Designer interiør for Millennials

It-designeren og den svære, svenske interiørkjeden har allerede skapt en versjon av den hypede FRAKTA-bagen sammen. Nå skal de lage møbler for den oppvoksende generasjonen.

Rett før helgen fant Fashion Tech Forum sted i Los Angeles. Midt blant paneldebatter og foredrag rundt Artificial intelligence sin fremtidige inngripen i moteverdenen, foregikk det et møte mellom mote og interiør. For Virgil Abloh og IKEA sin kreative leder, Henrik Most, avslørte i en samtale på en av scenene et de er i gang med et samarbeid som vil ha sin fødsel i 2018.

Da hypen rundt IKEA sitt Frakta-bærenett herjet som hardest på forsommeren, skapte it-designeren en egen variant sammen med den gule og blå interiørkjeden. Ryktene løp da løpsk om hvorvidt dette var starten på noe mer langvarig mellom de to, men ingenting er blitt bekreftet før nå.

Abhloh, som for kort tid siden viste fram sin Prinsesse Diana-inspirert SS’18- kolleksjon for merket sitt OFF-White, poengterte at han i lang, lang tid har hatt et ønske om å designe interiør. Spesielt med den gule og blå interiørkjeden.

– Det å skape produkter til hjemmet med ordentlig godt design som vil inspirere folk til å kjøpe dem på grunn av en en følelsesmessig tilknytning i stedet for behov. Og, enda viktigere, det å gjøre prisene gode nok til at man faktisk har råd til å gjøre nettopp det. Jeg tror faktisk at design er tett knyttet opp mot det humanitære, at man kan gjøre verden til et bedre sted gjennom design, uttalte designeren fra scenen.

Interiørkolleksjonen de to nå er i research-fasen med å skape retter seg mot Millennials.

– Vi ønsker å skape produkter for denne generasjonens hjem. Dette er en generasjon som ble født midt inn i en digital verden; faktisk den aller første som vokste opp under disse revolusjonerende omstendighetene. Jeg tror de trenger ekstra støtte når det gjelder å overleve og utvikle seg som mennesker, forteller Most i et intervju med Fashionista

Virgil Abloh med hans egendesignede Frakta
Virgil Abloh med hans egendesignede Frakta

Han forteller at han synes det er fantastisk fascinerende å jobbe med en klesdesigner.

– De har muligheten til å virkelig reflektere det som foregår i samfunnet, i kulturen, ekstremt raskt. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er deres jobb. Det åpner rett og slett opp en helt ny dør til inspirasjon for oss.

På spørsmål om IKEA sin nye link inn i moteverdenen handler om å kapitalisere på all styret rundt Frakta-bærenettet, og om de kanskje vil komme til å lage egne klær eller accessoirer i fremtiden, avkreftes det på det sterkeste av Most.

– Vi skapte jo ikke Frakta-hypen med vilje. Vi har aldri spurt noen om de ønsket å lage en ny versjon av eller gjøre en DIY-utgave av denne Ikea-bagen; Dette er noe som har skjedd av seg selv, og når folk nå fortsetter å lage klær eller capser eller hva det nå er ut av bagene våre så kommer det fra folket, ikke fra oss. (…) Vi holder oss til det vi er gode på.

Den kreative lederen vil heller ikke være med på det at de nå har veivet hånden i en «kom hit» bevegelse mot Abloh for å stjele noe av hans kulhet.

– Det er ikke der det starter. Når det gjaldt Virgil så har vi vært interessert i han og det han har gjort en god stund. Han er smart og jeg liker hvordan han har uttrykt seg på mange ulike estetiske måter. Jeg liker også det at han har et tydelig budskap, det handler ikke bare om klærne, konkluderer Most.

Les også: Kanyes kreative hjelper gir ut motebok