jo bety alt mulig, noe som er fint fordi det er såpass åpent og kan tolkes på utallige måter. Vi føler det passer godt inn i den verden vi lever i i dag, forteller Berg.

Magasinet utgis i Skandinavia, USA, Japan, Tyskland, Island og England. I tillegg til den fysiske utgaven vil også mye av stoffet bli publisert på Personaes nye nettside, som lanseres mandag 7. august. Det trykte magasinet vil komme ut tirsdag 8. august med en lanseringsfest på Shoot Gallery i Barcode. Påmelding til eventet kan gjøres til ps@personaemagazine.org.

– Jeg er kjempefornøyd med det vi har fått til. Jeg mener i all beskjedenhet at det blir det fineste magasinet i hele Nord-Europa, forteller Gomnæs.

– Vi har lært helt utrolig masse av den første utgaven. I neste omgang tenker jeg at vi skal være enda mer involvert i alle prosesser fra dag én. Nå gleder vi oss skikkelig til å komme i gang med andre utgave i løpet av høsten, konkluderer Berg.

 

 

Les også: Flere internasjonale motemagasiner kutter ned på print