Memes var det som påvirket motebildet mest i 2018

Førte til voldsom salgsøkning for enkelte merker.

Tidligere i høst skrev vi om engelske eksperter hadde publisert en studie kalt «Analyzing The Effects of Internet Memes on Young Teenagers’ Health and Health Behaviors». Resultatet viste hvordan memes kan ha en rekke negative effekter på unge mennesker.

Denne uken kunne søkemotoren Lyst melde om at nettopp memes var det som i størst grad påvirket motebildet. 

På deres «This year in Fashion»-liste tronet nemlig såkalt meme fashion øverst, med 90’s/00’s og dad fashion på andre- og tredjeplass.

«2018 var året mote gikk viralt. Når meme-kulturen ble mikset med «internett-smeltende» produktdesign var resultatet en hel rekke øyeblikk som nærmest fikk internett til å bryte sammen av alle delinger og søk», heter det på Lyst.

I en tid der Instagram er det viktigste forumet for å spre trender og hyper, har en rekke designere de siste sesongene valgt å inkludere elementer i sine kolleksjoner der størrelsesforholdet eller et snev av surrealisme har innbydd til spredning – og ideelt sett inspirert til memes.

Via Gucci/itsmaysmemes

«Kongen av fashion memes, Demna Gvasalia, sjokkerte ved å kjøre ut en syv-lags jakke, stiletto-crocs og souvenir-liknende accessoirer for Balenciaga, i tillegg til en kondomdrakt som minner om Spiderman sin for Vetements. Fra Gucci sine finlandshetter til Jaquemus ‘Bomba’-hatt og Kanyes bittesmå slippers, førte memes til en voldsom salgsøkning for produktene og merkene som var i fokus» forteller Lyst videre i sin begrunnelse.

Sjefdesigner for Gucci Alessandro Michele valgte allerede våren 2017 å kjøre en kampanje på sosiale medier som bestod av Gucci-memes laget av ulike kreatører fra rundt om i verden. Med det veldig internett-sjargong klingende navnet #TFWGucci ble kampanjen veldig populær – og viste hvordan Michele har fingeren på pulsen hva gjelder målgruppens interesser. 

Blant Instagram-kontoene som nå utelukkende fokuserer på mote-memes finner man @itsmaysmemes. Hun har fått spesielt mye oppmerksomhet den siste tiden for å blåse opp boblejakker eller sneakers på bilder av kjendiser til x antall ganger større enn originalen – noe hun blant annet gjorde med norske Christina Ledang sin boblekåpe båret av Gigi Hadid.

Bilder via Instagram @itsmaysmemes og digital.gucci.com/tfwmemes

Les også: Årets beste fashion-memes