Levi Strauss saksøker Kenzo

Over en liten, rød lapp.

Fredag saksøkte Levi Strauss & Co Kenzo for det de mener potensielt kan skade merkevaren deres. Det melder Business of Fashion (BoF).

Bakgrunnen for søksmålet er at det LVMH-eide motehuset nå har puttet røde lapper, ja – de du kjenner igjen fra baklommene på Levi’s-jeansene dine, på bukselommene sine, blant annet på den nylige «La Collection Memento N°2»-kolleksjonen frontet av Britney Spears

I søksmålet fra denim-giganten heter det at de allerede i 1936 begynte å sette den lille, røde lappen i sømmene på bukselommene sine nettopp som en slags synlig identifikasjon. Her siteres også Levi’s nasjonale salgssjef den gang, Leo Cristopher Lucier, som sa at «ingen annen produsent av overaller kan ha noen som helst annen hensikt ved å sette en farget lapp på en utvendig lomme med mindre det er for å kopiere vårt merke og forvirre kunden».

Og det er nettopp det Levi Strauss mener Kenzo gjør. I tillegg uttrykker de bekymring for nedgang i salg samt det de kaller «uberegnelig og uopprettelig skade» på merkevaren. 

Levi Strauss hevder videre at de har sendt flere såkalte cease and desist-henvendelser til Kenzo, men uten å få svar. Nå saksøker de altså det Paris-baserte motehuset for tapt fortjeneste, og krever både kompensasjon for skadene samt å stoppe videre overtredelser.

Les også: Saint Laurent må betale dyrt for Slimane-exit