Moschino H&M Oslo

Melk & Honning tar tempen på H&M x Moschino

– I dag vil jeg kjøpe så mye som mulig. Jeg er helt klar. Klar for å ruinere meg helt.

Torsdag droppet høstens kanskje mest omtalte designersamarbeid mellom H&M og Moschino.

Melk & Honning tok tempen på designersamarbeidet idet dørene åpnet torsdag morgen.

Som vanlig var det stor spenning  knyttet til hvem som var neste navn ut for den årlige samarbeidskolleksjonen med den svenske klesgiganten. I mai i år ble det klart at det var Moschino med kreativ leder Jeremy Scott i spissen som overtok stafettpinnen fra London-baserte Erdem året før. Nyheten ble sluppet i forbindelse med Coachella-festivalen der både Scott og Gigi Hadid som ett av kolleksjonens ansikt utad var tilstede.

Tradisjon tro har det siden vært små drypp fra kolleksjonen alt fra de aller første reklamebildene med Hadid tidligere i høst til den fullstendige lookbooken med både kjente og mindre kjente modeller fra Scotts egen omgangskrets før selve lanseringen i New York, der Melk & Honning var tilstede, med blant andre Hadid-søstrene, Winnie Harlow og Naomi Campbell på catwalken.

Om kolleksjonen sa Scott selv følgende  i New York:

– Kolleksjonen er en gave til fansen min. Jeg vil at de skal få det samme som de får fra de andre kolleksjonene mine. Denne kolleksjonen med H&M skal ikke føles «billigere» enn det Moschino ellers er.

Kolleksjonen har fått en mer eller mindre lunken mottakelse av motepresse over hele verden, men hva synes egentlig kundene?

H&M-butikken i Karl Johans gate i Oslo er en av butikkene der kolleksjonen slippes torsdag. Denne morgenen åpnet dørene kl.09 – én time før ordinær åpningstid. Da Melk & Honning var på plass rundt kl.08:30 torsdag morgen var det 16 personer i køen.

Det står i sterk kontrast til tidligere samarbeid med blant andre Balmain, da køen strakk seg nærmest rundt kvartalet. 

Moschino H&M Oslo
Stille før stormen.

Kommunikasjonsansvarlig ved H&M Norge, Kristin Fjeld, forteller til Melk & Honning at førstemann var på plass kl. 23 onsdag kveld, med pizza og termos. Han skulle kjøpe klær til kjæresten sin.

Etter det som tvilsomt var en god natts søvn, ønsker han imidlertid ikke å svare på spørsmål om hva han skal sikre seg fra samarbeidet i dag.

– Jeg synes kolleksjonen er dritkul, og har egentlig lyst på alt. Jeg har vært fan av Moschino veldig lenge, og har veldig lyst på den svarte, hårete jakka med Moschino-logo bakpå, sier Stine Benjaminsen som står litt lenger bak i køen. 

Men hva synes hun om den lunkne responsen kolleksjonen har fått fra motebransjen?

– Det er veldig sære klær og jeg klarer ikke å se for meg at de fleste nordmenn bruker det her på gata. Men det er jo bare et pluss for meg, for jeg er veldig glad i det. Jeg liker at Jeremy Scott drar inn tegneseriefigurer fra barndommen min, så jeg kjenner meg veldig igjen i klesstilen hans.

– Jeg liker at det er en limited edition-kolleksjon, og at den er veldig fargerik og moderne. Jeg vil kjøpe en hettegenserkjole, noen øreringer og kanskje et par støvletter, sier Anastacia Anikina til Melk & Honning. 

Hun forteller at hun er Moschino-fan og har både briller, klokker og parfyme fra merket. Hun synes ikke at Mikke Mus-figurene og donutsene er veldig originalt eller typisk for Moschino.

Moschino H&M Oslo
I Oslo ble mange plagg revet raskt bort.

– Det er alltid kjempegøy med designersamarbeid. Hvert eneste år så er det ett av høydepunktene, og både vi og kundene gleder oss. Det er gøy med den bredden av designere som vi har hatt nå i nærmere femten år. Hver designer har sine fans, sier Kristin Fjeld i H&M og legger til;

– I år har det vært gøy å samarbeide med Moschino og Jeremy Scott. Vi er kjempestolte av at vi sammen har lagd en kolleksjon som er veldig Moschino, og ikke halvveis. Mote er gøy, og kolleksjonen har farger og bling. Det er fest, og det tror jeg kundene våre setter pris på.

Fjeld forteller at de allerede har hatt folk innom showroomet som har kledd seg opp i kolleksjonen.

– Folk har det gøy med antrekkene, og de blir glade når de får klærne på seg. Det tror jeg også kundene våre vil oppleve når de går inn i butikken.

Verken Jeremy Scott eller Moschino er redd for å ha det gøy med mote. Mens tidligere kolleksjoner har vært inspirert av eksempelvis Barbie, er det i grunn ikke overraskende at denne kolleksjonen har Mikke Mus på flere av plaggene. Men er nordmenn klare for slikt?

– Jeg tenker vi har noe for alle. Noen synes det er kjempegøy med Disney-figurer, og dette er jo første gangen Scott benytter nettopp Mikke Mus i designet sitt. Disney-figuren har 90-års jubileum i år, så dette er litt ekstra stas for oss, avslutter Fjeld.

Utenfor H&M på Galleriet kjøpesenter i Bergen telte vi 23 stykker i kø ti minutter før åpning. Stemningen i køen var god og vi

h&m moschino
Kathrine Gohar var klar for å handle fra årets designsamarbeid.

traff flere smilende og pratsomme bergensere som var klar for å handle fra årets designsamarbeid fra H&M.

Blant disse var Kathrine Gohar som hadde stått i kø siden 08.15, 45 minutter før åpning. Hun var i godt humør og kunne fortelle at hun har gjort det til en tradisjon å handle fra H&Ms designsamarbeid hvert år.

–  I dag har jeg lyst til å kjøpe en tracksuit. Kolleksjonen er fin og veldig «glam». Jeg tror faktisk den vil gå veldig bra i Bergen, hvert fall noen av plaggene, sier Gohar til Melk & Honning.

I køen traff vi også bergenserne Silje Fregstad og Lisa Bruvik. De hadde på lik linje som Gohar stått utenfor butikken siden 08.15. Kolleksjonen fra Moschino gledet de seg stort til å handle fra.

– Kolleksjonen er dritkul. Den er litt trashy, men det er stilig, sier Fregstad, og fortsetter:

– I dag vil jeg kjøpe så mye som mulig. Jeg er helt klar. Klar for å ruinere meg helt. 

Fregstad forteller at av hele kolleksjonen er det joggedressen og boblejakken med gullpaljetter hun har mest lyst på. Joggedressen med MTV-logo ønsker også venninnen Lisa Bruvik seg. Hun vil også sikre seg den rosa kjolen med Minnie Mus.

Jentene er begge enig om at kolleksjonen vil gå bra i Bergen, men tror den vil gå enda bedre i Oslo.

moschino hm bergen
Handleklare bergensere. Flere av plaggene ble revet bort.

Alle bilder: Melk & Honning

Les også: Acne Studios-grunnleggeren: – Jeg er ikke interessert i mote