«Margiela, les années Hermès»: En hyllest til kanskje verdens viktigste samarbeid

Men kan utstillingen fylle skoene til Dior?

Musée des Arts Décoratifs i hjertet av Paris har vært hjem til noen av de aller fremste moteutstillingene verden har sett – sist med Dior-utstillingen alle snakket om. Nå åpner dørene til «Margiela, les années Hermès» – utstillingen som presenterer samarbeidet mellom det franske motehuset Hermès og den belgiske designeren Martin Margiela i årene fra 1997 til 2003.

I 1988 startet den belgiske designeren Martin Margiela sitt eget merke under navnet Maison Martin Margiela etter å blant annet ha jobbet frilans for Jean Paul Gaultier mellom 1985 og 1987. I 1997 ble han utnevnt som kreativ leder for det franske motehuset Hermès sine damekolleksjoner – et samarbeid som varte i seks år, og som altså er utgangspunktet for utstillingen som tar for seg de tolv kolleksjonene Margiela skapte i perioden.

I desember i 2009 kom nyheten om at Margiela i det stille hadde trukket seg tilbake fra motehuset han selv hadde grunnlagt (den offisielle versjonen, vel og merke – for allerede i 2008 skal han ha vist det som var hans siste kolleksjon for Maison Martin Margiela). Det var Renzo Russo som slapp nyheten: «Martin har ikke vært her på lenge. Han er her, men samtidig ikke». Margiela ble ikke erstattet før i 2014 da tidligere Dior- (og skandale-) designer John Galliano ble hentet inn av Russo («Alt jeg så etter var kreativitet, og for meg er John den eneste,» sa Russo i et intervju med Business of Fashion). Galliano sitter fortsatt som kreativ leder for nå Maison Margiela.

Margiela fotografert av Anders Edstrom
Foto: Anders Edström

Å si at Margiela har endret moten er knapt noen overdrivelse, kanskje heller en underdrivelse? Vi snakker tross alt om en av verdens mest nyskapende, revolusjonerende og fascinerende designere som med stikkord som dekonstruksjon og rekonstruksjon, avant-garde og uortodokse materialer, passformer og silhuetter har satt sitt avtrykk i motehistorien – ironisk nok med den aller største diskresjon og anonymitet som «the silent designer», for ikke å nevne den hvite merkelapp med fire sting, bedre kjent som har vært motehusets emblem siden starten i 1988.

Margiela fotografert av Marina Faust
Foto: Marina Faust
Margiela fotografert av Etienne Tordoir
Foto: Etienne Tordoir
Margiela fotografert av Studios de Fleurst
Foto: Studios de Fleurst

Frem til ansettelsen som kreativ leder i Hermès i 1997 var det knapt noen som hadde sett ansiktet til Margiela. Han lot seg nemlig sjeldent fotografere, langt mindre intervjue og holdt seg stort sett backstage etter visningene. Det var derfor et ganske så kontroversielt valg å la rollen som kreativ leder gå nettopp til Margiela fremfor et mer kjent ansikt – og dessuten, hvordan skulle en avant-garde-designer som han egentlig designe ready-to-wear?

12 kolleksjoner senere er svaret; sånn. Med stikkord som moderne luksus, komfort, tidløshet, sensualitet og autentisitet både retolket og definerte Margiela Hermès-kvinnen sett gjennom hans øyne – i kontrast til det franske motehusets sterke farger og print.

Margiela fotografert av Marina Faust
Foto: Marina Faust
Margiela fotografert av Marina Faust
Foto: Marina Faust

Utstillingen, som åpner 22.mars, består av over 100 outfits, fotografier og korte filmer som alle forteller historien om samarbeidet mellom Hermés og Margiela. Den kreative ledelsen av utstillingen er selvsagt signert Martin Margiela selv. Ikke bare er det første gangen samarbeidet vises i Frankrike, men det er også første gang museet ser nærmere på et kapittel i motehistorien der en designer har viet sin oppmerksomhet både til eget hus og i samarbeid med andre.

Utstillingen står fra 22.mars til 2.september.

Les også: Melk & Honnings mars-guide