maria black

Maria Black åpner permanent butikk i Oslo

Større marked her enn i hjemlandet.

I oktober kunne Melk & Honning avsløre at det danske smykkemerket Maria Black allerede 1. november åpnet sin første butikk i Norge, riktignok i første omgang som en pop-up i Prinsens gate 18 som står til februar 2019. Det skal ha vært resultatet av et ønske merket har hatt om å åpne butikk i Norge i hele tre år.

maria black
Maria Black. Foto: Ruby Woodhouse

Nå kan Melk & Honning avsløre at det danske smykkemerket vil åpne permanent butikk i Oslo neste år. 

Vi traff designeren bak det selvtitulerte merket under åpningen av pop up-butikken i Oslo forrige helg. Hun forteller at Norge er det absolutt største markedet for merket, og at Maria Black faktisk er mer populært her hjemme enn i hjemlandet Danmark.

Eventyret Maria Black startet tilbake i 2010. Black, som er utdannet gullsmed, startet karrieren med å selge smykkene sine på markeder i London hvor hun bodde på den tiden.

– Jeg møtte to jenter som hadde startet et agentur i København og jeg sa til de at de kunne få en kolleksjon av meg. Da spurte de om nettsiden min, men på den tiden hadde jeg ikke det. Så jeg fikk en venninne av meg til å starte hjemmesiden min, en annen venninne tok bildene, en venninne var make up-artist og en annen modell.

 – Min gode venninne, Coco, som er datteren til Sting, spurte om ikke hun skulle være modell for meg, sier Black.

Resultatet ble at den første bestillingen på hennes første kolleksjon ble kjempestor, og fra da til nå har det ifølge Black «gått i ett kjør».

Å få smykkene ut utenfor landegrensene i Danmark har vært viktig, forteller Black. I dag er Norge landet der det danske smykkemerket er mest ettertraktet.

– Jeg tror også nordmenn setter pris på designet vårt. Den norske og danske stilen er variert og leken. Vi kan bruke et par kule sneakers til en feminin blomsterkjole. I den skandinaviske stilen spiller også smykker en stor rolle. Øredobber, ringer og smykker kan vi bruke til å virkelig sette prikken over i-en på et antrekk.

maria black
Maria Black under åpningen av pop up-butikken i Oslo. Foto: William Blofeldt

Når den første pop up-butikken nå har åpnet dørene i Oslo, ser Black på det som et klart høydepunkt i karrieren. Etter åtte år på markedet har hun funnet ut hvor merkevaren hennes hører hjemme og hun føler seg trygg og fornøyd med posisjonen sin.

– Nå føler jeg at jeg hører hjemme her og jeg kjenner plassen min. Det er stort, forteller hun.

Tidligere i år fikk Maria Black for første gang på plass en egen linje med piercinger i butikk. Nå tilbyr de kundene i Oslo å få piercing i butikken tre ganger i uken, på lik linje som i Maria Black-butikken i København. Dette var en stor milepæl for designeren. Men etter flere år som ett av Skandinavias ledende smykkemerker har oppturene stått i kø – og det aller største?

– Det var skikkelig stort da vi først så Christina Aguilera på forsiden av Paper Magazine i Mom-ringen vår.  Hun

christina aguilera på forsiden av paper magazine
Christina Aguilera med Mom-ringen. Foto: Paper Magazine

var sminket helt naturlig på forsiden av magasinet og Mom-ringen var det eneste hun hadde på seg. Den kom så godt frem, forteller Black. 

– Det kom virkelig som en stor overraskelse. Vi hadde ingen anelse om at det ville skje. Forsiden ble jo en sensasjon. Det er den største forsiden Paper Magazine har hatt siden Kim Kardashian.

Smykkekolleksjonen fra Maria Black som Mom-ringen er en del av har sterke referanser til 90-tallet. Ekstra spesielt var det derfor at det var nettopp en av 90-tallets store stjerner som brukte ringen.

– Det kunne bare ha vært Christina Aguilera eller Britney Spears som kunne brukt ringen sånn. Det var helt perfekt. Et virkelig stort øyeblikk for oss, forteller Black.

Hun takker teamet sitt for mye av suksessen. For det er ikke til å stikke under en stol at det er beinhard konkurranse på den skandinaviske smykkefronten om dagen.

– Jeg har et team med en så stor lidenskap for merket og som hele tiden kjemper for uttrykket i kampanjene, identiteten vår og smykkene jeg lager. Vi tør å ta noen sjanser, og det tror jeg har vært viktig, sier hun, og fortsetter:

– Vi er nok ikke et tradisjonelt smykkemerke. Vi ser mer på oss selv som et livsstilsmerke og har åpne armer. Alle skal få være en del av vårt univers og vi skal få være akkurat den vi vil være. Vi mener at smykker skal kunne være med på å vise hvem du er som person og hva du står for.

maria black
Maria Black har sin først pop up-butikk i Prinsens gate 18. Foto: William Blofeldt.

Hovedbilde: Ruby Woodhouse

Les også: Carin Rodebjer om Oslo-åpningen: – Nordmenn viser stor åpenhet for nye merker