Det legendariske printmagasinet Interview Magazine legger ned

– Et av de få magasinene som klarte å «de-tackify» kjendiser.

Mandag ble det kjent at Interview Magazine er ferdig på print. Det betyr slutten for et magasin som neste år ville feiret 50 år.

Det er lang tids økonomisk ustabilitet og tap som ligger bak, skal man tro Women’s Wear Daily. Redaksjonssjef for Interview gjennom 12 år, Fabien Baron, synes valget om å legge ned det legendariske magasinet er en «kjapp løsning»; Eieren Brant Publications Inc. kunne funnet en bedre løsning på problemet, mener han. Ifølge The Guardian ble redaksjonen kastet ut av sine kontorer midt i SoHo i New York i februar, og Baron har sammen med sin kone, som også jobbet for magasinet, valgt å saksøke Brant Publications Inc. for 600 000 amerikanske dollar – 4,8 millioner kroner – for ubetalt lønn.

Da Andy Warhol startet opp magasinet Interview som 40-åring var opplaget lite og minnet mer om det vi i dag vil kalle en zine. Mannen som er mest kjent for sin fargerike popkunst ga New Yorks it-crowd en utgave rett i hånda, og magasinet fikk en relativt umiddelbar kultstatus.

Magasinet så sin spede begynnelse i 1969, samme år som Woodstock-festivalen bredte seg over en slette to timer unna metropolen. Manhattan var en gryte av ekstrem velstand, kriminalitet og ville kunstneres kreative krumspring.  Interview bredte fingrene ut og tok pulsen på alle de gryende miljøene, de unge talentene som enda ikke var blitt verdenskjente, og kunsten som skulle prege samtiden.

Og, ikke minst, var det en reklameplakat for Andy Warhol sin legendariske The Factory. selvsagt et logisk trekk utpønsket av Warhol selv.

I løpet av kort tid inviterte han den tidligere Village Voice-skribenten Bob Colacello til å ta over som redaktør for magasinet, en rolle han deretter satt med til Warhols bortgang i ’87. Interview Magazine ble deretter ledet av Ingrid Sischy i hele 18 år, før det tidlig i 2008 gjennomgikk en stor relansering i et forsøk på å gjøre det relevant igjen. Kate Moss var strategisk valgt som forsidepike; Dette var i startfasen av det som skulle bli hennes «nye jeg», etter den store kokain-skandalen som truet med å ødelegge karrieren hennes for godt i 2005.

 

Et av magasinets kjennetegn var samtalene mellom kjente mennesker preget av gullkorn de garantert vil bli husket for senere. I blant har de to samtalepartnerne vært selvfølgelige eller allerede hatt et familiært eller vennskapelig bånd, men intet mindre bydd på et innblikk man kanskje ikke ville fått dersom en journalist stilte spørsmålene. Tidlig i fjor kunne man for eksempel lese en samtale mellom søstrene Beyonce og Solange. 

Samme år ga også Kanye og Kim Kardashian West datteren North lov til å figurere i en samtale sammen med barna til Britney Spears, Stranger Things-stjerne Millie Bobby Brown, og kusinen Penelope Discic, datter av Kourtney Kardashian.

Andre duoer koblet sammen av magasinet har vært mer overraskende, men intet mindre selvfølgelige; som da morogutt og skuespiller Jonah Hill intervjuet morogutt og rapper Action Bronson.

Med autentiske røtter i 60- og 70-talls New York, har magasinet for mange vært et av de mest kredible som fremdeles er å få tak i – i likhet med det britiske The Face var for mange, frem til det møtte sin endelikt i 2004.

Jørgen Gomnæs, motefotograf og redaktør for det norske magasinet Personae, forteller til Melk & Honning at han ikke synes det er noe gøy at Interview Magazine legger ned.

– Det er jo et av de magasinene som man alltid har kjøpt, lest og hentet referanser fra. De har hatt en mindre tidsbegrenset estetikk enn mange andre magasiner, noe som har gjort at det har vært lettere å hente inspirasjon fra det enten det var utgaver fra fortiden eller nåtiden.

Blant favoritt-coverne trekker han fram dét med Grace Jones fra oktober i 1984.

– Men det er vanskelig å plukke ett. Interview magazine var rett og slett sjeldent dårlig. De holdt seg stabilt gode hele tiden.

Motejournalist Madeleine Holth påpeker også at det alltid har vært et av hennes favorittmagasiner. 

– De var et av de få magasinene i verden som kunne «de-tackify» kjendiser og faktisk få de til å se og virke spennende ut, forteller motejournalist Madeleine Holth til Melk & Honning.

Hennes favoritt-cover fra Interview gjennom tidene er September 2014 med Keira Knightley på coveret.

Hun synes ikke det er overraskende at Interview legger inn årene.

– Jeg synes ikke det er spesielt overraskende, nei. Magasinene faller som fluer i disse dager og det er bare et spørsmål om før vi ser flere av de store printmagasinene følge i Interviews fotspor, mener hun.

Her er et knippe andre legendariske Interview magazine cover: