Manolo Blahnik satser på herre

Åpner sin første herrebutikk.

Manolo Blahnik er kanskje først og fremst forbundet med damesko, og det noen av verdens mest luksuriøse, for mange gjort populært gjennom «Sex and the City» på tidlig 2000-tallet. Men helt siden Manolo Blahnik grunnla merket med samme navn for 45 år siden, har han laget herresko. Først nå satser han for fullt.

Skisse fra kolleksjonen

Herrekolleksjonen fra den spanske designeren består av 35 par sko i totalt 134 variasjoner.

«Jeg har alltid designet for menn, men har bare hatt en fem, seks kunder som han kommet inn damebutikken. De siste to årene har det imidlertid vært en utrolig stor andel av menn som har spurt etter sko, så da må jeg jo bare gjør det», forteller han til motenettstedet Business of Fashion (BoF).

I juli åpner han det som er hans første herrebutikk i London. Butikken vil ligge i Londons ikoniske Burlington Arcade – samme sted som damebutikken som åpnet i 2016 samt blant annet Chanel-eide Eres, Maison Michel, Frédéric Malle, La Perla og Atkinsons.

På sikt skal satsningen på herre utgjøre 20 prosent av selskapet. «Men det vil ta mange år», sier Kristina Blahnik, Blahniks niese og administrerende direktør for selskapet til BoF. Egne herrebutikker i Asia skal også være en del av planen.

Les også: Kate Spade-salget til himmels etter designerens død