Melk & Honning tipser: Seks velkledde høstfilmer

Et halvt dusin gode unnskyldninger til å holde seg inne i høst.

Merket du hvordan det ble mørkt litt for tidlig og du egentlig hadde lyst til å holde deg inne istedenfor å dra ut? Vi også. Derfor har vi satt sammen en liste med noen av de stiligste filmene du kan nyte i høstmørket. Om du vil se Steve McQueen kjøre grønn Mustang, Heather Graham i rulleskøyter eller Julianne Moore med alle sine fregner er det ingen bedre tid å gjøre det enn nå.

Bullit (1968)

Det er få menn som er stiligere enn Hollywood-legenden Steve McQueen. Amerikaneren, også kjent som «The King of Cool», som lenge før produktplasseringens tid fikk Shelby Mustang, Persol-solbriller og TAG klokker til å bli «må ha»-objekter. Ingen kunne titte over kanten av solbrillene sine som McQueen, ingen kunne, som ham, ha klokken sin uten på jakkeermet uten å briefe og ingen kunne kjøre bil like fort og like aggressivt som dette amerikanske sexsymbolet. I 1968 var det ikke én mann i den vestlige verden som ikke ville være Steve McQueen. Biljakten i Bullit ble selve målestokken på hvordan en biljakt skulle filmes. I Peter Yates’ regi fikk testosteron ett nytt navn – Steve McQueen.

The Great Gatsby (1974)

Å fange den såre, tunge kjærlighetshistorien i F. Scott Fitzgeralds mesterverk The Great Gatsby er det ingen som har klart like godt som Robert Redford og regissøren Jack Clayton i 1974.

Historien om den unge journalisten Nick Carraway som blir fascinert av sin nabo, Jay Gatsbys enorme fester og mystiske identitet forsøkte også Baz Luhrmann å forevige for noen år siden, men selv ikke med Leonardo Dicaprio i hovedrollen og Kanye og Jay-Z på soundtracket lykkes han.

Filmen til Clayton er den mest berømte, om ikke den den mest tidsriktige adapsjonen av boken som kom ut i 1925. Til tross for å få kritikk for å ikke fange historiens sårbarhet og dybde, ble den hyllet for å være et visuelt mesterverk. Kostymene fra filmen fanget elegansen fra 1920-tallets jazz-alder perfekt, og ga nå legendariske Ralph Lauren en boost som mannen bak flere av Robert Redfords sine antrekk i fimen. Mia Farrow, som spiller Gatsbys store kjærlighet, er uforglemmelig i flapper-antrekk, designet av filmens kostymedesigner Theoni V. Aldrede som vant en Oscar for sin innsats.

American Gigolo (1980)

Det er en scene i filmen American Gigolo, som flere mener er ansvarlig for at Giorgio Armani fikk en karriere i USA. I første halvdel av filmen ser vi  Richard Gere, som spiller den mannlige eskorten Julian Kaye, legge frem 3-4 dresser på sengen sin og lete gjennom sitt perfekte organiserte klesskap for å finne matchende skjorter og slips – alt signert den italienske designeren. Han ser så bra ut, og er kledd så fint at du glemmer at filmen er litt langtrukket og at det mest interessante med Julian Kayne er klærne har går med.

Heldigvis er det en karakter som trekker opp filmen, og har en like pen garderobe som Richard Gere – Lauren Hutton. Selvfølgelig faller Geres rollefigur for hennes skjeve smil, store øyne og sylskarpe kinnbein, men hun er også den eneste som kan konkurrere med Gere om oppmerksomheten til seeren når de dukker opp på skjermen sammen – begge i feilfrie antrekk, selvfølgelig.

Boogie Nights (1997)

Mark Wallbergs gjennombrudd kom med filmen Boogie Nights for 20 år siden. Han spiller den sjenerte men nysgjerrige tenåringsgutten Eddie Adams som jobber som kjøkkengutt på en hip restaurant en gang på 70-tallet. Der møter han pornofilm-regisør Jack Horner som umiddelbart bestemmer seg for at denne gutten skal bli en stjerne – og det blir han. Under navnet Dirk Diggler tar han porno-bransjen med storm, men får et hardt møte med berømmelsens skyggeside.Til tross for å være både litt flau og litt ubehagelig, er Paul Thomas Andersons film en fantastisk kjærlighetserklæring til 70-tallet. De kvinnelige hovedrollene spilt av Heather Graham og Julianne Moore, kler høye liv og glitter som om de aldri har hatt på seg noe annet, og Walberg er Co er muligens de eneste som får brede snipper og slengbukser til å se kult ut.

A Single Man (2009)

En film laget av kanskje verdens stiligste man, Tom Ford, kan ikke bli noe annet enn en estetisk godbit. I den Oscar-nominerte filmen fra 2009 spiller Collin Firth en enslig college-professor som forsøker å komme seg over sin partners død. Filmen følger en dag i hans liv i Los Angeles på 60-tallet, hvor han flørter med en ung student, spilt av Nicoulas Hoult, og smakker om livet med naboen sin, spilt av Julianne Moore.

Det er ikke et eneste aspekt a denne filmen som ikke er finpusset og polert. Huset Firth bor i, og kunsten han har på veggene er verdt en artikkel i seg. Klærne hans er selvfølgelig perfekte, og for ikke å nevne garderoben til Julianne Moore bestående av DvF wrap-kjoler og silkebluser. I filmen dukker også Tom Fords gode venn og muse, supermodellen Jon Kortajaena opp, noe som nesten er verdt en titt i seg selv.

 

Blue Jasmine (2013)

I en av regilegende Woody Allens seneste filmer spiller Cate Blanchett den blonde skjønnheten Jasmine French som må flytte inn hos sin alternative søster i San Fransisco etter at hennes eksmann, spilt av Alec Baldwin, blir pågrepet av FBI for grumsete forretninger. Hun blir tvunget til å gi opp sin dekadente livsstil og New-York-overklasse-garderobe. Blanchetts rolle som den detroniserte finansfruen ga henne en Oscar-statuttet, men Jasmines garderobe forblir minst like minneverdig. Kostymedesigner Suzy Benzinger kler opp Blanchett i alle de riktige designerne; Alberta Feretti, Chanel og Hermes, mens hun topper det hele med Jasmines faste følgesvenn –  den ikoniske Birkin-vesken. På toppen av det hele er alle designerklærne selvfølgelig pakket inn i Woody Allens gjennomførte og karakteristiske estetikk.

Hovedbilde: Mia Farrow og Robert Redford i The Great Gatsby

Les også: Fire motedokumentarer å glede seg til