Er Los Angeles den nye motehovedstaden?

En motehovedstad er en by som har stor innvirkning på den internasjonale motescenen. «De fire store» blir regnet som Paris, London, Milano og New York. I det siste har dog Los Angeles markert seg stadig sterkere som moteby.

De seneste årene har både Louis Vuitton, Saint Laurent og Burberry holdt motevisninger i englenes by. I år har også de New York-baserte designerne Tommy Hilfiger, Rebecca Minkoff og Rachel Comey valgt LA til fordel for den tradisjonelle motehovedstaden i USA. Maria Grazia Chiuri har også valgt å holde sin første cruise-visning for det franske motehuset Dior i Los Angeles. Motemessen og arrangementet Made L.A som holdes én gang i året er også blitt en viktig motebegivenhet. I fjor holdt blant andre Hood By Air, Tyler the Creator og Jeremy Scott visning under eventet.

Mange designere velger også å ikke bare vise frem sine seneste kolleksjoner der, men ser på LA som sitt hjem og arbeidsplass. Da Hedi Slimane tok over skuta hos Saint Laurent, som han forøvrig forlot i fjor, tok han med seg hele det franske motehuset sin base til Los Angeles. Det fikk mange til å heve øyenbrynene, men Slimane selv mente at det tradisjonelle parisiske motehuset trengte den moderne tilnærmingen California hadde å by på.

la-fashion-04-1200x688
Foto: @willnichols

Mariann Vik er fotograf og grunnlegger av magasinet 2minutter. Hun valgte å ha base i Los Angeles da hun etablerte bladet som fokuserer på kjendiser hun gjerne vil tilbringe et par minutter med.

– Det som trekker oss til LA er at hvert gatehjørne kan brukes som bakgrunn til fotoshoots, det fantastiske miljøet innad i bransjen, modeller som virkelig vet hva de driver med og de utrolig kule klærne som løfter bildene opp. Det blir aldri en kjedelig fotoshoot i LA, bildene blir unike og utendørslyset er perfekt –  man trenger bare blitz så har man skapt fantastiske bilder.

Vik forteller at de har møtt mange interessante og talentfulle mennesker i byen – slik som sminkøren til Meghan Trainor og stylister som jobber med blant andre Bebe Rexha og Miley Cyrus.

– Slike mennesker finner du bare i LA som er kreativitetens by, og hvor folk gjerne hjelper hverandre, forklarer fotografen.

Hun tror Los Angeles har hevdet seg som moteby de siste årene fordi kjendiskulturen og moteverdenen smelter mer og mer sammen.

– Jeg tror det er fordi LA er fullt av «Insta-famous» og sosialiteter som har blitt modeller, slik som Gigi Hadid, Kendall Jenner og Sofia Richie, som de store designerne har satt sin elsk på.

Vik mener byen bare vil fortsette å etablere seg mer og mer i motebransjen.

– LA vil bli en viktig brikke i moteverdenen fremover fordi de aller største byråene har etablert kontorer her, muligens fordi det har blitt mer fokus på at en modell også skal ha mange følgere på sosiale medier og gjerne være «it»-jenter/gutter. LA har noen fantastiske butikker som blant annet JoyRich, Kitson og Wildfox som alle har sine hovedkontorer i byen fordi de bruker mye tid på nettopp unike billedserier som selger California-livsstilen og bruker mye ressurser på å kle opp kjendiser som byen bugner av.

10891701_10153001321502556_4247242243722414143_n-min
Foto: Mariann Vik

Den norske klesdesigneren Pernille Fristad bak merket Kepaza har tilbragt tid i både Los Angeles og New York. Hun var praktikant for den amerikanske designeren Jeremy Scott som holdt visning i Los Angeles i fjor, og har selv holdt visning under New York Fashion Week.

– Jeg tror LA hevder seg som en moteby fordi den er full av inspirasjon – det er nye og kreative bygninger, steder og detaljer over alt. Jeg opplevde LA som en kreativ by der det blir lagd film, serier, musikk, kunst og også endel klær. Disse bransjene går litt hånd i hånd så jeg tror LA kan komme sterkt og bli et populært sted å vise i fremtiden. LA Fashion Week har også blitt flinkere på å tilby en mer profesjonell plattform for designerne og da er det også lettere å takke ja til LA som moteby. Rebecca Minkoff skal til og med ha en hel dag med fashion show og shopping-muligheter på The Grove i LA for å kunne være mer tilgjengelig for kundene sine.

Fristad mener dog at det ikke er fare for at New York vil miste sitt fotfeste som motehovedstad med det første til fordel for Los Angeles.

– Som designer må du tenkte nytt og være kreativ og se på forskjellige steder å vise og være tilstede der kundene dine er. Men jeg tror ikke LA er like stor som NYC enda, og LA må få enda flere store designere til å vise i flere sesonger i LA for å kunne etter hvert komme på linje med NYC. LA har et stort potensiale til å ta over, men jeg tror NYC og LA er så forskjellige at de begge ville blitt til store fashion week som alle følger med på.

Selv velger hun å ha visning i «den gamle» motehovedstaden.

– Jeg velger jo å vise i NY under Fashion Week så jeg tror fortsatt at det er den største av de to. Men håper å en dag vise i LA også, avslutter hun.

kepaza3
Kepaza by Pernille Fristad under New York Fashion Week

Les også: Dette er nykommerne under Oslo Runway