Tennisstjernen som revolusjonerte sport og mote kommer på kino

På fredag er det premiere på filmen om den svenske tennislegenden Bjørn Borg og hans rival McEnroe.

I dag lever Bjørn Borg et anonymt liv med kone og barn i Stockholm, men for 40 år siden var han den beste tennisspilleren, heiteste mannen og et av de viktigste moteikonene i verden. Filmen Bjorg/McEnroe hyller Bjørn Borgs glanstid, og viser hans legendariske stil – både i klesveien og som tennisspiller.

Han var den første tennis-superstjernen, og ble et moteikon og pikerom-plakatgutt på grunn av sine isblå øyne, lange blonde hår strammet under et pannebånd og sylskarpe trekk. Kampene hans ble stormet av skrikende unge jenter som ville ha en glimt av superstjernen, noe som fikk det nokså elitistiske tennis-miljøet til å rynke på nesen, men viste seg å bli et etterlengtet boost for sporten. På grunn av medias økende dekning av Borg fikk han mye av æren for tennis-sporten sin popularitet på 70-tallet, og for å ha introdusert sporten til en ny generasjon.

Bjørn Borg vinner Grand Slam

Men den konstante oppmerksomheten og presset førte til at Borg ble utbrent og annonserte sin pensjon fra sporten i en alder av kun 26 år.

Årene etter pensjonen var mørke for Borg. Han opplevde to skilsmisser – én med en tennisspiller, og en annen med en kvinne han møtte da han var dommer for en wet-t-shirt konkurranse – noen mislykkede businessforsøk, litt mye narkotika, et angivelig selvmordsforsøk og et svært mislykket comeback hvor han ikke vant en eneste av kampene han spilte.

Til tross for skandaler og en kort karriere, holder ikke Borg kun en viktig plass i sportshistorien, men også i motehistorien. Han er ikke bare en tennis-helt, men også den aller første til å fusjonere mote og sport. I dag blir han sett på som en av de aller største moteikonene som har kommet ut fra idrett.

Det de fleste tenker på når man sier Bjørn Borg og mote er klesmerket som bærer navnet hans, men i realiteten er navnet det eneste han har gitt til merket. Merket Bjørn Borg ble grunnlagt i 1984 med svenske Rhodi Heintz som sjefsdesigner. De har ingen annen tilhørelse til tenisspilleren enn at inspirasjonen kommer fra legenden Bjørn Borg og han har solgt navnet sitt til merket. De beskriver selv på sin nettside at «Våre produkter er like langvarige som minnet av tennis-legenden Bjørn Borgs bragder, like fantastiske som hans spill og oppsiktsvekkende som hans rekorder».

Bjørn Borg i et av sine ikoniske Fila-antrekk

Borg sin motehistorie begynner derimot med den gangen Fila sin CEO på 70-tallet, Enrico Franchey, fikk øynene opp for tennisspillerens blonde lokker fra tribunen på Monte Carlo Masters en gang på begynnelsen av 17-tallet. Franchey forstod med en gang at han hadde funnet sin neste ambassadør.

I 1975 signerte Bjørn Borg en kontrakt med FILA, og dette markerte begynnelsen på et samarbeid mellom to ikoner. Borg var en av de aller første store idrettsstjernene som samarbeidet med et klesmerke, og banet dermed vei for blant annet Michael Jordan.

FILA Bj-kolleksjonen var hovedsakelig rettet mot idrettsfolk, men sammen med merkets utvikling fra idrettsklær til streetwear-merke ble jakkene signert Bjørn Borg et av de aller første it-plaggene som ble brukt av veldig mange fler enn den egentlig var tenkt for.

Samarbeidet med FILA avsluttet i 1986, tre år etter av Bjørn Borg pensjonerte seg. Dette var også året hans største rival John McEnroe avsluttet sitt samarbeid med det andre store italienske sportsmerket, Tacchini. Dermed markerte året også avsluttingen av den første glanstiden til det vi i dag kjenner som «athleisure».

I dag lever Bjørn Borg i Stockholm og er gift med sin tredje kone, Patricia Ôstfeldt. Sammen har de sønnen Leo. Han har selv sagt at han har slitt med å finne seg selv utenfor tennisyrket, og et par ekstra småskandaler siden 2000 har sørget for at Bjørn Borg sitt navn har holdt seg synlig i pressen. Etter at han gikk konkurs i 1989 takket sine mange mislykkede businnessforsøk, har han vært i en pengekrise i nesten tre tiår. Han forsøkte i 2006 å selge bort sine Wimbledon Trofeer og et par rekkerter til høystbydende. Dette reagerte hans konkurrenter kraftig på, og blant annet McEnroe fikk han til å avlyse auksjonen.

Samtidig som mannen Bjørn Borg går personlig konkurs, omsatte merket Bjørn Borg for rett over 600 millioner svenske kroner i 2016.

Bilde fra Stockholm Fashion Week

Selv om han sliter på privaten, står hans arv sterkere i 2017 enn noen gang. Sammen med premieren på filmen Borg/McEnroe har merket Bjørn Borg valgt å relansere sin signatur kolleksjon som de laget like etter Borg hadde pensjonert seg. Kolleksjonen ble vist frem under Stockholm Fashion Week forrige uke, og åpent med en modell med isblå øyne, langt blonde hår stammet under et pannebånd og sylskarpe trekk – akkurat som Borg. Visningen tok plass i den kongelige svenske tennishallen, og selv om klærne ikke sitter spesielt godt i publikums minne var det en spektakulær fremvisning av merkets suksess.

Alle bilder fra bjørnborg.com

Les også: Serena Williams: En av idrettens største moteikoner