Timothée Chalamet i iD Magazine

Månedens lesning: November

Kulturelt påfyll for årets nest siste måned.

Kinfolk: «The Eye»

Kinfolk The Eye
«The Eye» av Nathan Williams. Foto via Kinfolk

How the World´s Most Influential Creative Directors Develop Their Vision. Hva leser egentlig ikoner som Grace Coddington? Hva mener designerne Thom Browne og Dries Van Noten er nøkkelen til suksess? Hvem var mentorene til Yohji Yamamoto?

«The Eye» er den nye boken til grunnleggeren av kultmagasinet Kinfolk, Nathan Williams.

Boken gir et innblikk i hodene til over 90 ulike ledende, kreative direktører. Den tar fremfor alt for seg hvordan disse utviklet the eye, og ikke minst hvordan de bruker det til å sette ideene sine ut i verden. Ganske enkelt et must for enhver med sans for estetikk, eller bare for å la seg inspirere.

Harry Styles intervjuer Timothée Chalamet for iD

Timothée Chalamet i iD.
Timothée Chalamet av Mario Sorrenti. Foto via iD Magazine

Hva skjer når man får en av musikkbransjens største artister til å ringe et av filmbransjens lovende, unge stjerneskudd?

En lang og underholdende telefonsamtale i Q&A-form som tar for seg alt fra det å være ung i 2018, ha et ansvar for verden og bekymringer rundt å ta riktige valg, til go-to karaokesanger, meningen med livet og sosiale medier.

Og selvfølgelig snakker Harry Styles og Timothée Chalamet om gjennombruddsfilmen hans i fjor, nemlig «Call me by your name».

The New York Times’ Vanessa Friedman: «Warhol & I»

Raf Simons
Raf Simons av Clement Pascal. Foto via The New York Times

Det kom som et aldri så lite sjokk på motebransjen da nyheten om at Raf Simons skulle forlate stillingen sin som sjefsdesigner i Dior slapp i 2016.

Belgieren hadde virkelig blåst nytt liv i det franske motehuset ved blant annet å gå tilbake i arkivene.

I februar 2017 viste han sin første kolleksjon for Calvin Klein i New York. Og det til stor begeistring fra pressen. Den uventede inspirasjonen fra den amerikanske pop art-kunstneren Andy Warhol overrasket mange.

I denne artikkelen snakker fashion director i The Times, Vanessa Friedman, med Raf Simons om hans og Calvin Kleins forhold til Warhol.

– Jeg likte ideen ved å koble sammen et stort amerikansk merke med en stor amerikansk kunstner, sier Simons om den udødelige fascinasjonen for Warhol. 

Harper’s Bazaar UK November: The Art Issue

Harper´s Bazaar UK
Harper´s Bazaar UK

Britiske Harper’s Bazaar forener mote og kunst i november-utgaven. Blant høydepunktene finner man kreativ direktør i Valentino, Pierpaolo Piccioli, snakke om kunsten å lage haute couture, Nicolas Ghesquière i Louis Vuitton fortelle om sin siste visning blant skulpturer av Miró og Giacometti, og moteserien som kombinerer Gucci, Chanel og Armani med kunstner Yves Kleins knallblå, ikoniske kunst.

– Mote og kunst har et veldig fascinerende og komplekst forhold, og kunst har gitt så mye til mote. Samtidig blir kunst skapt for å være veldig eksklusiv, sier Nicolas Ghesquiére, sjefsdesigner i Louis Vuitton i et stort intervju. 

Please! Bon appétit, baby

Please! Magazine
Please! Magazine

Please, skaff deg det siste nummeret av Please Magazine.

Denne utgaven er viet til mat og alt som har med kjøkkenet å gjøre.

Magasinet hevder selv at mat er veldig in for tiden. Please fokuserer på luksustilbehør, smykker og mote gjennom mange moteserier, i tillegg til et utvalg artikler. Alt med en god dæsj humor.

Med titler som I´m on a shoe diet, Guilty Pleasure, A fish called Carat og Tea Time er dette magasinet til å bli helt sulten av.

Fonten, fargene, lay-outen og det faktum at det bare oser av kreativitet er veldig tiltrekkende.

Vestojs’ Ethan Price: «Race To The Middle- on RuPaul and the mainstreaming of drag»

Drag queen RuPaul
Drag queen RuPaul. Foto via E! Online

Med slagordet «Gentlemen, start your engines, and may the best woman win!», har RuPauls reality show Drag Race vunnet Emmys og folks hjerter verden over, og det med god grunn.

