Kylie Jenner er i ferd med å bli verdens yngste selvskapte dollar-milliardær

Verdt nesten tre ganger så mye som Kim Kardashian West.

Hun er bare 20 år, men er allerede god for 900 millioner dollar, noe som tilsvarer rundt 9 milliarder norske kroner.

Det gjør Kylie Jenner «verdt» nesten tre ganger så mye som halvsøster Kim Kardashian West, og er på god vei til å sende henne forbi Facebook-gründer Mark Zuckerberg som den yngste dollar-milliardæren i verden.

På bare tre år har Jenner bygd sitt imperium bestående av både berømmelse og penger.

Hun står bak det det amerikanske magasinet Forbes omtaler som «et av de hotteste makeup-selskapene noensinne», Kylie Cosmetics.

Det ble lansert for to år siden med 29 dollar «lip kits» som senere har solgt for over 630 millioner dollar, pluss estimerte 330 millioner dollar i 2017. Forbes anser selskapet å være verdt rundt 800 millioner dollar, altså rundt 8 milliarder norske kroner – og det er Jenner selv som eier 100 prosent.

Kylie Jenner i ForbesPluss på hennes inntekter fra tv-shows og ikke minst reklame, og totalen blir rundt 900 millioner dollar, noe som gjør henne til den yngste på Forbes liste over USAs rikeste selvskapte kvinner og – hvis veksten fortsetter –  også på god vei til å bli den yngste selvskapte dollar-milliardæren noensinne.

Med det pryder Jenner coveret på den nyeste utgaven av Forbes og deres oversikt over USAs kvinnelige milliardærer.

I et intervju i magasinet snakker hun ut om både berømmelsen og pengene, og om mamma Kris Jenner som også her trekker i  trådene som den «momager» hun er. Sammen med resten av familien, søsteren Kendall Jenner og halvsøsknene Kim, Kourtney, Khloe og Rob Kardashian, vokste Kylie opp i rampelyset. Hun var bare ti år da «Keeping Up With the Kardashians» først ble sendt på tv-skjermer over hele verden.

«Jeg lurte et øyeblikk på hva jeg skulle gjøre med livet mitt», forteller Kylie i intervjuet med Forbes.

Det endte med diverse modelljobber som senere betalte for det som var de første 15.000 prototypene på lip kits – som ble utsolgt på under ett minutt da de først ble lansert i november i 2015.

I 2016 ble merket relansert under navnet Kylie Cosmetics, denne gangen med over 500.000 lip kits i seks ulike nyanser.

Mot slutten av året omsatte selskapet for rundt 307 millioner dollar, altså i overkant av 3 milliarder norske kroner.

«Kanskje jeg en dag gir dette videre til Stormi, hvis hun vil ha det», sier Jenner i intervjuet. Selv vil hun jobbe med Kylie Cosmetics «for alltid». Men Forbes tror eventyret vil være over før det; «Det virker søkt å tro at merket (…) vil vare så lenge. Spesielt med en bedrift som er knyttet til den svikefulle verden av berømmelse. Stjerner faller inn og ut av offentligheten og mister interesse, og andre ser sitt snitt til å hoppe av mens leken fortsatt er god».

Hovedbilde: Forbes

Les også: Kanye West klonet Kim for sin nyeste kampanje