Glitter, glam og ikke minst dramarama har alltid vært fengende. Men i denne artikkelen tar skribent Ethan Price for seg hvordan man har gjort drag mainstream og blandet penger og det kommersielle inn.

Price påpeker at dragkvinnene er en parodi på et ideal av den vestlige kvinnen, og man forventer at deltakerne i realityserien former kroppene sine til en nærmest tegnefilmaktig biologisk kvinne. Samtidig som de blir oppmuntret til å bygge sin egen merkevare og tjene gode penger, skal de også jobbe med de traumatiske opplevelsene mange har hatt med familiene sine og ikke minst samfunnet selv. Og det er visstnok nettopp dette som stadig trollbinder publikum.

Michelle Obama: «Min historie»

Min Historie av Michelle Obama
«Min Historie» av Michelle Obama. Foto via Cappelen Damm

Er det én biografi som bør være på enhver leseliste i høst, så må det være Michelle Obama sin.

I november lanseres boken med hennes personlige memoirer på hele 25 språk samtidig, men er det rart? Det er nok mange leseglade som lurer på hva hun kommer til å avsløre fra livet som USAs første afroamerikanske førstedame.

Hun ansees å være en av vår tids mest toneangivende kvinner med blant annet inkludering, åpenhet og sunn livsstil på agendaen. Ikke minst er hun kjent for arbeidet sitt som en forkjemper for kvinner verden over.

Michelle Obama byr på personlige skildringer av opplevelser som har formet henne til den personen hun er i dag, helt fra barndommen og frem til tiden i Det hvite hus.

Petter Mejlænder: «Hariton Pushwagner Biografien»

Hariton Pushwagner Biografien
«Hariton Pushwagner Biografien» av Petter Mejlænder. Foto via Kagge Forlag

Ok, så er det muligens to biografier som bør leses i år.

Boken om Norges pop art-kunstner Hariton Pushwagner som døde tidligere i år tar oss med fra barndommen i Oslo, gjennom en selvdestruktiv tilværelse preget av rus og opphold i London, Paris, New York og Midtøsten, til den ekstreme suksessen han fikk oppleve som en gammel kunstner.

Som bokens forlag Kagge selv skriver: «Boka presenterer en høyaktuell kunstner som gjennom hele karrieren skildret den vestlige sivilisasjonen på vei mot ragnarok, krig, undertrykkelse, robotifisering, apati og forurensning».

Anna Murphy: «How not to Wear Black»

How not to wear black av Anna Murphy
«How not to wear black» av Anna Murphy

Som fashion director i The Times, er det ingen tvil om at Anna Murphy sitter inne med mange tips og triks når det kommer til å finne sin egen stil, omfavne individualitet og ikke minst shoppe bedre – og mindre. Og dette uten å alltid ty til svarte klær.

Hva kler kroppen din best? Hvordan uttrykke deg selv gjennom klær?

Lær om less is more, hvordan kle seg lag på lag, og ikke minst hvordan få til et velfungerende 9-17-antrekk.

I en tid hvor miljø og bærekraft bare blir mer og mer viktig og sentralt, er særlig kapitlet om hvordan man bygger seg en bærekraftig garderobe interessant.

Murphy serverer triksene til shopping av klær som holder sesong etter sesong, år etter år.

The New York Times Adenike Olanrewaju: «As Nigerian fashion booms, women lead its coverage»

Genevieve Magazine
Betty Irabor og datteren Sonia i Genevieve Magazine av Yagazie Emezi. Foto via The New York Times

I slutten av oktober gikk Lagos Fashion Week av stabelen og flere internasjonale medier dekket moteuken i Nigeria. Ikke minst det som var å spotte av streetstyle.

Da supermodell Naomi Campbell besøkte landet tidligere i år, uttrykte hun et ønske om at det skulle finnes et afrikansk Vogue, men den tanken var ikke den nigerianske motebransjen helt med på. Det finnes nemlig allerede flere motemagasiner basert i Nigeria, alle drevet av kvinner med teft for entreprenørskap.

Nettopp det er utgangspunktet for artikkelen i The New York Times, hvor man møter fire forskjellige gründere, alle med et felles ønske å løfte den afrikanske moteindustrien.

Hovedbilde av Timothée Chalamet av Mario Sorrenti via iD Magazine

Les også: Melk og Honnings november-guide